Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Rber skrev:Om man nu känner att man inte vill stödja svensk handel mer än nödvändigt så rekommenderar jag starkt att kolla in utbudet i England. Grymt bra priser, ofta fraktfritt och inga bekymmer med tull/moms.
Trots att min Nishiki är byggd bara några mil hemifrån mig så blev det ändå billigare att låta den gå via London först. Skrämmande!
Singular skrev:Det är bättre på de flesta sätt med hydrauliska skivbromsar - men der finns också många olika varianter av dessa med sina egna för- och nackdelar. Inget måste för de flestas vardagsbruk, men tveklöst en lyft i fråga om kraft och modulering.
Kort sagt; nej, men det är trevligt.
CaptainOats skrev:Är det viktigt att ha hydraliska bromsar kontra vajer ?
vekktah skrev:Hur man servar cykeln? Kolla Google, inget komplicerat direkt. Justera växlar tar en stund att lära sig, ( om man inte kör Di2 som jag, justerar sig själva) cykeln du ska har en cross om du vill motionera. En hybrid om du ska pendla. Har själv en cross, en racer och en fixie. Sålde min hybrid till förmån för Crossen då hybriden suger att träna på medan Crossen är kalas att pendla på. Men ska du prompt köpa hybrid så kolla på en med alfine-nav. Cube har en fin. Annars är det cannondale bad Boy som gäller, snyggaste hybriden by far.
Ricrob skrev:CaptainOats skrev:Är det viktigt att ha hydraliska bromsar kontra vajer ?
Det var som sagt en Nishiki Ultra Pro jag hade i källaren (bra koll...) och denna köpte jag i somras när min Scott rasade. Därmed bytte jag från vanliga "v-bromsar" med vajer såklart till hydrauliska skivbromsar och jag måste säga att det känns jättebra psykiskt men känslan praktiskt var nog ngt skönare på de gamla. Men valet är ändå enkelt om det ges, hydrauliskt!
Vill du ha en billig, gammal men ascool Scott Expert Racing hybrid med rasad bakfälg så är det bara att skicka ett pm,![]()
CaptainOats skrev:Ricrob skrev:CaptainOats skrev:Är det viktigt att ha hydraliska bromsar kontra vajer ?
Det var som sagt en Nishiki Ultra Pro jag hade i källaren (bra koll...) och denna köpte jag i somras när min Scott rasade. Därmed bytte jag från vanliga "v-bromsar" med vajer såklart till hydrauliska skivbromsar och jag måste säga att det känns jättebra psykiskt men känslan praktiskt var nog ngt skönare på de gamla. Men valet är ändå enkelt om det ges, hydrauliskt!
Vill du ha en billig, gammal men ascool Scott Expert Racing hybrid med rasad bakfälg så är det bara att skicka ett pm,![]()
Hehe esh du har ju koll på klockor det räcker väl ?
Ok så med andra ord ingen jättestor skillnad.
Hehe hör av mig om det blir intressant, måste sondera terrängen lite.
CaptainOats skrev:vekktah skrev:Hur man servar cykeln? Kolla Google, inget komplicerat direkt. Justera växlar tar en stund att lära sig, ( om man inte kör Di2 som jag, justerar sig själva) cykeln du ska har en cross om du vill motionera. En hybrid om du ska pendla. Har själv en cross, en racer och en fixie. Sålde min hybrid till förmån för Crossen då hybriden suger att träna på medan Crossen är kalas att pendla på. Men ska du prompt köpa hybrid så kolla på en med alfine-nav. Cube har en fin. Annars är det cannondale bad Boy som gäller, snyggaste hybriden by far.
Ok, jo jag tänkte mest använda som motion och för att det är roligt, 95% asfaltsvägar, cross menar du då mtb aktigt med dämpare fram osv ?
Ang service, ok bara undrade då jag gillar att pula själv med bilen osv kanske det är samma sak med hojjen.
Singular skrev:CaptainOats skrev:vekktah skrev:Hur man servar cykeln? Kolla Google, inget komplicerat direkt. Justera växlar tar en stund att lära sig, ( om man inte kör Di2 som jag, justerar sig själva) cykeln du ska har en cross om du vill motionera. En hybrid om du ska pendla. Har själv en cross, en racer och en fixie. Sålde min hybrid till förmån för Crossen då hybriden suger att träna på medan Crossen är kalas att pendla på. Men ska du prompt köpa hybrid så kolla på en med alfine-nav. Cube har en fin. Annars är det cannondale bad Boy som gäller, snyggaste hybriden by far.
Ok, jo jag tänkte mest använda som motion och för att det är roligt, 95% asfaltsvägar, cross menar du då mtb aktigt med dämpare fram osv ?
Ang service, ok bara undrade då jag gillar att pula själv med bilen osv kanske det är samma sak med hojjen.
Cross (aka CX, cyclocross, cykelcross) är enkelt uttryckt en racercykel med mönstrade däck, lite kraftigare bromsar och lite mer förlåtande geometri som från början användes för en egen, svinkul tävlingsgren men som de senaste åren blivit en populär cykeltyp för allround- och pendlingsbruk (eftersom den både är nästan lika snabb som racern men inte gnäller över lite grus).
Skruva cykel är inget mysterium. Det lurigaste för nybörjare är hydrauliska skivbromsar, som för det mesta är är mek- och underhållsfria men kan vara lite luriga att arbeta med (och väl värda att lämna till kompetent mekaniker...). I övrigt är det mesta ganska enkelt och finns beskrivet i massor av bra guider och Youtubevideor.
CaptainOats skrev:Tack för ett utförligt svar, det låter ju som en bra cykel för mig, lite mer allround än racehybriden om jag uppfattat det rätt, ser ut som alla har dämpare i fram, är det något som man prioriterar ? blir det inte lite trögare då och sämre styvhet i hela cykeln ?
Är det fortfarande Nishiki som gäller för en prisvärd hojj ?
vekktah skrev:Bra svar från många. Gillar du att pula kommer du bli frälst, glöm bara Inte att cykla också.skulle sikta på en cross med skivbromsar (sparar på fälgarna och biter bättre än cantileverbromsarna som inte är så kul) det roliga med en cross är att byter du bara till slicks så har du en fullt skön väghoj. Har klarat mig med Hedern i behåll på många landsvägsrundor på min cross. (Även om jag nu kör en alldeles för fin kolfiberhoj) Med Crossen kan du känna efter om du hör hemma i skogen eller på
Vägen eller både och. Oavsett kommer du med stor sannolikhet att snart köpa en till cykel. http://www.happymtb.org är en bra plats (där Flera av oss figurerar) att läsa mer.
vekktah skrev:Fem mil är inte mycket, men kör på. Köp begagnade cyklar, eller på utförsäljning så är inte förlusten så stor om du byter. Vad gäller nördandet är du i gott sällskap. Men hybrider är inte så kul att nörda loss med, de är brukscyklar...