• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ännu en "tips på bra dykare"...

Vilken ska man köra på?

• 1. Grand Seikon

Röster: 36 31.6%
  • 2. Tudor Pelagos - Svart

Röster: 22 19.3%
  • 3. Tudor Pelagos - LHD

Röster: 20 17.5%
  • 4. Seiko Marine Master

Röster: 12 10.5%
  • 5. Oris Regulateur

Röster: 3 2.6%
  • 6. Något helt annat

Röster: 21 18.4%

• Totala väljare
    114

Shadyboy

Silver
Som rubriken antyder behöver jag er hjälp med att hitta alternativ till (eller välja bland) de dykare som fastnat på näthinnan. Bakgrunden är att jag har en JLC som får alldeles för lite handledstid och inser att det har att göra med att användningsområdet överlappar min Exp 1 för mycket. Så nu funderar jag på att försöka hitta en dykare av det lite vassare slaget att blanda med. Inte en regelrätt beater (kör en g-shock för gris-görat) utan snarare en mkt (vatten)tålig sommarklocka med lite mer attityd.

Kriterier: den ska bäras riktigt bra med gummi, ha bra lume, gärna svart/keramisk bezel, inte för blingig, inte vara alldeles extremt stor för mina modesta handleder (mm inte så viktigt, utan mer hur den ligger på handleden, längd på bandhorn osv), hålla hög finish och kvalitet på verk och inte vara en Rolex (annars hade SD och DSSD varit rimliga alternativ).
Har funderat på dessa, så välj fritt vilken din favorit är och motivera gärna! Och framför allt... kom gärna med bra alternativ!

Alternativen skiljer rejält (!) vad gäller budget, men bortse från det (antingen försöker jag flippa i princip utan mellanskillnad, vilket blir fallet med Grand Seikon, eller så försöker jag få loss en bra slant emellan i bytet).

1. Grand Seiko HiBeat 600 m professional. Kanske till och med den blå varianten om plånboken inte exploderar...
sec3-image-main.png

01_04152327689120_jpg.png

2. Tudor Pelagos. Antingen svarta eller LHD
TW1.jpg

Tudor-Pelagos-LHD-review-4.jpg

3. Seiko Marine Master

SBDX017-2.jpg

4. Oris Regulateur
regulator_04.jpg

Bilagor

• Tudor_Pelagos_2015_due.jpg
    Tudor_Pelagos_2015_due.jpg
    112.6 KB · Visningar: 2
La min röst på GS endast för att du inte vill ha en till "finare beater" annars hade valet varit givet på Pelagos (vanliga). GS är helt klart en dykare av det vassare slaget som du skrev. Storleken är svårt att bedöma dock. Tror Pelagos både är och upplevs mindre än GS.

Det var ett väldigt rabblande. Nån av de två iaf :)

Skönt med en tråd där svaret är enkelt. :D
7084E29D-A9C4-4D8C-9610-1FA5366AD0F5.jpeg
BD750E08-FDAC-416E-9195-7DD4E71BC620.jpeg

På första plats har vi blåvalen SBGH257, gissar att du läst min recension av den. Lite halvjobbigt dock med 23mm bandbredd om man inte gillar inklämda 24mm band, klockan sitter definitivt bäst på länk. Den svarttavlade versionen 255 är snyggare enligt mig men LE är ju LE och blått är ju ”GS färg”. Klass-skillnaden i finish mot mm300 är slående vad gäller allt från länk, boett, tavla mm.

7B6E5BFE-B05C-4903-8651-C0D806C726FB.jpeg

På bubblarplatsen har vi mm600, ett värdigt substitut till GS-dykarn. Kanon på länk. Gummi funkar men kommer nog se lite halvknas ut, har inte testat. Du får inte GS-finish men väl springdrive, GMT och en heliumtät boett för under 1/3 av priset för GSen.

Inget fel på mm300 men mm600 slår den på fingrarna.

Orisen är för övrigt riktigt schysst, provade den hos Oris när den lanserades under Basel. Kul paket också med både länk och gummi.

När jag ser på GS tavlan tänker jag på AP och då blir bilden en konstig billig mix a la kickstarter. :stop:

Underbart! Har varit på avstånd från datorn i nåt dygn och som väntat levererar detta eminenta forum klokskaper!

La min röst på GS endast för att du inte vill ha en till "finare beater" annars hade valet varit givet på Pelagos (vanliga). GS är helt klart en dykare av det vassare slaget som du skrev. Storleken är svårt att bedöma dock. Tror Pelagos både är och upplevs mindre än GS.

Det var ett väldigt rabblande. Nån av de två iaf :)
Du sätter ju lite huvudet på spiken där... svårt att hitta en tydlig gräns mellan "finare beater" och en vassare dykare. Pelagos har jag ju testat på armen och den sitter ju vettigt. GS'en har jag endast sett IRL men på annans handled. Givetvis skillnad i finish, men också mkt stor skillnad i pris. Och storlek antar jag...

Skönt med en tråd där svaret är enkelt. :D
7084E29D-A9C4-4D8C-9610-1FA5366AD0F5.jpeg
BD750E08-FDAC-416E-9195-7DD4E71BC620.jpeg

På första plats har vi blåvalen SBGH257, gissar att du läst min recension av den. Lite halvjobbigt dock med 23mm bandbredd om man inte gillar inklämda 24mm band, klockan sitter definitivt bäst på länk. Den svarttavlade versionen 255 är snyggare enligt mig men LE är ju LE och blått är ju ”GS färg”. Klass-skillnaden i finish mot mm300 är slående vad gäller allt från länk, boett, tavla mm.

7B6E5BFE-B05C-4903-8651-C0D806C726FB.jpeg

På bubblarplatsen har vi mm600, ett värdigt substitut till GS-dykarn. Kanon på länk. Gummi funkar men kommer nog se lite halvknas ut, har inte testat. Du får inte GS-finish men väl springdrive, GMT och en heliumtät boett för under 1/3 av priset för GSen.

Inget fel på mm300 men mm600 slår den på fingrarna.
Ärligt talat har jag helt och hållet missat din recension av GS @yonsson Måste leta fram den ASAP! Du har bra (läs lika) smak som jag så dina råd väger alltid tungt. Har inga problem med bandbredd då gummibandet som hänger med verkar riktigt bra. Det som avskräcker är kanske storleken samt prislappen. Svårt att veta hur den bärs och jag har inte kralligaste handlederna i stan om man säger så. :) Härligt med bubblare också! Tack! Dock så verkar MM600 vara 48 mm? (!) Ett monster mao, nästan oavsett hur man mäter? Springdrive och GMT är ju trevliga komplikationer (Springdrive lär inte klassas som komplikation, men ändå...). Läckert med helt flytande visare...

Orisen är för övrigt riktigt schysst, provade den hos Oris när den lanserades under Basel. Kul paket också med både länk och gummi.
Den är faktiskt rätt läcker! Hade föregångaren tidigare så det vore ju lite att gå tillbaka i tiden, men på ett modernt och kaxigt sätt.
On topic säger jag Grand Seiko eller Marinemaster om du har handlederna för det :cigar:
Har testat MM300 och den är inga problem (förutom möjligtvis höjden på klockan... som en skyskrapa). GS antar jag är rejält mkt större.

Den nya Tudorn som kommer, 38mm (bra om du har lite mindre handleder!)och riktigt snygg på olika band och Tudors egna naton är riktigt fina och sköna! Kanske för billig om du söker en lyxigare klocka?
8A2B60FB-DAEC-4BA1-8503-32A0B0565651.jpeg
Jag tycker faktiskt inte "för billig" är något problem. Jag står ju lite i vägvalet mellan att byta ut en JLC som listar typ +100kkr till något annat ELLER flippa den och köpa något betydligt billigare och få loss en slant. Och har egentligen ingen dragning åt endera riktning. Vill bara bli nöjd med valet. 38 mm låter som grym storlek och de har ju tidlös design. Men jag skulle gärna ha datum. Och den är ju farligt nära min Exp 1 vad gäller boett osv... men riktigt fin på bild!

Hade valt Pelagos av dessa. Svart, blå eller LHD spelar ingen roll. Har ägt en blå och den var riktigt grym, saknar den rätt mycket ibland. Härligt toolig, grym läsbarhet och fin kvalitetskänsla

MM300 eller Pelagos ifrån din lista, båda är grymma.
Seiko byggd som en pansarvagn/ubåt.
Länken är bättre på Pelagos.

GS i listan är 3-4ggr dyrare så den behöver inte nämnas, har du pengarna så är den i en helt annan liga :)

Vilket lyxigt problem, grattis :) Kör på GS nu, och ställ dig i kö (?) för Tudor BB 58. Kolla sen vilken som får mest handledstid och hitta till sist på en anledning till varför du inte ska sälja den andra? ;) :D

Tillbaka
Topp