• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ännu en "tips på bra dykare"...

Vilken ska man köra på?

• 1. Grand Seikon

Röster: 36 31.6%
  • 2. Tudor Pelagos - Svart

Röster: 22 19.3%
  • 3. Tudor Pelagos - LHD

Röster: 20 17.5%
  • 4. Seiko Marine Master

Röster: 12 10.5%
  • 5. Oris Regulateur

Röster: 3 2.6%
  • 6. Något helt annat

Röster: 21 18.4%

• Totala väljare
    114
IMG_3879.JPG
BP

MM300 eller Pelagos ifrån din lista, båda är grymma.
Seiko byggd som en pansarvagn/ubåt.
Länken är bättre på Pelagos.

GS i listan är 3-4ggr dyrare så den behöver inte nämnas, har du pengarna så är den i en helt annan liga :)
Ja det är ju det knepiga. Ska man köra på GS så blir det till att flippa något motsvarande i samlingen. Övriga är något mer hanterbara i sammanhanget.

Aha! Då är den till och med mindre (i mm räknat) än GS. Kul med springdrive också, men är det något särskilt vad gäller infästning av band? Tänkte på insex-bulten. Eller är det mest en designfråga? Fick titta på GS igår och det är helt grym precision i detaljerna. Det är i princip bara storleken och bärbarheten som är frågan. Hur känns den att ha på handleden under en dag? Är det en känsla av att klockan är ute och går med dig, eller tvärtom?

Vilket lyxigt problem, grattis :) Kör på GS nu, och ställ dig i kö (?) för Tudor BB 58. Kolla sen vilken som får mest handledstid och hitta till sist på en anledning till varför du inte ska sälja den andra? ;) :D
Haha... Den som hade de möjligheterna. :)

La min röst på Pelagos, annars MM300. Antar att pengar någonstans spelar roll.
Att säga att pengarna inte spelar roll är ju att ljuga så att pinoccio-näsan når över Atlanten. Men principen just nu är att göra mig av med en klocka som används för lite, och antingen landar man hyfsat break even eller så får man loss en slant. Oavsett så behöver jag nog göra mig av med den jag har. Är inte i akut behov av mellanskillnaden mellan den jag säljer och t.ex en Pelagos, men är däremot inte beredd att lägga lika mycket pengar som en Pelagos i mellanskilnad för att köpa något "uppåt" så att säga. :)
Ja den där är ju grym den med!

Fick testa GS’en med en klassisk skumgummibit bakom spännet. Den är riktigt maffig alltså! Minst sagt på gränsen, för att uttrycka det milt. Nu har ju ett monster till sportdykare ”tillåtelse” att vara större, men vad säger panelen? Kan man få ett ärligt utlåtande på om detta är skämskudde eller bärbart?

71AC8076-5E99-478A-9F0C-AAD10592671C.jpeg
3897BE98-DDA1-41EB-9730-A3506A33F074.jpeg
A9DE6BE8-779D-430B-89FF-F851B293D149.png

Bilagor

• C3AAC824-F47D-4A9A-99B7-7E6D09E84C2F.jpeg
    C3AAC824-F47D-4A9A-99B7-7E6D09E84C2F.jpeg
    147.5 KB · Visningar: 0
Fick testa GS’en med en klassisk skumgummibit bakom spännet. Den är riktigt maffig alltså! Minst sagt på gränsen, för att uttrycka det milt. Nu har ju ett monster till sportdykare ”tillåtelse” att vara större, men vad säger panelen? Kan man få ett ärligt utlåtande på om detta är skämskudde eller bärbart?

Tycker att den satt bra på dina armar, ser inget konstigt alls! Riktigt fet klocka!

Klart bärbart tycker jag om än kanske inte till kostym. Tycker det viktigaste är att måttet mellan bandhornen understiger handledens bredd. Snyggt!

Klart bärbart tycker jag om än kanske inte till kostym. Tycker det viktigaste är att måttet mellan bandhornen understiger handledens bredd. Snyggt!
Haha... nä kostymen får annat sällskap i såna fall. :happyhappy: Tänker mig även att den kanske blir än mer bärbar på gummi, både i att den sitter ännu stabilare och blir lättare men kanske även visuellt?

Nya SMP? prisvärd. Samma 8800-verk som PO 39,5 men 10K (drygt?) billigare. Omega har ju tagit fram gummi till den och det brukar ju alltid bli skitbra när dom gör det. Men jag har inte lyckats se den än, dyker väl upp om 3 mån i svenska butiker.
https://www.ablogtowatch.com/omega-seamaster-diver-300m-steel-watches-2018/2/
Omega-Seamaster-Diver-300m-Watches-2018-aBlogtoWatch-19.jpg
Rätt fin faktiskt. Men jag har nog ändå aldrig varit en Omega fanboy. Kan även tycka att PO är värd de extra 10’ om man sneglat på det alternativet.

Finns bara ett rimligt alternativ; Pequignet Royale 300.
Man vill väl veta att klockan är ordentligt uppdragen innan man plumsar ner i Marianergraven? Viktigast är kanske ändå att slippa veta vilket datum det är.

DSC00448_prot.jpg

Dock är den inte riktigt en riktig dykare p g a inte lysmassa på sekundvisaren. Det kanske kan ställa till det lite om man verkligen tänker dyka med den.

Datumlovers borde kanske spana in Armand Nicolets JS9. Den ser ju ut att vara riktigt snygg och tydlig:
armand_nicolet_js9_2.jpg

Finns bara ett rimligt alternativ; Pequignet Royale 300.
Man vill väl veta att klockan är ordentligt uppdragen innan man plumsar ner i Marianergraven? Viktigast är kanske ändå att slippa veta vilket datum det är.

DSC00448_prot.jpg

Dock är den inte riktigt en riktig dykare p g a inte lysmassa på sekundvisaren. Det kanske kan ställa till det lite om man verkligen tänker dyka med den.

Datumlovers borde kanske spana in Armand Nicolets JS9. Den ser ju ut att vara riktigt snygg och tydlig:
armand_nicolet_js9_2.jpg
2 fabrikat jag faktiskt aldrig hört talas om! Kul! Tycker den svarta Pequignet längst till höger var fin!

2 fabrikat jag faktiskt aldrig hört talas om! Kul! Tycker den svarta Pequignet längst till höger var fin!
De ser klart rekorderliga ut. Jag har bara sett den svarta och den orangea på riktigt har jag för mig. 3 dagars gångreserv (typ) och inhouseverk från Frankrikes (typ) enda tillverkare precis som på min icke-dykar-Pequignet tycker jag är trevliga plus.

Tycker den sitter som maffig dykare ska göra :) ser absolut inte konstigt ut, men det är helt klart en stadig pjäs :D

BB58 med inhouse verk som håller båda COSC och 70h gångtid är trevlig.. Finns i nato, länk och läder varianter.. ca 33400 helt ny.
Väldigt prisvärt på tanke av inhouse verk..

EA5F786D-E658-428A-AB51-35CC9BC9A5E0.jpeg

F48EC396-CFA4-4635-B69C-0A9F5028AF8D.jpeg

Tokbumpar denna lite... 2 nya alternativ har fångat min uppmärksamhet.

SLA025
Seiko-Prospex-SLA025-Hi-Beat-300m-Dive-Watch-03.jpg

CWC Royal Navy Diver Reissue

73119_LV_bce072ae-3771-40e1-aa4d-a9eeecd90260_2048x.jpg

Pelagos, Oris Regulateur och MM300 tror jag att jag har släppt tanken på i nuläget... Svårt som tusan blir det. Speciellt när det spretar något enormt i pris mellan alternativen. SLA025 är fantastiskt vacker, men "bara" en Seiko. Vilket kan vara både en för och nackdel. Den flyger tokigt lågt under radarn, men har ändå Hi-beat och är ju såååå snygg. Men kanske i största laget. CWC har rolig historia och verkar perfekt i formatet, men har fasta bandstift så blir lite begränsad vad gäller möjligheten att bära den på gummi. Har själv inga problem med fejk-patinan utan tycker mest att det är en grymt snygg klocka med lite värme i tavlan, men skulle man hitta en riktig issued med lagom patina hade det kunnat vara ett bra alternativ. Till och med kanske quartz-versionen i såna fall.

Tillbaka
Topp