• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äntligen! Mondaine Stop 2 Go, återintroducerad

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar Mondaine, jag har dock aldrig ägt ett armbandsur av dem - men det är för att jag inte lyckats hitta ett objekt av de där äldre modellerna till salu. De som hade Stop 2 Go-funktion (d.v.s. att sekundvisaren kör ett varv på 58 sekunder, för att sedan pausa klockan 12 i 2 sekunder).

...och så ser jag det här! De släpper en ny serie, med Stop 2 Go! 41mm, biddig och tåler lite vattenplaskande. Jag tror att jag vill ha en.
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=6483746&rid=0#msg_6483746
mondain4.JPG
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
f-n vad schysst! riktigt kul, det har varit deal-breakern för mig och Mondaine, som ju annars kombinerar två sköna Schweizarspecialiteter - tåg o klockor

i 36mm kunde det vatt nåt, men den där obese motherf... nä...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning om pris ...men jag vill ha en.

Ska kanske slänga iväg ett mail och be om ett recensionsex? ...eller något. ;)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Störtskön! Om inte allt för dyr kan jag absolut tänka mig en med. Eller om du får fler recensionsex kan jag hjälpa dig med det tunga arbetet. ;)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Förresten, vad är poängen med att sekundvisaren gör ett varv på 58 sek?

Edit: läste länkade artikel och fick mitt svar.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Har läst det 3/4 gånger men fattar fortfarande inte poängen...


Om du läster hela och inte bara 3/4 delar så kanske du förstår. ;)

Men vad jag förstod så handlar det om att minutvisaren tickar en gång varje minut när sekundvisaren står still på 12. Sen vet jag egentligen inte riktigt vad funktionen med detta är. Troligtvis bara estetiska skäl? Tradition enligt gamla verk?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Om du läster hela och inte bara 3/4 delar så kanske du förstår. ;)

Men vad jag förstod så handlar det om att minutvisaren tickar en gång varje minut när sekundvisaren står still på 12. Sen vet jag egentligen inte riktigt vad funktionen med detta är. Troligtvis bara estetiska skäl? Tradition enligt gamla verk?
Har för mig att det har något att göra med att man ska "visa punktligheten" på tågstationerna.
 

David

Bödeln
Sen vet jag egentligen inte riktigt vad funktionen med detta är. Troligtvis bara estetiska skäl? Tradition enligt gamla verk?

Alla klockor på stationen kan synkroniseras exakt även om sekundvisaren gör sitt varv olika fort på olika klockor, och gör tågens punktlighet mer uppenbar.
 

_jonte

Patek
Aah, där föll poletten ned. Egentligen ger man då bara alla klockor en +/-1s i felmarginal vid varje helminut. Fiffigt! :)
 

David

Bödeln
Underbart! Tyckte jag letade ordentligt för något år sedan. Har den släppts nyligen? En sådan ska jag definitivt ha!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte bara komplettera tråden.
Var inne en sväng på Hukes i Malmö och talade med en trevlig tjej som berättar att den kommer landa på 4600 kr.
 

David

Bödeln
Borde vara billigare utomlands då.

Har fyllt i det amerikanska formuläret två gånger, inte fått något svar.
 

JayJay

Rolex
Fan den där va ju riktigt cool. Har faktiskt två kollegor som sportar Mondaine som vardagsklockor och dem ser riktigt trevliga ut rent estetiskt. Tror dock att den kan bli lite stor med 41mm, vit tavla och en så pass tunn glasring. Hoppas ngn här köper den så man kan få se lite wrist shots framöver. När kommer den vara tillgänglig i butik?
 
Topp