• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äntligen nytt kök

Frodda

Omega
Efter 9 år i huset, och med ett 12 år gammalt kök är det hög tid byta.
Hur förra ägaren prioterade när han köpte och monterade kök har jag ingen aning om men katastrof är det!

Våra tankar innan har varit att det ska vara stilrent, raka linjer i högsta möjliga mån.
Valet föll på Ballingslöv med vita matta luckor med integrerat handtag i luckan, svart granitskiva.
Siemens vitvaror samt Fjärråskupans Carat fläkt, Induktionshäll.


I samband med köksbytet så är tanken att nya maskiner samt knivar, kastruller, järn mm. köpas in.
Där tänkte jag ni kunde hjälpa mig :)
Vi gillar båda i familjen laga mat från grunden, och baka så bra utrustning är essentiell.

Rent generellt så har jag tittat igenom en del test på knivar, kastruller mm. men det står inte så mycket kommentarer om vad en verklig brukare tycker.

Knivar
Har sett en del test där dom förespråkar Global, men jag känner att jag tycker det känns ganska platt och tråkig..
Vad för material bör det vara av? Ska jag alltid lämna in få dem slipade? Hur många behöver jag..
Förstår det finns folk som är helt insnöad på knivar så som jag är på klockor..
Kanske nån vill dela med sig? Vad för märke bör jag snegla på ?

Kastruller och stekpannor.
Egentligen borde det här delas in i två kategorier, men har sneglat lite på Fissler stekpannor och kastruller.
Men många frågor dyker upp, spontant tänker jag 4 kastruller, 2-3 stekjärn, lagom?
Att jag har ett stekjärn med nonstick beläggning och ett i alu/rostfritt har jag förstått jag borde ha, eller ? :)
Någon som kan rekommendera något annat märke? Personliga reflektioner?

Köksassisten
Här har vi väl sneglat lite på Kenwood, har en modell som är ganska stark.
Kitchen Aid går bort då jag inte gillar formen eller att den är vanlig.
Vad har ni för förslag på val av köksassistent?

Hjälp mig välja rätt i djungeln! Vad bör jag tänka på? Har jag missat något i utrustningväg?

Tacksam för hjälpen !
 

hedbrg

Panerai
I stekpanneväg ska du inte missa en rejäl gjutjärnspanna, en gjutjärnsgryta bör du också ha när vi ändå är inne på det.
Jag snurrar runt på 4 stekpannor. Gjutjärn, rostfri samt två belagda. Dom två belagda rullar på i ordningen fin-panna och ful-panna. När den bra slitits ur slängs den gamla dåliga och en ny köps in.

Gällande assistent gör du helt rätt i att avstå kitchen aid, ruggigt svaga maskiner.

En bra skärblock kan jag varmt rekkomendera med.
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag tycker absolut att du ska kika på AMT Gastroguss både vad gäller stekpannor och kastruller.
Något dyra men läs lite om de så förstår du varför. Jag tycker de funkar riktigt bra!

Tycker även det är ett perfekt läge att uppdatera bestick, vispar och div. övriga köksredskap :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag hade skippat plastpannorna och kört på gjutjärn. Kanske en kolstålspanna om du känner att det blir för tungt. Skippa Global, de är föråldrade och bara ett fåtal är egentligen snygga. Någon speciell kvalitet är det inte heller på stålet, vill du nörda till det skall du ha damaskusstål eller kolstål. Antigen köper du japanska online, typ direktimport, eller så köper du något du hittar i fysisk butik i sverige.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Är nöjd med min Kenwood köksmaskin. Fick med en köttkvarnsdel dessutom. Två tummar upp!

Tyska knivar ska tydligen vara lika bra som japanska. Man betalar lite premium, just för att det är japanska knivar.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Kolla på cleancut.se och glöm inte ett bra slipstål. Slipa ett par gånger med stålet VARJE gång du har använt knivarna så slipper man lämna in dom på slipning på långa år. Köp inte Global. Maken till mer obekväm kniv får man leta efter. Jag kör uteslutande (förutom en Japan) på Sabatier. Bra pris och bra stål om man håller efter dom. Tänk på att du behöver vinkla japanska och europiska knivar lite annorlunda vid slipning. Lycka till.
 

Isodor

Audemars
Har själv global och det är ok kvalle på de, bra bruksvara, men ska man skära mycket och länge hade jag valt något med bättre grepp , typ trä.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Gällande knivar, kolla framförallt på japanska knivar, Hattori, Akifusa osv, http://japanesechefsknife.com/ är en bra sida som har de flesta av de större och populära japanska knivtillverkare. Om du inte vill lägga ut så mycket pengar på ett helt knivset, kör på en 25-27 cm lång kokkniv

Kastruller och stekpannor. En bra och rejäl gjutjärnsstekpanna och gjutjärnswokpanna kommer du långt på. Komplettera med en eller två non stick pannor. Kastruller vet du nog själv vad du behöver, jag har enbart Fisker kastruller hemma som funkar bra.
 

McFly

Cartier
Greppet i en Global kan klart diskuteras, men det som gör att jag använder Global nästan uteslutande är balansen i dem. Deras G-17 är grymt bra tycker jag, känns varken framtung eller baktung, helt perfekt balanserad i handen. Det åtminstone för mig mist lika viktigt, om inte viktigare, än handtaget. Rekommenderas definitivt.

Pratar vi lite mindre knivar dock så kan jag faktiskt också rekommendera Sabatier. Billig, bra tyngd och balans, chromovastål samt rejält grepp. Köpte en av deras kortare Trompette till min sambo för ett tag sedan, har slutat med att det mest är jag som använder den.

Sedan är det faktiskt ruggigt härligt med en no-vac kniv som inte fastnar lika lätt när man hackar grönsaker, rotsaker mm.
 

MrPlow

Rolex
Jag kör en rekommendation på stekpannor (och viss mån även kastruller). Demeyere, den enda stekpannan du behöver (förutom mormors gamla gjutjärnspanna).

 

WBergdahl

Panerai
Knivar
Köp riktigt japanska kockknivar, typ från http://www.cleancut.se/
Jag kör med 4 stycken i olika storlekar och modeller.
En grönsakskniv, en kockkniv, en allkniv och en sashimi.
Vill du ha en RIKTIGT bra kockkniv, och bara en, så skulle jag köpa en från Tanaka till en början och sedan utöka när du känner att du vill ha fler.

Kastruller/stekpannor
Jag kör helt på Lagostina i detta segment.
Skulle rekommendera att inte köra teflon, utan att lära sig temperaturer och tekniker ist för att fuska med teflon.
Resultatet blir bättre och godare :)

Viktigt också är att du köper en REJÄL skärbräda i trä!
 

MrPlow

Rolex
Jag drömmer om en huggkubbe i köket:
6013r.jpg

Men så länge har jag fått nöja mig med:
skaerebraet-50x27-endetrae-05_a.jpg
 

Veratio

Cartier
Det är skitkul att byta ut allt man har hemma! Jag avundas dig.

Vi kör uteslutande Global hemma, men jag tycker inte att dom är så snygga (känns lite 90-tal) och skulle jag köpa knivar idag så skulle jag välja något tyngre och rejälare. Men när man har lagt pengarna på Global och man inte får något för dom begagnade känns det lite tråkigt att köpa nya. 2018 kanske!

Vi kör gjutjärn oftast, men har några Gastrolux stekjärn för vardagsbruk. Gillar dom skarpt.

När det gäller Assistent finns det egentligen bara en som gäller. Assistent. :) Den som tidigare gjordes av Electrolux. Grymt bra kvalité och faktiskt rätt snygg.

Nu har vi inte obegränsad budget när det gäller sånt här, men man kan få bra saker för hyfsat lite pengar om man shoppar runt lite!
 

bluetrain

Cartier
Om du kör japanska kvalitetsknivar (eller ja vilka bra knivar som helst egentligen tror jag rekommenderar jag mycket varmt knivslipen spyderco sharpmaker. Det som är grymt är att du alltid får rätt vinkel (vilket ju inte alltid är enkelt med ex slipstenar) och det är väldigt enkelt/snabbt att använda vilket gör att man orkar hålla knivarna i ordning. Knivarna blir verkligen sylvassa! Har haft den i över ett år nu och inte behövt lämna iväg för slipservice.

 

Frodda

Omega
Kolla på cleancut.se och glöm inte ett bra slipstål. Slipa ett par gånger med stålet VARJE gång du har använt knivarna så slipper man lämna in dom på slipning på långa år. Köp inte Global. Maken till mer obekväm kniv får man leta efter. Jag kör uteslutande (förutom en Japan) på Sabatier. Bra pris och bra stål om man håller efter dom. Tänk på att du behöver vinkla japanska och europiska knivar lite annorlunda vid slipning. Lycka till.

Tack för sidan! Tittade in den lite i går och verkar trevlig, informativ!
Såg vinklingen skilde sig, men ser inte det egentligen som ett problem så länge man är medveten om det.
Samtidigt som jag vill ha en bra kniv måste den även se bra ut då det mest troligt kommer vara en av dom produkterna i köket som kommer synas.

Greppet i en Global kan klart diskuteras, men det som gör att jag använder Global nästan uteslutande är balansen i dem. Deras G-17 är grymt bra tycker jag, känns varken framtung eller baktung, helt perfekt balanserad i handen. Det åtminstone för mig mist lika viktigt, om inte viktigare, än handtaget. Rekommenderas definitivt.

Pratar vi lite mindre knivar dock så kan jag faktiskt också rekommendera Sabatier. Billig, bra tyngd och balans, chromovastål samt rejält grepp. Köpte en av deras kortare Trompette till min sambo för ett tag sedan, har slutat med att det mest är jag som använder den.

Sedan är det faktiskt ruggigt härligt med en no-vac kniv som inte fastnar lika lätt när man hackar grönsaker, rotsaker mm.

Som du är inne på greppet, gillar det inte alls.. Har provat kniven vid par tillfälle men nej..
Sabatier har jag inte tittat in faktiskt! Bra tips!

Jag själv har ett par MAC knivar som jag är ruskigt nöjd med. Rekommenderas!
Och ett stek-gjutjärn är att rekommendera, det blir helt enkelt bara bättre :)
Mac sneglade jag på i går! Håller skärpan bra? Vad slipar du med?
Gjutjärns stekjärn tänkte jag att det måste inhandlas redan från början:)

Jag kör en rekommendation på stekpannor (och viss mån även kastruller). Demeyere, den enda stekpannan du behöver (förutom mormors gamla gjutjärnspanna).

Det youtube klippet var jäkligt intressant, fissler hade nästan samma faktiskt.
Lockande få slippa non-stick faktiskt..

Knivar
Köp riktigt japanska kockknivar, typ från http://www.cleancut.se/
Jag kör med 4 stycken i olika storlekar och modeller.
En grönsakskniv, en kockkniv, en allkniv och en sashimi.
Vill du ha en RIKTIGT bra kockkniv, och bara en, så skulle jag köpa en från Tanaka till en början och sedan utöka när du känner att du vill ha fler.

Kastruller/stekpannor
Jag kör helt på Lagostina i detta segment.
Skulle rekommendera att inte köra teflon, utan att lära sig temperaturer och tekniker ist för att fuska med teflon.
Resultatet blir bättre och godare :)

Viktigt också är att du köper en REJÄL skärbräda i trä!

Vad för knivar inhandlade du? Nöjd? Hur slipar du dem ?
Min grundtanke är en kockkniv, grönsakskniv, Sashimi... Vad har jag en allkniv till ?

Lagostina säger du ?:) Låter som jag får spana i dem!
Mmm vill inte ha non-stick längre faktiskt om jag ska vara ärlig.

Rejäl skärbräda ska införskaffas, har i försig två nu i ek, men tänkte jag skulle göra en anpassad för den nya bänkskivan.

Det är skitkul att byta ut allt man har hemma! Jag avundas dig.

Vi kör uteslutande Global hemma, men jag tycker inte att dom är så snygga (känns lite 90-tal) och skulle jag köpa knivar idag så skulle jag välja något tyngre och rejälare. Men när man har lagt pengarna på Global och man inte får något för dom begagnade känns det lite tråkigt att köpa nya. 2018 kanske!

Vi kör gjutjärn oftast, men har några Gastrolux stekjärn för vardagsbruk. Gillar dom skarpt.

När det gäller Assistent finns det egentligen bara en som gäller. Assistent. :) Den som tidigare gjordes av Electrolux. Grymt bra kvalité och faktiskt rätt snygg.

Nu har vi inte obegränsad budget när det gäller sånt här, men man kan få bra saker för hyfsat lite pengar om man shoppar runt lite!

Gastrolux, dom måste undgått radarn.. tack för tipset!
Stora problemet med assistent är ju att jag tycker rent för många är rent för klena !
Har väl inte heller obegränsad budget men köper man nytt kök så vill man börja om från början, rätta till dom misstagen som fanns tidigare..
Dessutom har du en sjukt fin klocka som är en av mina favouriter! :)[/QUOTE]
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Om du ska köpa knivar som finns lite överallt föredrar jag porsche före global pga tyngden.
Som Aurum säger, kör någon kolstål också samt gjutärn.
Tycker ändå det är smidigt att ha en plastpanna för lite enklare vardagsmat med småbarn som hänger och klänger ska det gå snabbt och vara smidigt, nu vet jag iof inte om du har barn men.

http://cordon-bleu.se/
 

Frodda

Omega
Om du kör japanska kvalitetsknivar (eller ja vilka bra knivar som helst egentligen tror jag rekommenderar jag mycket varmt knivslipen spyderco sharpmaker. Det som är grymt är att du alltid får rätt vinkel (vilket ju inte alltid är enkelt med ex slipstenar) och det är väldigt enkelt/snabbt att använda vilket gör att man orkar hålla knivarna i ordning. Knivarna blir verkligen sylvassa! Har haft den i över ett år nu och inte behövt lämna iväg för slipservice.

Såg detta på cleancut i går tror jag.. Verkar helt ok, men videon du skickade förenklade förklaringen mycket.
Funderar på denna och den jag tror global gjorde reklam för form av slipsten som man lägger ner.

[/QUOTE]
Om du ska köpa knivar som finns lite överallt föredrar jag porsche före global pga tyngden.
Som Aurum säger, kör någon kolstål också samt gjutärn.
Tycker ändå det är smidigt att ha en plastpanna för lite enklare vardagsmat med småbarn som hänger och klänger ska det gå snabbt och vara smidigt, nu vet jag iof inte om du har barn men.

http://cordon-bleu.se/

Nöjd med dina porsche knivar?
Jo, har två huliganer hängande runt höften när det vankas mat.
 

bluetrain

Cartier
Såg detta på cleancut i går tror jag.. Verkar helt ok, men videon du skickade förenklade förklaringen mycket.
Funderar på denna och den jag tror global gjorde reklam för form av slipsten som man lägger ner.



Nöjd med dina porsche knivar?
Jo, har två huliganer hängande runt höften när det vankas mat.[/QUOTE]

Slipsten är såklart mer hardcore med mer känsla. Kan man bara hantera att hela tiden få rätt vinkel så behöver det inte vara ett sumt val. Problemet för min egen del var just mitt oskickliga handlag som gjorde att valet för spyderco.., :)
 

Sjobedan

Rolex
@Frodda Skärpan håller väldigt bra! Har INTE slipat dem sedan inköpet för lite drygt ett år sedan, men det börjar att bli dags nu. Slipar med vanligt slipstål, har funkat bra hittils :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jo, man ser såna lite då och då. Tänkte specifikt på den som avbildades, dock.
Tyckte att den var riktigt snygg!

...men visst, alternativet blir att göra någonting med en "vintage huggkubbe med patina". Nackelen är att de ofta är lite små (förutom på höjden) - hade tänkt använda den till köksö/avlastningsyta, och inte som faktisk huggkubbe.
 

Frodda

Omega
Varit inne på prokok.se tittat lite, någon som har erfarenhet av dem ?
Värsta är det finns så oerhört många knivmärke välja på, nu hittade jag böker, snygga knivar! Men bra i köket? Har nog någon jakt kniv från dem liggande..
 

Frodda

Omega
Jo, man ser såna lite då och då. Tänkte specifikt på den som avbildades, dock.
Tyckte att den var riktigt snygg!

...men visst, alternativet blir att göra någonting med en "vintage huggkubbe med patina". Nackelen är att de ofta är lite små (förutom på höjden) - hade tänkt använda den till köksö/avlastningsyta, och inte som faktisk huggkubbe.

Tror du kan få en gjord på ett snickeri, kör du på ädelträ så kostar den nog en slant, men så länge du har en ritning så torde du kunna skicka den till flera och få ett bra pris? Dessutom blir den unik, då ingen annan har såda.
 
Topp