• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Äntligen SINNesfrid! (paketöppning)

laketwig

Patek
2-Faktor
"The Lord works in mysterious ways ..."

Lite bakgrund kanske?

Några av er kanske minns att jag började fundera på något med GMT i somras. Jobbar dagligen mot Sri Lanka, så dubbel tid vore praktiskt att ha. Tyvärr bestämde dom för ett antal år sedan att anpassa sig till Östindisk tid, vilket innebär en halvtimmeszon. Just nu ligger dom 3,5 timmar före oss och 4,5 timmar under vintertid. Inte helt enkelt att hantera på de flesta klockor med GMT, då inställningen oftast är i hela timmar.
Hur som helst, spanade in en Sinn 6060, med dubbel GMT:

Sinn 6060.jpg


Mycket snygg och lite ovanlig klocka ur deras Frankfurt Financial District-serie. Finns i flera storlekar, med eller utan kronograf. Den har dessutom samma fina länk som jag hade till min Sinn 104’a. Listade då ca 19k direkt från Sinn (ca 21k nu). Efter köpet av Sea-Dwellern under våren kändes det lite mycket att lägga ut, så jag började leta begagnat. Noll att hitta på c24. Tiden gick men en vacker dag tipsade min son om ett mycket fint exemplar hos en tysk handlare som han köpt från tidigare. Skapligt pris, men man måste ju alltid försöka pruta lite, eller hur ...? Lite förhandling i ett par mail fram och tillbaks mellan oss, sen ser jag att status ändras till “Sold”, dock inte till mig. Faaaaaaaan också :banghead:! Det har faktiskt kommit och gått ett par till på c24 under hösten, dock utlagda till fantasipriser.

Sänkte ambitionsnivån något och landade en ny Glycine Airman Base 22 GMT med blå/svart urtavla och på länk, dvs den här:

Airman 2014-09-12.jpg


En väldigt trevlig klocka för en anständig summa, men den kändes lite som en temporär lösning. Hade ju även varit och nosat på vita Explorer II’or, så när ett bra erbjudande på en ny dök upp i december slog jag till:

Rolex E 2015-01-11 (i hand).jpg


En mycket trevlig klocka och det ska bli kul att se i år om den är den perfekta sommarklockan som alla säger.

Glycinen blev över och såldes i januari, så den kunde få den handledstid den förtjänade.

Hade nu en rätt mångsidig samling med mina två IWC’er och två Rollar, men den där jäkla Sinnen gnagde fortfarande i bakhuvudet. Har under det här året kollat efter en på c24 av och till utan resultat.

Sen hände det ...

För ett par veckor sedan dök det dock upp ett mycket fint ex från 2014 till ett vettigt pris hos en tysk handlare. Nu jävlar skulle jag inte missa den så iväg med ett mail direkt. Inget svar på flera dagar. Fan också. Nytt mail och dessutom meddelande via c24. Low and behold, dom svarade, dock inte på dom frågor jag ställt, så iväg med nya mail och c24-meddelanden. Har nu, flera veckor senare, inte hört något mera ifrån dom och klockan är borta från c24. SKIT OCKSÅ IGEN!!! :banghead: :banghead:

The Lord does however work in mysterious ways ...

Kommer hem från jobbet i torsdags och kollar som vanligt in Säljes på KS. Tror inte mina ögon, för där har det precis lagts ut en lika fin Sinn 6060, också ifrån 2014. Den här gången missade jag inte ... :happyhappy:

Länge sen ni fick se någon katt ... :D
6060 - Paket.jpg


Seriös låda:
6060 - Stängd låda.jpg


Seriöst innehåll! :cigar:
6060 - Öppen låda.jpg


Två länkbitar bort så sitter den perfekt!
6060 - På arm.jpg


Samma snygga länk som jag hade till 104'an.
6060 - Från sidan.jpg


Samma smidiga lås också ... ;)
6060 - Lås.jpg


Klart snygg (men lite skitig) baksida:
6060 - Baksida.jpg


Vi tar ett writshot till, eller hur ... :happyhappy:
6060 - På arm 2.jpg


Lite teknisk information om 6060 med benäget bistånd från Sinn’s hemsida

In addition to the three simultaneously readable time zones, the deep black dial is a special feature in this watch of the Frankfurt Financial District Watches series. To achieve this, the dial blank is first refined using the classic satinizing technique with a sunburst cut, and then blackened in a galvanic process. The result is a deep, silky, matte shine that retains its deep black hue longer than any varnish or paint. The white, extremely long-lasting luminous special paint is applied by expert hands to the hands of the watch – just like the rhodanized appliqués.

The movement of the Frankfurt World Time Watch is exquisitely decorated; Geneva waves and blued screws please the eye of the connoisseur. The fine engraving on the rotor of the bull and the bear, the traditional symbols of the stock exchange, clearly indicate the home and origin of the watch: Frankfurt am Main.
  • Mechanical Movement
  • Case
    • Case made of stainless steel, polished
    • Sapphire crystal glass in front, anti-reflective on both sides
    • Transparent case back made of sapphire crystal glass, anti-reflective on the interior
    • Case back screw-fastened
    • Meet the technical requirements for waterproofness, as set out in standard DIN 8310
    • Pressure-resistant up to 10 bar (= 100 m water depth)
    • Low pressure resistant
  • Functions
    • Hours, minutes, seconds
    • Three time zones on 12- and 24-hour basis
    • Date display
  • Dimensions and Weight
    • Case diameter: 38.5 mm
    • Band lug width: 20 mm
    • Case thickness: 12 mm
    • Weight without strap: 57 gramme
  • Dial and Hands
    • Black-electroplated dial with sunburst decoration
    • Attached appliqués coated with luminescent colour
    • Hour and minute hand coated with luminescent colour
  • Warranty

Vill ni läsa mera om klockorna i den här serien så finns all info här:

https://www.sinn.de/en/Frankfurt_Financial_District_Watches.htm

Äntligen har jag fått SINNesfrid, i alla fall för tillfället ... ;)

Tack för titten!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Grattis! Inte skådat den tidigare, bästa Sinn såhär långt.
Fick intrycket av en blandning mellan iwc aquatimer och Longiness legend diver av någon anledning.

Snygg och funktionell hur som.helst
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Grattis som faen laketwig ;)! Underbar paketöppning med fräscha bilder och ett mycket trevligt val ut av klocka :cool: . Bra jobbat där, PS; då får klappa katten från mig :)...
 
"The Lord works in mysterious ways ..."

Lite bakgrund kanske?

Några av er kanske minns att jag började fundera på något med GMT i somras. Jobbar dagligen mot Sri Lanka, så dubbel tid vore praktiskt att ha. Tyvärr bestämde dom för ett antal år sedan att anpassa sig till Östindisk tid, vilket innebär en halvtimmeszon. Just nu ligger dom 3,5 timmar före oss och 4,5 timmar under vintertid. Inte helt enkelt att hantera på de flesta klockor med GMT, då inställningen oftast är i hela timmar.
Hur som helst, spanade in en Sinn 6060, med dubbel GMT:

Sinn 6060.jpg


Mycket snygg och lite ovanlig klocka ur deras Frankfurt Financial District-serie. Finns i flera storlekar, med eller utan kronograf. Den har dessutom samma fina länk som jag hade till min Sinn 104’a. Listade då ca 19k direkt från Sinn (ca 21k nu). Efter köpet av Sea-Dwellern under våren kändes det lite mycket att lägga ut, så jag började leta begagnat. Noll att hitta på c24. Tiden gick men en vacker dag tipsade min son om ett mycket fint exemplar hos en tysk handlare som han köpt från tidigare. Skapligt pris, men man måste ju alltid försöka pruta lite, eller hur ...? Lite förhandling i ett par mail fram och tillbaks mellan oss, sen ser jag att status ändras till “Sold”, dock inte till mig. Faaaaaaaan också :banghead:! Det har faktiskt kommit och gått ett par till på c24 under hösten, dock utlagda till fantasipriser.

Sänkte ambitionsnivån något och landade en ny Glycine Airman Base 22 GMT med blå/svart urtavla och på länk, dvs den här:

Airman 2014-09-12.jpg


En väldigt trevlig klocka för en anständig summa, men den kändes lite som en temporär lösning. Hade ju även varit och nosat på vita Explorer II’or, så när ett bra erbjudande på en ny dök upp i december slog jag till:

Rolex E 2015-01-11 (i hand).jpg


En mycket trevlig klocka och det ska bli kul att se i år om den är den perfekta sommarklockan som alla säger.

Glycinen blev över och såldes i januari, så den kunde få den handledstid den förtjänade.

Hade nu en rätt mångsidig samling med mina två IWC’er och två Rollar, men den där jäkla Sinnen gnagde fortfarande i bakhuvudet. Har under det här året kollat efter en på c24 av och till utan resultat.

Sen hände det ...

För ett par veckor sedan dök det dock upp ett mycket fint ex från 2014 till ett vettigt pris hos en tysk handlare. Nu jävlar skulle jag inte missa den så iväg med ett mail direkt. Inget svar på flera dagar. Fan också. Nytt mail och dessutom meddelande via c24. Low and behold, dom svarade, dock inte på dom frågor jag ställt, så iväg med nya mail och c24-meddelanden. Har nu, flera veckor senare, inte hört något mera ifrån dom och klockan är borta från c24. SKIT OCKSÅ IGEN!!! :banghead: :banghead:

The Lord does however work in mysterious ways ...

Kommer hem från jobbet i torsdags och kollar som vanligt in Säljes på KS. Tror inte mina ögon, för där har det precis lagts ut en lika fin Sinn 6060, också ifrån 2014. Den här gången missade jag inte ... :happyhappy:

Länge sen ni fick se någon katt ... :D
6060 - Paket.jpg


Seriös låda:
6060 - Stängd låda.jpg


Seriöst innehåll! :cigar:
6060 - Öppen låda.jpg


Två länkbitar bort så sitter den perfekt!
6060 - På arm.jpg


Samma snygga länk som jag hade till 104'an.
6060 - Från sidan.jpg


Samma smidiga lås också ... ;)
6060 - Lås.jpg


Klart snygg (men lite skitig) baksida:
6060 - Baksida.jpg


Vi tar ett writshot till, eller hur ... :happyhappy:
6060 - På arm 2.jpg


Lite teknisk information om 6060 med benäget bistånd från Sinn’s hemsida

In addition to the three simultaneously readable time zones, the deep black dial is a special feature in this watch of the Frankfurt Financial District Watches series. To achieve this, the dial blank is first refined using the classic satinizing technique with a sunburst cut, and then blackened in a galvanic process. The result is a deep, silky, matte shine that retains its deep black hue longer than any varnish or paint. The white, extremely long-lasting luminous special paint is applied by expert hands to the hands of the watch – just like the rhodanized appliqués.

The movement of the Frankfurt World Time Watch is exquisitely decorated; Geneva waves and blued screws please the eye of the connoisseur. The fine engraving on the rotor of the bull and the bear, the traditional symbols of the stock exchange, clearly indicate the home and origin of the watch: Frankfurt am Main.
  • Mechanical Movement
  • Case
    • Case made of stainless steel, polished
    • Sapphire crystal glass in front, anti-reflective on both sides
    • Transparent case back made of sapphire crystal glass, anti-reflective on the interior
    • Case back screw-fastened
    • Meet the technical requirements for waterproofness, as set out in standard DIN 8310
    • Pressure-resistant up to 10 bar (= 100 m water depth)
    • Low pressure resistant
  • Functions
    • Hours, minutes, seconds
    • Three time zones on 12- and 24-hour basis
    • Date display
  • Dimensions and Weight
    • Case diameter: 38.5 mm
    • Band lug width: 20 mm
    • Case thickness: 12 mm
    • Weight without strap: 57 gramme
  • Dial and Hands
    • Black-electroplated dial with sunburst decoration
    • Attached appliqués coated with luminescent colour
    • Hour and minute hand coated with luminescent colour
  • Warranty

Vill ni läsa mera om klockorna i den här serien så finns all info här:

https://www.sinn.de/en/Frankfurt_Financial_District_Watches.htm

Äntligen har jag fått SINNesfrid, i alla fall för tillfället ... ;)

Tack för titten!


Stort grattis till en fin klocka.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Det kanske går att googla, men hur funkar en dubbel gmt?

Edit: väldans snygg!

Som du kan se på bilden nedan har den en inre 24-timmarsskala med separat visare (pekar på 17 nu). Ställs via vanliga kronan. Så långt som vilken GMT som helst.

6060 - På arm 2.jpg


Notera dock den extra kronan på vänster sida av klockan. Den roterar den yttre 1-12-ringen som sen läses av med ordinarie visare. Nu inställd på Sri Lanka-tid (+3,5), dvs drar mot halv elva på kvällen där ... ;)

6060 - Sri Lanka.jpg
 
Topp