• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är 35 mm för litet?

Är 35 mm för litet (för dressur på mig)?

  • Ascoolt!

    Röster: 98 73.7%
  • Kunde funka, men den förra Saxonia modellen på 37 mm vore bättre

    Röster: 13 9.8%
  • Välj en annan, större, klocka

    Röster: 18 13.5%
  • Dressur?

    Röster: 4 3.0%

  • Totala väljare
    133

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Saxonia35_1.jpeg
Saxonia35_2.jpeg
SaxoniaAutomatic385_1.jpeg
SaxoniaAutomatic385_2.jpeg
Är inne på att köpa mig ett dressur i roséguld och lutar just nu mot en A. Lange & Söhne Saxonia med manuellt verk. Diverse trådar här på forumet nyligen har självfallet bidragit med inspiration (tack för det!) så var häromdan och provade ett par st. Tyvärr verkar den förra varianten av Saxonia på 37 mm vara lite svårare att få tag på ny lokalt, men verkar ändå finnas här och var än. Efter SIHH 2015 sjönk storleken på Saxonian med manuellt verk från 37 mm till 35 mm och det är den som jag provade ovan. Den känns spontant lite liten, men jag har har till vardags Explorer I och Datejust, båda på 36 mm och på länk och tyckte även initialt att de var små när jag gick ned från större storlekar så det är säkert en vanesak. Vad tycks? De två senare bilderna är på Saxonia Automatic på 38,5 mm för att ha som storleksreferens. :cool:

Edit: Fixade till bilderna och korrigerade text
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En vanesak. Jag är svag för dressur och bär en massa olika gamla vintigeklockor som alla är mellan 34-35mm. Initialt kändes de små, men nu sitter de perfekt. 35 mm är en bra storlek på armen. Sedan är jag osäker på om jag skulle lägga så mycket pengar på en ny klocka som är i samma storlek som mina gamla. Jag hade nog föredragit 37 mm för att det förtfarande inte är för stort men även att det kännts lite mer nytt och modernt, när en sådan summa pengar skall pungas ut.
 
Senast ändrad:

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Hittade en tråd i gamla TTT som handlade om omkrets på armen och idealurets diameter och för min handledsomkrets (17 cm) verkar urdiametern för dressur landa på 34 - 38 mm. Bör så klart tas med en nypa salt, då annat spelar in (klädval, storlek på hand, kropp, tycke och smak, mode, utformning på klockan, bredd på boetten, färg, etc), men det ger väl nån slags fingervisning ändå.

Kan tänka mig att 35 mm är svårare att sälja vidare, men min plan är dock att denna ska bli en keeper, så det är inte avgörande. Svårt detta. :)
 

sir alex

Panerai
Ser iofs ganska bra ut på bilderna men betalar man så mycket pengar för en klocka så skulle jag nog gå upp några mm. Jag tror att en klocka ska kännas perfekt när man provar den och inte som något man måste vänja sig vid. I alla fall om man köper den ny.
 

Ponlarsson

Panerai
Klockor tenderar ju att se aningen större ut på bild än i verkligheten. På bilderna tycker jag att den ser perfekt ut, med andra ord borde risken finnas att den ser liten ut i verkligheten.

Det här blev kanske mest svammel.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ser super ut på bilden , men jag uppfattar ofta klockorna som mindre i verkligheten än på bild , jag röstade på den äldre större varianten ... Tror att datejust bär större än 36mm...
 

PCB

Audemars
alldeles för litet, på vilken man som helst
minst 38mm på ett dressur, tycker jag
på en dykare är minsta storlek 41mm, i min värld
 
Topp