• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är datumvisning ett krav på en vardagsklocka? (edited)

Är datumkomplikation ett krav på en vardagsklocka?

  • Ja

  • Nej

  • Egentligen, men eftersom jag är time-only purist/estet så väljer jag en lägre grad av bekvämlighet


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Timer

Panerai
När ni byter mellan date respektive no-date klockor (oavsett typ och komplikationer i övrigt), saknar ni att få själva datuminfon när ni bär no-date? OBS detta är inte avsett som en diskussion om estetiken i date/no-date.
 

Elias.A

Cartier
Jag kan känna att jag saknar det ibland, rätt så skönt om man behöver veta datumet snabbt att bara kunna kolla ner på klockan
 

mouqvist

Rolex
Jag kan leva utan datumkomplkation, eller snarare sagt föredrar jag en tavla utan datum på en automatklocka. När man roterar mellan olika klockor är det skönt att inte behöva trixa med tid/datum.
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Yes, kommer på mig själv emellanåt med att titta ner på klockan för att kolla datum, för att sedan besviket konstatera att det saknas på modellen jag bär. 5 sek senare är problemet löst genom att kolla telefonen, så inget större problem egentligen. :)
 
Ja och nej, bra att veta dagens datum men det har man ju oftast koll på redan innan man gått ur sängen på morgonen eftersom man plöjt nattens jobbmail och gått igenom dagens kalender och to do lista ..... kör dock oftast vintage klockor så inte jätte ofta datumet stämmer :)
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
Datum är ett måste i mitt fall för att en klocka ska användas som daglig beater. Dock kan det vara omständligt att säkerställa korrekt datum på alla ur
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag måste ha datum om det är min enda klocka så att säga.
Däremot går det bra om det är en andra-/tredjeklocka.

Har tidigare flippat Rolex 114060 och diverse no-date Panerais pga detta. Stör mig för mycket i längden.
Speedmaster är den enda klocka jag accepterar utan datum nuförtiden.
 
C

Coach

Guest
Tycker min Aerospace sköter det där med datum perfekt och att jag kan välja om jag vill ha det synligt eller ej.
 

Man

Rolex
Off T:
Kan nån förklara varför ordet
datumkomplikation istället för datum används? Är det av samma anledning som prisbild istället för pris och problematik istället för problem används? Jag har aldrig hört någon bilmekaniker fråga mig om jag har komplikationen navkapslar på min bil.. :D
Känner jag lukten av fikon? :rolleyes:
Någon kanske kan ”problematisera”, som det så fint heter.
On T: Vanesak tror jag, helt o hållet.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Off T:
Kan nån förklara varför ordet
datumkomplikation istället för datum används? Är det av samma anledning som prisbild istället för pris och problematik istället för problem används? Jag har aldrig hört någon bilmekaniker fråga mig om jag har komplikationen navkapslar på min bil.. :D
Känner jag lukten av fikon? :rolleyes:
Någon kanske kan ”problematisera”, som det så fint heter.
On T: Vanesak tror jag, helt o hållet.
Alla funktioner på en armbandsklocka Utöver tim och minutvisare, möjligen kopplat till en liten subsekund, är ”komplikationer”. I början ansågs alltså även centralt placerad sekundvisare vara en komplikation, precis som datum, kronograf osv. Inte konstigare än så. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När ni byter mellan date respektive no-date klockor (oavsett typ och komplikationer i övrigt), saknar ni att få själva datuminfon när ni bär no-date? OBS detta är inte avsett som en diskussion om estetiken i date/no-date.
Hehe, har du redan börjat ångra ditt OP inköp ;) Skämt & sido, på den klockan jag använder till vardags vill jag absolut ha både sekundvisare och datum. Är det gamla vintage klockor kan det vara skönt att slippa och på "söndagsklockan" spelar det också mindre roll. Med det sagt, jag skulle inte till vardags byta till en utan datum eller sekundvisare i vardagen, det finns inte i min bok.
 

Timer

Panerai
Hehe, har du redan börjat ångra ditt OP inköp ;) Skämt & sido, på den klockan jag använder till vardags vill jag absolut ha både sekundvisare och datum. Är det gamla vintage klockor kan det vara skönt att slippa och på "söndagsklockan" spelar det också mindre roll. Med det sagt, jag skulle inte till vardags byta till en utan datum eller sekundvisare i vardagen, det finns inte i min bok.
Måste provköra ett tag i vardagen, börjar jobba imorgon :) På semestern tappar man ju lite tidsuppfattningen, men i jobbmode när man kollar kalendern 50 ggr/dag i Outlook mm antar jag att dagens datum är mer top of mind.
 

Timer

Panerai
Off T:
Kan nån förklara varför ordet
datumkomplikation istället för datum används? Är det av samma anledning som prisbild istället för pris och problematik istället för problem används? Jag har aldrig hört någon bilmekaniker fråga mig om jag har komplikationen navkapslar på min bil.. :D
Känner jag lukten av fikon? :rolleyes:
Någon kanske kan ”problematisera”, som det så fint heter.
On T: Vanesak tror jag, helt o hållet.
Jag beklagar, var inte min avsikt att "komplicera" saker mer...
 

Laplander

Rolex
Sneglar alltid reflexmässigt på klockan för att se datumet när jag köper mjölk eller färdigmat i butiken. Jag föredrar absolut datum på en daglig beater.
Mina klockor utan datum bär jag lite mera casual.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Iband, när man inte har datumet i huvudet. Med det är något man kan leva med om det är en no-date klocka man gillar. Det är som att fråga "saknar du den vridbara bezeln på en icke-dykarklocka?" eller "saknar du 24-timmarsvisaren på en icke-GMT klocka?" Grejer som kan vara bra att ha, men som inte är absolut nödvändiga.
 

Orlok

Omega
2-Faktor
Mina mekaniska ur går sällan mer än ett par dygn i taget och besväret med att ställa datumet, särskilt inte på de klockor som inte har quickset, väger inte upp nyttan med datum. Därmed inte sagt att jag inte ställer datumet om det finns, på klockan. Skulle inte klara att ha fel datum på armen. :cool:
 
Topp