• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är denna Omega 1660118 äkta?

Hej.

Jag vann en aktion på Tradera, en Omega 1660118.
Jag ville dubbelkolla så att den är äkta och bad säljaren om fler bilder.

Bild på verket:
E1A57EA9-A75C-4DCF-BB71-BC23EB8D16D0.jpeg

Cal 1481 verkar stämma för denna modell.
Men detta ser annorlunda ut, se exempel på en annan klocka med cal 1481 nedan:
1070D470-E9B2-4237-9AD4-0B45D8795E85.jpeg

Vad beror detta på?
Tack på förhand.
// Pontus

Det är inte bara så enkelt att rotorn skymmer?
Ser ut som att det kan vara i en sådan position att den precis går över

be om en bild till när rotorn är till vänster över verket

Hej.

Jag vann en aktion på Tradera, en Omega 1660118.
Jag ville dubbelkolla så att den är äkta och bad säljaren om fler bilder.

Bild på verket:
E1A57EA9-A75C-4DCF-BB71-BC23EB8D16D0.jpeg

Cal 1481 verkar stämma för denna modell.
Men detta ser annorlunda ut, se exempel på en annan klocka med cal 1481 nedan:
1070D470-E9B2-4237-9AD4-0B45D8795E85.jpeg

Vad beror detta på?
Tack på förhand.
// Pontus
Att rotorn ligger 90 grader vriden och skymmer det du efterfrågar? Rotorn (halvcirkelformade) vikten roterar kring sin axel och är tyngden som är delaktig i att drar upp automatverket.
Jag tycker verket ser riktigt ut och lika som det andra.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Omega_1481

Det ser ut som att den detaljen kanske vore synlig om rotorn vreds till andra sidan?

Edit: 3a på pucken.

Du är bra på att köpa sånt du inte vet är äkta märker jag! :)

Ska du be om bilder för att bekräfta äkthet kan det vara lämpligt att göra det innan dess att auktionen är slut och du sitter med vinnande bud.

Som de andra säger täcker rotorn den halva av verket som referensbilden visar. :)

Finishen ser dock helt off ut? Har Omega blandat koppar med... krom? Röstar på utbytt del till icke-Omega.

Finishen ser dock helt off ut? Har Omega blandat koppar med... krom? Röstar på utbytt del till icke-Omega.
Håller med. Tror på att bryggan kommer från motsvarande Tissotverk och att det möjligen inte är någon slump att säljaren inte visar så att serienumrets plats syns. Ser ut som ett rätt trist exemplar. Hoppas att den var billig?
Min såg ut så här:
InstaSave.jpg

Edit: fel krona också.

Ja det är nog nåt hopplock troligt med Tissotversionen eller annat. Den ser annorlunda ut i detaljer också, plattan på rotorn ser udda ut exempelvis.

Visa gärna en bild där den bryggan inte är kopparfärgad, och har den graveringen.
Inte säker på att den är krom, kan vara ljuset? Är det inte udda att man skulle byta ut bara en brygga i ett verk? Varför då? Det är väl inget som går sönder eller slits?
Tycker inte referensen på Ranfft hade speciellt hög finish heller
upload_2020-5-15_13-34-59.jpeg

Inte säker på att den är krom, kan vara ljuset? Är det inte udda att man skulle byta ut bara en brygga i ett verk? Varför då? Det är väl inget som går sönder eller slits?
Helt annan del. Någon skrev här ovan att det kunde vara en Tissotdel.

Okej verkar skumt detta. Jag kommer att avbryta köpet.

Denna gång valde jag att inte betala förrän jag bekräftat att det inte är något hopplock (köpte 2 Breitling som var riktigt illa, vilka nu är returnerade).

Tack för hjälpen jag får leta vidare efter en annan klocka.

Visa gärna en bild där den bryggan inte är kopparfärgad, och har den graveringen.
Det är inte bara gravyr och plätering som är annorlunda utan även borstningen eller vad det nu är. Slipmönstret iallafall. Det är lite enklare på den misstänkta Tissotdelen. Funktion och toleranser skiljer nog inte ett dugg gissar jag. Men jag skulle kalla den för ett frankenbygge med borttaget serienummer och föreslå att @Blomdahl94 avstår köp och hänvisar till det om det inte framgått i beskrivningen att det var det här man förväntades köpa, och sedan läser på lite i lugn och ro innan nästa köp. Ibland kan man chansa lite. Min var i stål, såg fin ut, och kostade tusen spänn på loppis. Det krävde ju inte så mycket betänketid. Men ska man köpa på auktion så är det nog bra att läsa på lite. Ett hett tips är att vänta in ett bra exemplar. Det här är en typisk klocka där det skiljer alldeles för lite i pris mellan en fin och en rishög. Brukar inte följa sopiga pläterade Geneve på Tradera så ofta men hundra procent av de jag sett har gått häpnadsväcknde dyrt.

Bryggan har väl lager som slits och är besvärliga att byta eller så kan den oxidera eller nåt jag inte kommer på. Den verkar inte vara förgylld ens. De skulle inte sätta ihop omaka dela från början. Rotorflärpen ser skum ut m.m.

Hela klockan ser ut som ett vrak. Genomdragen tavla osv.
Skicka tillbaka.

Tillbaka
Topp