• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det bara jag som...

Husse

Patek
Hej alla klockväner!
Jag har en ytterst seriös fråga till oss! Är det bara jag som har så förbannat svårt att sälja klockor ur min samling?
När jag står i en butik kan jag, i princip, sälja vad som helst, till vem som helst, när som helst!
Men när det kommer till mina klockor, eller annat också för den delen, då blir jag expert på att hitta på anledningar att ha kvar en illasittande klocka eller vad det nu må vara!
Nå, klockvänner, hur fungerar ni i detta?!
 

Fredig

Cartier
För egen del har det handlat om budget när jag införskaffat en ny klocka. Har alltid fått prioriterat bort en ur samlingen när jag vill uppdatera. :)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Säljer endast om klockbudgeten kräver det.
Ångrar oftast försäljningen i efterhand.
Klockan som lämnat har ju köpts en gång pga att man gillade den och förmodligen fortfarande gör. Man vet bara inte om det förrän det är försent :).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ligger den bara i lådan så säljs den snart. Det är bara på armen en relation uppstår. De jag använder behåller jag för jag gillar dem. Det kan bero på att jag aldrig gjort ett spontanköp även om butiken kan tro det då jag går in och säger - Hej, jag vill ha en xxxxxi. De vet inte hur många timmar jag surfat, hur många inlägg i ämnet jag läst, hur många butiker och gtg jag besökt för att få styrkan att göra ett spontanköp.
 

Johe

Omega
Har aldrig sålt någon klocka... Varit nära några gånger men aldrig fullföljt. Vore rätt bra om jag kunde lära mig det så jag kunde testa lite fler olika klockor men det sitter långt inne.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nä det ska vara mycket till för mig personligen! Skulle ju vara som att sälja sina egna barn :D och det gör man ju inte helt lätt kanske :p!

Men allt har ett pris och för rätt pengar så kanske, kanske :rolleyes:...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Näe inget problem här inte :D Vi är några stycken som kan erbjuda råd och stöd om du vill börja sälja, när väl första steget är taget så :pompus:

Är väll härligt behålla! Jag önskar att jag inte tröttnade så fort på mina men insett jag är mer brukare än samlare :)
 

pederr

Cartier
Säljer ibland - och ångrar mig ibland. Om man sedan köper ett nytt ex - då vet man att det är rätt klocka för en, eller?
 

Pinnen76

Omega
Har heller aldrig sålt, tanken har nog inte ens slagit mig, konstigt egentligen då jag kan sälja allt annat! Men gällande klockor är jag nog en samlare även om samlingen inte är så stor än så vill jag att den ska bli:D
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Ja det sitter långt inne att sälja, till och med mina billiga Vostok som man kanske får max 500 kr/st för är svårt att göra sig av med!
 

Spoon

Omega
Samma sak för mig. Har aldrig sålt en klocka, och behöver inte göra det heller egentligen. Går dock och funderar på att sälja min Panerai 311 då jag knappt använder den. Har precis köpt nya Daytonan, så 311'an lär få ännu mindre speltid nu. Sitter långt inne att sälja, men känns onödigt att behålla en klocka man inte använder. Dagens i-landsproblem. :)
 

kamme

Breitling
Orkar aldrig bry mig om att sälja saker. Skänker bort allt från klockor till bilar när jag är klar med dem bara för att jag inte orkar strula med en försäljning. Kan tänka mig att sälja någon klocka här på forumet om det handlar om större summor då folket här verkar vara enkla att ha och göra med. Däcksparkande/klockklämmande muppar som ska pruta i sista stund på blocket orkar jag inte med dock


Edit. Bör väl kanske tilläggas att det inte är några Ferraris och Rollar jag skänkt bort :D
 
Senast ändrad:

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har aldrig haft problem med att sälja klockorna. Flippat över 30 klockor i prisklassen 2.000-70.000 senaste åren.
Självklart har jag ångrat några försäljningar och därmed köpt tillbaka aktuell modell (eller struntat i det och bitit i det sura äpplet och gått vidare).

Jag är ingen samlare (för mig är samlare de som har 7+ klockor varav flera eller de flesta klockor i samlingen sällan bärs). Jag gillar att ha några få klockor jag bär ofta. Därför måste jag också sälja klockor emellanåt för att göra plats åt en ny.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har aldrig haft problem med att sälja klockorna. Flippat över 30 klockor i prisklassen 2.000-70.000 senaste åren.
Självklart har jag ångrat några försäljningar och därmed köpt tillbaka aktuell modell (eller struntat i det och bitit i det sura äpplet och gått vidare).

Jag är ingen samlare (för mig är samlare de som har 7+ klockor varav flera eller de flesta klockor i samlingen sällan bärs). Jag gillar att ha några få klockor jag bär ofta. Därför måste jag också sälja klockor emellanåt för att göra plats åt en ny.
Intressant antal där , att en samlare blir man om passerar den magiska siffran 7 :happyhappy:
 

Husse

Patek
Fantastiska KS!
Här kan man lägga upp en fråga och få riktiga, seriösa och ärliga svar. KS andan är någonting vi verkligen måste värna om!
Tack för alla bra svar, fortsätt att posta!:)
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte riktigt hur jag funkar - har aldrig sålt någon. Fast jag har ju dyrt och heligt lovat (i Klocklöfte 2017-tråden) att jag skall minska antalet så det kan bli ett kvalfullt 2017 för min del o_O....
 
Sålt ett försvarbart gäng under åren och den enda jag på allvar ångrar är min första Rolex 168000 men av ekonomiska anledningar var det nödvändigt just då.
Övriga, ett 20 tal, har sålts utan några som helst kval. Var väl helt enkelt färdig med dom kan jag tro.
 

Nero13

Panerai
Det beror på har dragit tillbaka annonser på vissa av mina då de har sentimentalt värde. Men andra inte så svåra att sälja :p
 

Hellebring

Cartier
Jag förstår helt det där med att inte kunna sälja. Är sugen på att prova nytt men jag vet redan nu att jag snabbt skulle ångra mig om jag sålde min S&S. Badar inte direkt i pengar så det är ett väldigt långsamt race mellan inköpen för min del..
 
Topp