• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det en 16000 jag ska ha?

AndersE

Cartier
2-Faktor
Jag har bestämt mig för att så småningom byta ut min Tudor Prince Oysterdate ref. 74000 till förmån för en vintage Datejust. Tudorn ser ut så här:

IMG_2457.JPG


Jag tycker att Tudorns tavla är oerhört snygg och skulle därför vilja att Datejustens är så likartad som möjligt. Övriga krav är följande:
  • Boettstorlek 36 mm
  • Datum med quickset
  • Slät glasring
  • Plexi
  • Oysterlänk
Detta har lett mig till ref. 16000, som verkar möta alla dessa kriterier. Är det ett bra val? Undrar också om det finns andra ref. som uppfyller mina kriterier. Det skadar ju inte att ha några fler att spela med när letandet börjar :)

Funderar också på vad som skulle vara ett rimligt pris. Jag vill ha en klocka i mycket gott skick, men box och papper är ingen nödvändighet. Är intervallet 20-25 rimligt då? Hur mycket extra i värde adderas om box och papper ändå skulle ingå?

Ev. andra tips på vad man bör tänka på vid ett sådant här köp mottages också tacksamt!
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Efter mycket om och men är nu detta projekt avslutat. Det visade sig vara oerhört svårt att hitta ett ex i bra skick med rätt silvrig tavla och oysterlänk. Lösningen blev en vittavlad med jubilee, som sedan kompletterades med rätt länk och tavla. Resultatet, nyss uthämtat från Rob E efter service, ser ni nedan. Mycket nöjd!

Stort tack till @poormans, @Criss Cross, @Aurum, @Rozzy och @Tripeiro. för tips och råd!

IMG_3175.JPG
 
Topp