• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det en fas...?

Airbus

Guld
Friends Of KS
Detta med klockor - jag har tappat suget. Plötsligt efter många år funderar jag inte längre på nästa erövring. Jag tänker inte längre transaktioner - om jag flippar denna och denna kan jag skaffa denna. Missförstå mig rätt - detta med klockor är kul och har inte tappat intresset, men när jag tittar ner i min klocklåda så känner jag inte längre att något saknas, att det vore jävligt schysst med nya Rolex 11111111119610 som alla bara ska ha. Sitter med tre Rolex som jag gillar, eventuellt säljer jag en men inte för att köpa något annat. En bra bruksomega i nya SMP och sen några som jag inte använder som jag tappat all känsla för och som ska bort. Totalt ointressant för andra säkert men en jävligt skum känsla som blir mer påtaglig för varje dag.... En fas? Kanske, men känns plötsligt ganska bra att se allas paketöppningstrådar utan att det egentligen rycker någonstans. Detta kommer från en som veckovis funderat på vad som ska komma härnäst...

Någon som känner igen detta, att man plötsligt är ganska mätt...?

Detta med klockor - jag har tappat suget. Plötsligt efter många år funderar jag inte längre på nästa erövring. Jag tänker inte längre transaktioner - om jag flippar denna och denna kan jag skaffa denna. Missförstå mig rätt - detta med klockor är kul och har inte tappat intresset, men när jag tittar ner i min klocklåda så känner jag inte längre att något saknas, att det vore jävligt schysst med nya Rolex 11111111119610 som alla bara ska ha. Sitter med tre Rolex som jag gillar, eventuellt säljer jag en men inte för att köpa något annat. En bra bruksomega i nya SMP och sen några som jag inte använder som jag tappat all känsla för och som ska bort. Totalt ointressant för andra säkert men en jävligt skum känsla som blir mer påtaglig för varje dag.... En fas? Kanske, men känns plötsligt ganska bra att se allas paketöppningstrådar utan att det egentligen rycker någonstans. Detta kommer från en som veckovis funderat på vad som ska komma härnäst...

Jag känner igen mig lite faktiskt. Inte att jag tappat sugen men efter snart 2,5år med intensivt intresse känner jag inte samma "stress" eller vad man ska kalla känslan över vad jag vill ha eller önskar köpa.

Tror det har med att göra att man faktiskt hittat det man gillar och vet vad man är ute efter.

Min samling är inte komplett än men har en utstuderad plan på hur den kommer se ut. 3 klockor ska ut och en GS in. Sen känner jag mig också rätt nöjd.

Men tror detta kan vara en fas. Tillslut dyker någonting upp på radarn eller nånting kul kommer ut till bra pris som man tänkt på tidigare men aldrig slagit till.

Men när GS landat och lådan rensats från de som inte används ska jag luta mig tillbaka och bara bruka dom kvarvarande och hänga här :)

Känner precis likadant!

Jag känner igen mig lite faktiskt. Inte att jag tappat sugen men efter snart 2,5år med intensivt intresse känner jag inte samma "stress" eller vad man ska kalla känslan över vad jag vill ha eller önskar köpa.

Tror det har med att göra att man faktiskt hittat det man gillar och vet vad man är ute efter.

Min samling är inte komplett än men har en utstuderad plan på hur den kommer se ut. 3 klockor ska ut och en GS in. Sen känner jag mig också rätt nöjd.

Men tror detta kan vara en fas. Tillslut dyker någonting upp på radarn eller nånting kul kommer ut till bra pris som man tänkt på tidigare men aldrig slagit till.

Men när GS landat och lådan rensats från de som inte används ska jag luta mig tillbaka och bara bruka dom kvarvarande och hänga här :)

Det där sammanfattar det jävligt bra. Jag har nog kommit dit du är på väg. Jag har de klockor som jag verkligen gillar och som känns som jag. Handlar mer om att få bort de kvarvarande som jag tappat känslan för - en GS bland annat faktiskt :)

Det går i vågor. OM man vill hålla igång sitt ntresse så behöver man sträcka sig utanför sin komfortzoon ibland.

Jag kände mig väldigt oinspirerad i våras och tänkte testa Panerai bara för sakens skull. Då blev det snurr på intresset igen vilket snabbt ledde till 4 olika Panerai-köp. Om man går och trampar i samma fotspår hela tiden så blir ju stigen tillslut söndertrampad och tråkig. Trampa upp en ny stig!

Känner det samma i perioder. Det är väldigt lätt att man får någon sorts stress i detta intresse där man jagar och jagar något som man knapt vet vad det är och i slutändan så får man inte ut så mycket utav det förutom stress. Och oavsett om man köper en ny så kollar man efter nästa direkt. Blir lite tröttsamt och man tappar intresset efter ett tag när man knappt vet vad man igentligen vill men man ska ha det hahaha

Hur ser samlingen ut för stunden?

Det går i vågor. OM man vill hålla igång sitt ntresse så behöver man sträcka sig utanför sin komfortzoon ibland.

Jag kände mig väldigt oinspirerad i våras och tänkte testa Panerai bara för sakens skull. Då blev det snurr på intresset igen vilket snabbt ledde till 4 olika Panerai-köp. Om man går och trampar i samma fotspår hela tiden så blir ju stigen tillslut söndertrampad och tråkig. Trampa upp en ny stig!
Du har säkerligen en poäng där. Det som sätter lite käppar i hjulen för min egna del är skitsmå handleder.

Visst, vissa typer av klockor ska vara stora av en anledning men det gör att jag personligen inte blir bekväm med det.

Bra för plånboken men lite småtråkigt för intresset.

Känner likadant, men skulle inte beskriva det som att jag tappat suget, mer som att jag funnit ett lugn när det kommer till jakten på klockor. Känns riktigt skönt.

En delförklaring, för mig personligen, är de senaste årens prisstegring på vintage (t ex Heuer) och och Rolex(modernt och vintage) i synnerhet. Känns inte lika kul längre. Inte sällan känns det direkt enormt ovärt
.

Senast ändrad:
känner igen mig, men i mitt fall är det snarare att jag börjar fokusera på något annat - nya prioriteringar, annat att lägga tid och pengar på.
Sedan är det upp och ner, just nu har jag gått intresset åter, men är rätt säker på att det kommer dala om ett tag igen.
I mitt fall var det inte en ny stig som trampades upp, utan jag hittade tillbaka till en jag redan vandrat :)

Jag tror att vid ett nystartat klockintresse vill du testa så mycket som möjligt, allt är spännande!
Sen testar du flera modeller av diverse märke och vet mer eller mindre vad du kan förvänta dig vid ett till köp av samma märke.
Samma förväntning finns alltså inte kvar som i början eller hur man nu ska uttrycka sig...

Det gäller nog att precis som @yonsson sa gå ut från sin komfortzoon för att upptäcka nytt.

Kan helt klart känna igen mig i det du skrev :confused:

Jag känner likadant i omgångar men mest nu sedan 2 månader tillbaka. För min del går intresset i olika faser som det mesta gör här i livet. Ibland kan jag ifrågasätta mitt klockintresse då det handlar om mycket pengar men sedan ger det så mycket och det är verkligen mitt största intresse. Känner nog mig ganska nöjd just nu med min 16234 och 114270 så därför intresset för annat är väldigt svagt. Sen efter att ha köpt 2 Rolex för en del så känns det som att det får räcka med tanke på hur priserna ligger på just Rolex.

För egen del styrs intresset ganska mycket av hur livet i övrigt ser ut.
Är det en tung period, oavsett anledning, sjunker intresset och jag går runt med samma klocka på armen i 2-3 månader.
När allt flyter på och himlen är molnfri är det kul att byta klocka ett par gånger i veckan, leta efter nya modeller osv.

Känner på något konstigt sätt likadant! Mitt "sug" har åxå bedarrat och jag känner mig mer och mer nöjd med det jag har. Inte det där jagandet och suget efter nytt hela tiden o_O Har förvissa någon godbit på väg in men då efter lång väntan på lista hos AD, men det där stora suget har lagts sig även hos mig.

Går ständigt lite upp och ner för mig. Sen oktober tror jag min intressenedgång beror lite på börsen och det oklara ekonomiska läget, kan helt enkelt inte tillåta mig själv att lägga massa pengar på en klocka när jag innerst inne vet att det kanske inte är det smartaste just nu.

Det går upp och ner och man utvecklas som person precis som med allt annat. För egen del är det skönt att ha passerat flipparfasen. Den vara bara tråkig när man tittar backspegeln.

Säg till om det är en Tudor BB 36 som ska ge plats åt en GS. ;)

Vad gäller trådstarten tror jag det är lite som med förälskelse (eller knark?). Jag är inte riktigt nykär på klockor längre utan ”jagar” nya klockor på ett mer avslappnat och lugnt sätt.

Jag köper en klocka för att verkligen behålla den och tröttnar nog inte lika fort som de som kanske vill testa en klocka ett par veckor för att flippa den.

Känner igen mig ganska mycket.
Var (är?) i samma sits och hade inte varit för att jag på allvar ”upptäckte” G-Shocks för nåt år sedan så hade intresset kanske strandat helt. Nu fick det sig en ominriktning, minst lika skoj men lite (relativt sett) billigare. Inte mycket annat höjer pulsen öht numer.

Känner igen mig. Detta år har varit (för mig) helt skruvat. Flippat allt som kommit in. Kvar har jag en söndermeckad SKX och en g-shock till jobbet. Jag gav mig liksom ”belöning” i form av klockor som jag ännu inte förtjänat. Skaffade tudor, moonwatch och TAG i all hast och kände noll efter nån vecka. Så nu ska jag längta efter en modell/märke ett tag och låta livet ha sin gång.

Gud vad flummigt det blev. Aja.

Säg till om det är en Tudor BB 36 som ska ge plats åt en GS. ;)

Vad gäller trådstarten tror jag det är lite som med förälskelse (eller knark?). Jag är inte riktigt nykär på klockor längre utan ”jagar” nya klockor på ett mer avslappnat och lugnt sätt.
BB36 har redan lämnat när min DJ 16200 kom in. Sorry :rolleyes:

Stor igenkänningsfaktor här, mitt stora problem är dock att när man för x antal år sedan satt och velade på vissa klockor för det kändes som mycket pengar, vissa av de klockor kostar idag nästan två, tre gånger mer.... sen har det lämnat en äcklig smak för mig att så många köper klockor bara för att flippa och tjäna pengar, man tappar helt enkelt suget.

Går i vågor för mig även om intresset aldrig gått ur helt. Märker att jag börjat köpa tillbaks vissa modeller som jag prövade och flippade för ett antal år sedan. Bekräftar nog bara att jag börjat hitta vad jag verkligen gillar.

Finns ett sug att nischa in sig på något smalt område men ändå relativt billigt för att få en annan dimension på intresset. Har bara inte kommit på vad.

Tillbaka
Topp