• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det en fas...?

Går i vågor för mig även om intresset aldrig gått ur helt. Märker att jag börjat köpa tillbaks vissa modeller som jag prövade och flippade för ett antal år sedan. Bekräftar nog bara att jag börjat hitta vad jag verkligen gillar.

Finns ett sug att nischa in sig på något smalt område men ändå relativt billigt för att få en annan dimension på intresset. Har bara inte kommit på vad.

Håller med om allt @StarMan säger. Det går i vågor, man börjar hamna med modeller man haft innan samt att man börjar verkligen destillera ner intresset till vad man verkligen tycker om.

Intresset går dock aldrig ur, för mig är det skillnad på flipparintresset/prova så mycket som möjligt gentemot att köpa något som man verkligen känner att man vill behålla.

Det är kanske inte så för alla men jag har verkligen haft perioder då man chansar lite och flippar hejvilt men det är ju för att man vill testa saker, det kan dock bli ganska tröttsamt att hela tiden jaga priser, annonsera osv.

Senast ändrad:
Stor igenkänningsfaktor här, mitt stora problem är dock att när man för x antal år sedan satt och velade på vissa klockor för det kändes som mycket pengar, vissa av de klockor kostar idag nästan två, tre gånger mer.... sen har det lämnat en äcklig smak för mig att så många köper klockor bara för att flippa och tjäna pengar, man tappar helt enkelt suget.
Instämmer till fullo. Det känns riktigt värdelöst att det ska tjänas pengar precis överallt. Även här. Man får rikta intresset åt annat håll.

I övrigt så kan jag hålla med många talare. Tillfredställelsen att köpa nåt häftigt är inte alls lika stor längre. Har ju redan gjort det och vet hur det känns. Att ha en klocka runt handleden för 70000 har jag redan haft. Känslan har... lagt sig kan man väl säga.
Dags att fundera över om en del kanske skulle säljas av rent av.
Fast å andra sidan så har jag vid det här laget insett ungefär vad som intresserar allra mest.

Jag kämpar dagligen mot demoner och hjärnspöken som ständigt försöker påminna mig att jag inte är nöjd..... Fast jag egentligen borde vara nöjd?. Det är höga toppar och djupa dalar hos mitt intresse. Ena veckan skriker kroppen efter vintage och andra veckan efter nytt.

Jag tror precis som @Aurum skriver....
Detta problem finns inte om man är vintagenörd, det finns så mycket där ute.

Vintage är lösningen till allt! (Tror jag...)

Detta med klockor - jag har tappat suget. Plötsligt efter många år funderar jag inte längre på nästa erövring. Jag tänker inte längre transaktioner - om jag flippar denna och denna kan jag skaffa denna. Missförstå mig rätt - detta med klockor är kul och har inte tappat intresset, men när jag tittar ner i min klocklåda så känner jag inte längre att något saknas, att det vore jävligt schysst med nya Rolex 11111111119610 som alla bara ska ha. Sitter med tre Rolex som jag gillar, eventuellt säljer jag en men inte för att köpa något annat. En bra bruksomega i nya SMP och sen några som jag inte använder som jag tappat all känsla för och som ska bort. Totalt ointressant för andra säkert men en jävligt skum känsla som blir mer påtaglig för varje dag.... En fas? Kanske, men känns plötsligt ganska bra att se allas paketöppningstrådar utan att det egentligen rycker någonstans. Detta kommer från en som veckovis funderat på vad som ska komma härnäst...
Någon som känner igen detta, att man plötsligt är ganska mätt...?

Njae. Det finns olika sätt att se "intresset" på. Väldigt många här har just det intresset du beskriver att du haft. "Nästa erövring" och "flippa den för att skaffa den". Man är antagligen ganska ny i sitt intresse och har inte den klocka man önskar, oftast av ekonomiska skäl. Sedan finns det dom som enbart är intresserade av nya klockor, dyra nya klockor som man knappt vågar bära och stoppas i bankfack. Som @Aurum sa, gillar man vintage så finns det så mycket... och det beskriver lite av kategorin "samlare". En del samlar bara vintage Tissot, andra på ´30 tals tanks och en del vill ha NOS som bara ska ligga på display i vitrinskåpet. Vissa samlar nya limiterade modeller och andra samlar Japaner, Militär-ur, medans andra gillar att skruva och pilla. Det är ett nästan lika brett spann på intresset som det finns medlemmar på forumet. Personligen är jag lite av varje. Samlar lite vintage (säljer nästan aldrig någon och bär dom väldigt sällan) men tycker det är kul att kunna byta klocka till olika aktivitet och klädstil. Vardag vs fest. Playan vs krogen. Sport vs bokmal. Bär nyare till vardags. Men jag kan också känna mig väldigt sval inför hur det ser ut just nu... Väldigt lite tekniska innovationer, stigande priser och trender som de flesta tillverkare följer på samma vis som alla bilar testas i samma vindtunnel. Och så vi köpare som glatt ska slanta för en bronsklocka i retrodesign med det senaste urverket som ändå bara är marginellt bättre än vad urverken var 1947, man kan ibland känna sig lite lättköpt. Men man kan ju faktiskt ha ett intresse utan att just vara intresserad av att köpa eller äga. Jag följer till exempel Moto GP och MMA utan att ha något sug att utöva dessa själv. Jag gillar både bilar och mc, nya som gamla, men har inte ett överfullt garage för den skull. Kanske kommer ditt intresse svalna, kanske byter det fokus eller kommer tillbaka till det du hade ifrån början. Det viktigaste är väl att man tycker det är kul medans man håller på :):heart:

Senast ändrad:
Någon som känner igen detta, att man plötsligt är ganska mätt...?

Låter som en positiv sak i mina öron. Jag känner igen mig från ett annat intresse, foto. Där har jag testat det mesta. Sålt, köpt, bytt, provat osv.
Till sist mattades det av och jag har hittat en utrustning som jag är riktigt nöjd med. Den kommer fortfarande uppgraderas ibland men det kommer ske i lugnt takt utan stress och enligt en långsiktig plan.

Målet för mina klockor är det samma. Att nå dit du är. Ha en samling som jag är nöjd med och som gör att jag inte känner behov av att jaga nya erövringar utan att de ska hitta mig.

Jodå. Jag kan känna mig lite mätt ibland, men den gode yonsson slog huvudet på spiken: vill man utveckla hobbyn när man fastnat måste man lämna sin comfortzone. Annars kan man lita sig tillbaka och ta en paus från allt.
Personligen tycker jag denna fas är bäst då man har möjlighet att känna efter vad man verkligen gillar, och njuta lite.

För egen del styrs intresset ganska mycket av hur livet i övrigt ser ut.
Är det en tung period, oavsett anledning, sjunker intresset och jag går runt med samma klocka på armen i 2-3 månader.
När allt flyter på och himlen är molnfri är det kul att byta klocka ett par gånger i veckan, leta efter nya modeller osv.
Spot on.

Jag började intresserade mig för klockor så sent som detta året. Köpte en speedmaster i januari och nu är jag på jakt efter nästa steg. Detta börjar bli ett intresse som man lägger mer och mer tid på.

Klockor kan jag nog aldrig tröttna på, men tyvärr kommer det med mycket annat som jag inte gillar. Jag behåller min lilla samling för jag trivs med de jag valt. Sen är det alltid friskt att se sig om. Det finns en värld utanför klockintresset som också intresserar. Visst finns det plats och nytta med en klocka till, men jag har inte bråttom.

Händer mig med men ser mig mer som en "klock-periodare".

När nyköpet sitter på armen är man nöjd ett tag ( läs månader / halvår) och sedan börjas det igen. Sitter på KS 2-4 timmar om dagen och kollar trådar efter nytt och så köper man nått och är tillbaka på ruta 1.

Håller med dig, mitt knep är att lägga mina favoritklockor i ett bankfack i 6 månader så glömmer man bort dem och det blir som nytt intresse när man hämtar dem. När man inte har klenoderna hemma börjar suget och man börjar kolla lite vintage etc.

Jag känner igen mig ifrån mitt andra intresse, hifi. Där har jag cyklat med allt mellan himmel och jord som jag haft råd med.
efter femton år i hifisvängen känner jag att jag är nöjd med den anläggning jag har,bortsett från att jag då och då går ner i källaren och hamrar på ett work in progress som jag tar sagta men säkert ett steg i taget för att någon gång ha byggt klart mina gigantiska horn.

Inom klocksvängen så har jag ju såklart tagit lärdom av det från hifin och köper det jag tycker om, sen visst kommer min klocksamling bli lite stor, fler klockor än veckodagar. men vi får se. Vintage är ju alltid kul och min vintage tudor sitter för bra för att vara sant på armen. så jag börjar väll hitta hem.

Jag känner igen mig ifrån mitt andra intresse, hifi. Där har jag cyklat med allt mellan himmel och jord som jag haft råd med.
efter femton år i hifisvängen känner jag att jag är nöjd med den anläggning jag har,bortsett från att jag då och då går ner i källaren och hamrar på ett work in progress som jag tar sagta men säkert ett steg i taget för att någon gång ha byggt klart mina gigantiska horn.

Inom klocksvängen så har jag ju såklart tagit lärdom av det från hifin och köper det jag tycker om, sen visst kommer min klocksamling bli lite stor, fler klockor än veckodagar. men vi får se. Vintage är ju alltid kul och min vintage tudor sitter för bra för att vara sant på armen. så jag börjar väll hitta hem.
Hifi är kul, men med ett bottenlöst djup.

Lite samma här efter ca 3 års klocksamlande.
I början var det mycket nyhetens behag och köpte ett gäng automatiska dykare.
Nu är G-shock det roligaste igen där faktiskt intresset en gång började och just nu känner jag mig rätt nöjd med de jag har. Kollar väl lite på om man skulle ta in någon ny men är klart mer funderande om man behöver en till och vill helst sälja av de man inte använder så mycket innan man tar in något nytt.

Jag håller med! Känner mig också mätt.
Finns kanske en del jag vill ha men just nu är jag faktiskt nöjd, är ju nästan OWG med polarisen ändå!

Tillbaka
Topp