• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det ens någon ide? (Omega service)

Fisherking

Guld
2-Faktor
Köpte för ett tag sedan en Omega tank från 1932. Har en liten dröm att serva den och använda någon gång då och då. Idag går den 5 sek-1 minut om man tar ur verket och snurrar igång balansen så tickar gör den men inte så länge.

Den har ju varit med om en del men det gör den bara charmig tycker jag. Är det någon som kan uttala sig om dessa verk? (Cal 20f). Reservdelar går väl inte att få tag på så är det ens lönt att lämna in den eller är verket slut?

6DF6D43D-4865-4C6F-8778-C36B4CE19313.jpeg
4C551ED8-5757-40A4-94DB-CEEB92847DD2.jpeg

Jag skulle testa att kontakta Anders Mattsson, https://www.urmakare.se/. Han har haft bakgrund som Omega AD och har servat de mest omöjliga objekt för mig (roligt nog gamla tanks av olika slag mest). Om inte annat väldigt charmig klocka!

Köpte för ett tag sedan en Omega tank från 1932. Har en liten dröm att serva den och använda någon gång då och då. Idag går den 5 sek-1 minut om man tar ur verket och snurrar igång balansen så tickar gör den men inte så länge.

Den har ju varit med om en del men det gör den bara charmig tycker jag. Är det någon som kan uttala sig om dessa verk? (Cal 20f). Reservdelar går väl inte att få tag på så är det ens lönt att lämna in den eller är verket slut?

6DF6D43D-4865-4C6F-8778-C36B4CE19313.jpeg
4C551ED8-5757-40A4-94DB-CEEB92847DD2.jpeg

Jag har något liknande. Den är servad på ABC på Hornsgatan i Stockholm för några år sedan. Det kostade ca 5000 kr. Den har gått fint sen dess.

tempImage2dJdu1.png

Tack för svar och tips. Hade tavlan och boetten varit lite krispigare hade jag inte tvekat att lägga 5k på den men i det skicket den är känns det lite för mycket. Kanske får se mig om efter en fungerande istället. Gillar ändå historien kring ett så pass gammalt ur. 1932 var i efterdyningarna på depressionen och strax före andra världskriget. Ivar Kruger skriver ut en check på 50 000kr som statsministern sedan löser in. Ivar skjuter sig själv i Paris och när det kommer ut att statsministern tagit emot pengar tvingas han att avgå.

Tack för svar och tips. Hade tavlan och boetten varit lite krispigare hade jag inte tvekat att lägga 5k på den men i det skicket den är känns det lite för mycket. Kanske får se mig om efter en fungerande istället. Gillar ändå historien kring ett så pass gammalt ur. 1932 var i efterdyningarna på depressionen och strax före andra världskriget. Ivar Kruger skriver ut en check på 50 000kr som statsministern sedan löser in. Ivar skjuter sig själv i Paris och när det kommer ut att statsministern tagit emot pengar tvingas han att avgå.
5000 kr utslaget per månad sen 1932 blir 4,70 kr. Håller den 89 år till efter service kostar den 2,35 kr sett över 178 år. Det måste man anse prisvärt för att hålla en klocka igång och få vara med om att värna historien.

Fast den kommer nog behövas servas med tätare intervall än 89 år. Hade den varit lite "renare" så. Nu var det någon som hörde av sig och ville köpa den så jag sålde den billigt för att säkerställa att den får leva vidare. Så på sätt och vis har jag ändå hjälpt till att rädda den.

Fast den kommer nog behövas servas med tätare intervall än 89 år. Hade den varit lite "renare" så. Nu var det någon som hörde av sig och ville köpa den så jag sålde den billigt för att säkerställa att den får leva vidare. Så på sätt och vis har jag ändå hjälpt till att rädda den.
Så bra då. Vilken vänlig själ som ville ta på sig det uppdraget.

Tillbaka
Topp