• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det för dyrt på köp&sälj?

JoeBravoe

Cartier
Ja. Det är för dyrt. Många tycker att man kan ta ut samma priser som handlare som exempelvis erbjuder garanti och har både expertis och lokal för uppvisande av ur.

Sen tycker jag personligen att tonen i många annonser är så negativ att jag skulle inte göra affär därför.

Ungefär såhär kan många annonser läsas:

" Det här är absolut sista chansen som ni får köpa min klockjävel era snikna svin, vill ni ha den skickad så står ni för frakten dessutom."
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Synes det generelt er ganske dårlig trykk på k&s i perioder. Jeg bruker oftest å legge opp klokker både på KS, Blocket og ibland Facebook og i 9 av 10 fall säljs den på blocket eller facebook. Både til et høyere pris og snabbare.
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
Verkar vara stor spridning mellan objekten, men som med allt så handlar det om hur stor efterfrågan är och vad köpare är villiga att betala för objektet. Tror många som säljer hellre lägger lite över för att sedan prissänka än att ligga underpris.
 
Vet inte om allt är för dyrt. Tycker just för tillfället att det är en blandning av överprisade sportstål från Rolex (vilka är överprisade överallt, så egentligen är de inte "överprisade", eller vissa är det, när man provar sin lycka genom att tänja gränsen ännu mer då man vill gå med vinst på sin klocka som man redan köpt för 30% över list) samt massa ointressanta, svårsålda objekt, oavsett prissättning.

Hur som haver så känns K&S rätt avslaget och har gjort ett tag, fast det kanske bara är jag som känner så.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Sen beror det nog en del på vilka som hänger på KS. Även om priset är bra kanske inte klockan tilltalar tillräckligt många av medlemmarna. En stål-Rolle kan säljas dyrt här fast en Seiko digitalare är nästan omöjligt trots att priset är bättre i förhållande till vad som säljs.
 

rikkard

Breitling
Sen tycker jag personligen att tonen i många annonser är så negativ att jag skulle inte göra affär därför.

Ungefär såhär kan många annonser läsas:

" Det här är absolut sista chansen som ni får köpa min klockjävel era snikna svin, vill ni ha den skickad så står ni för frakten dessutom."

Just det håller jag inte riktigt med om, men jag har däremot sett att många lägger ut ett sista pris flera gånger.

Jag tycker att antingen skriver man ett sista pris och står för det eller så låter man bli att skriva det.

Nu har jag bara köpt en klocka här och aldrig någon via blocket. Men jag tycker det ändå känns tryggare här, kanske inbillar mig det bara. Men de som är här har ofta mer garanterat ett stort klockintresse vilket även köparna har vilket gör köparna mer noga på priset.
 

joca

Patek
2-Faktor
Delvis ja. Det som ligger ute länge är oftast för dyrt men det kan också bero på att det är en smal målgrupp vilket kan ta tid.
 

Manne1891

Omega
Kan bara prata för mig själv som varit medlem på forumet i ca ett halvår. I början var jag öppen för det mesta och det flippades friskt till höger och vänster. Nu efter att ha läst ex antal trådar samt plöjt igenom köp&sälj både en och två gånger så är jag lite mer "kräsen" med vad jag vill köpa. Och med kräsen menar jag att jag läst och "pluggat" mig till hur jag vill att min klocksamling ska växa fram och vad jag främst är ute efter. Självklart skulle jag slå till om jag hittar något intressant både till klocka och pris men försöker hålla den linjen jag satt för mig själv.
Delvis en klocka in, en klocka ut men även när jag har tänkt att införskaffa en klocka och till vilken prisklass. Typ som en stege jag har planerat att följa relativt slaviskt.
Bara mina tankar och funderingar om köp&sälj. Däremot tycker jag priserna generellt sett är bättre här jämfört med blocket, Facebook och tradera. Plus att jag hellre gör en trevlig affär med en forummedlem än med gemene man ute på stan. Känns både tryggare och trevligare att göra affär med en likasinnad. :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tvärtom tycker jag. Vet många som tröttnat på k&s just för att det är för billigt, lägger man sig inte billigast i hela världen så är det omöjligt, typ så.

Vi som spanar in internationella forum vet vad saker säljs och köps för där. Även tradera och blocket ligger oftast högre. Jag tror att köpkretsen på ks är mycket snävare än andra ställen.

Klart stål-Rolex är undantaget, de är överprisade precis överallt runt jorden. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Att marknaden är skev är sedan länge konstaterat. Det är någonting som jag tror kommer slå tillbaka på marknaden - men först om något år.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Populära objekt går alltid, sen är min uppfattning att försäljningarna här ligger kanske 5% under blocket eller andra mer öppna kanaler. Faktum är dock att många är dåliga på att prisbumpa ordentligt. Då blir det segt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Som @Moilis påpekar här ovan chansar nog en del med sitt första pris och hoppas på lite tur. Det skulle man kunna motverka genom att kraftigt begränsa de ständiga bumparna. Om man inte kan ändra sin annons på en eller två veckor tar man sig nog en funderare över vad som egentligen är ett rimligt pris, förutsatt att man vill få klockan såld i närtid så klart. Nu får folk sätta vilka pris som de vill och en begränsning med bumpandet handlar inte om priser hit eller dit utan om exponering. Jag tror bara att man tänker till en extra gång innan man spikar pris om det finns en begränsning, så OT i det resonemanget.

Själva frågan om det är för dyrt eller inte svarar jag ja och nej på :) I många fall får man bättre betalt på andra säljplattformar än KS då det företrädelsevis är vissa märken och modeller som säljer här. Sen bör man vara medveten om att det köps och säljs i PM och märkesgrupper och att det därför emellanåt kan kännas trögt i den offentliga säljdelen.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag upplever också att priserna mer förmånliga här på k&s om man jämför med blocket/tradera etc. och ännu billigare om man jämför internationellt med tex chrono24.

Har nästan alltid fått bättre betalt när jag sålt på blocket jämfört med här på forumet, dock alltid smidigare att sälja här vilket brukar väga upp ett litet lägre pris ändå!

Tror att köparna här på forumet allmänt är mer kräsna och framförallt kunnigare vilket bidrar till färre potentiella köpare helt enkelt :)

Upplever dock att med Rolex hype har andra märken ”försökt” följa med samma prisutveckling, vilket bidrar till filosofin att allt alltid ökar i värde. Det i sig gör att många inte lika hypade modeller och märken ligger osålda länge tyvärr.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Det är väl precis tvärt om!
Det är bara Rolex som här att sälja här! Allt annat slumpas bort till kränkta priser som inte är bra för någon, inte ens den som köper något annat än Rolex till reapris för det går ju ändå inte att sälja den sen för vi ser ju vad hen betalt.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Synes det generelt er ganske dårlig trykk på k&s i perioder. Jeg bruker oftest å legge opp klokker både på KS, Blocket og ibland Facebook og i 9 av 10 fall säljs den på blocket eller facebook. Både til et høyere pris og snabbare.

Har noll erfarenhet av klockor på Facebook. Nån särskild grupp du rekommenderar?
 

hm201

Omega
Det är ett evigt tjat om att saker är för dyra. Gå in på en klockaffär och köp där om priset inte passar.

Självklart finns det dyra klockor, och billiga. Du kan inte kräva att få köpa något för det pris du vill betala, eller sälja för det pris du vill ha. Är det för dyrt säljer det inte.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är väl precis tvärt om!
Det är bara Rolex som här att sälja här! Allt annat slumpas bort till kränkta priser som inte är bra för någon, inte ens den som köper något annat än Rolex till reapris för det går ju ändå inte att sälja den sen för vi ser ju vad hen betalt.
Om detta stämmer kan man ju undra varför folk inte säljer nån annanstans....
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Om detta stämmer kan man ju undra varför folk inte säljer nån annanstans....
I mitt fall för att det känns tryggare, sen att det tar tid är väl ett pris man får betala. Sen att det ger mindre pengar om man inte säljer en rålex gör i mitt fall inte heller så mycket då det är skoj om någon som uppskattar klockan som köper den och mina klockor är så billiga så förlusten blir ändå inte så stor.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Som rubriken lyder, är det för dyrt på köp & sälj? Många objekt skvalpar runt och bumpas alldeles för länge. Är det helt enkelt för dyrt? De säljs ju inte.
Som svar på frågan, nej och ja. Oftast är det bättre pris än på andra ställen, hänger säkert ihop med en hög medvetenhet både hos säljare och köpare här. Ibland är det dock dyrt och överprisat, uppfattar det oftast komma ifrån nyare medlemmar som i princip endast reggat sig för att nyttja köp & sälj delen.
Eftersom du gör reflektionen att "det bumpas alldeles för länge" och "det säljs ju inte" så drar jag slutsatsen att du är inne i köp & sälj ofta? Jag trodde "det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser" som gäller, men du vill alltså tidsbegränsa hur länge en annons får ligga? Många fönstershoppar ju bara ;) Sedan kanske man kan göra reflektionen över vilka varor som säljs? Klockor är ju lyxkonsumtion och har hos butikerna väldigt feta marginaler, just av den anledningen att man kan bli sittandes med varorna länge innan försäljning. Det borde inte skilja sig i sak när du vill sälja din klocka här. Det är ju liksom inte dagligvaror. Så mitt svar är både ja och nej, och kontakta forumledningen om du vill ändra på reglerna :)
 
Topp