• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det för dyrt på köp&sälj?

Det går ju typ 8 sidor annonser på ett dygn på köp och sälj så tro fan att det är svårt att sälja och att annonser bumpas i all evinnerlighet, folk hinner ju inte se annonserna.
Nu kanske inte folk lägger särskilt stor vikt vid vad en ny och okänd medlem tycker men jag håller med i den kritik som framförts i tråden gällande detta eviga bumpande.

Forumavdelningen uppdateras med åtminstone 4-5 sidor annonser varje dag men det tråkiga är att det till 95% är samma annonser som dagen innan, och dagen innan det, och dagen innan det osv.

Jag kan personligen tycka att en bump per annons och vecka är mer rimligt vilket skulle göra att nya annonser tillåts ta större plats. Det rör sig trots allt om ett relativt litet kundunderlag och den som är på jakt efter något nytt bevakar med största sannolikhet redan k&s och tvingas försöka sålla bland annonserna dagligen.

Är det inte bara så enkelt som att;
Internationella forum - bredare målgrupp, större intresse för fler märken.

Blocket/Tratten/Diverse - fler ”okunniga” som kan tänkas köpa en klocka pga personlig preferens.

Klocksnack - medlemmar har koll på vad som ”håller värde och enkelt flippas vidare”?

Tycker övriga garvade medlemmar här på KS att man för allas trevnad inte skall bumpa gamla annonser? Jag är ju skyldig till det men kan avstå om det önskas.

Tycker många försöker kräma ut de där extra tusenlapparna så ja, det är dyrt ibland. Reagerar framförallt på alla dessa oanvända, inplastade varianterna. Var syftet med uttaget att sälja direkt med några tusingar i vinst...?

Mycket ligger dock bra i pris och det blir ju sålt snabbt imo.

Bor för tillfället i Tyskland, och jämför man priserna på K&S med priserna här nere är det fyndpriser på K&S på i princip varje modell. Däremot ställer jag mig också lite frågande till alla dessa överpriser på nyss uttagna modeller. Borde inte detta kunna regleras? Känner personligen att det inte är förenligt med klockforumets entusiastanda. Dvs att klockor som är helt nya exempelvis inte får säljas till högre pris på forumet än det aktuella priset hos AD.

Går nog åt båda håll. Många vill ha bra betalt och många vill göra riktiga klipp.
Tvånmotstridiga intressen m a o. Inget konstigt, så är det ju ute i butiksvärlden också. High end som är eftertraktat säljer oavsett, resten reas så småningom. Lite samma här emellanåt. Värst är dock alla bumpar med samma pris om och om igen. Sänk istället och sälj :)

Bor för tillfället i Tyskland, och jämför man priserna på K&S med priserna här nere är det fyndpriser på K&S på i princip varje modell. Däremot ställer jag mig också lite frågande till alla dessa överpriser på nyss uttagna modeller. Borde inte detta kunna regleras? Känner personligen att det inte är förenligt med klockforumets entusiastanda. Dvs att klockor som är helt nya exempelvis inte får säljas till högre pris på forumet än det aktuella priset hos AD.
Att reglera en fri marknad på det sättet ska man nog passa sig för :angel:

Fri prissättning. Om man skulle försöka sig på att reglera det så finns det inget slut på hur många gropar man kommer att ramla ner i.
Det finns bara ett sätt att få bort företeelsen och det är att folk slutar handla dessa klockor, men den diskussionen finns redan i ett antal andra trådar.

Jag tycker det är dags för en uppdelning av begreppet ”entusiastforum”, och att den omfattas av diskussionsdelen och Inte köp&sälj. Köp&sälj är så långt från vad det en gång var i forumets linda och det kommer aldrig någonsin att bli så igen. Det är helt orealistiskt att det ska vara någon typ av sluten marknad på KS där objekt byter händer till statiska priser.

EDIT: Jag tycker alltså att det är fel som många medlemmar menar att det inte längre är ett entusiastforum baserat på att det har smugit sig in hästhandlare på köp&sälj. Det är det övriga forumet som man får titta på och där är det fortfarande övervägande entusiaster. Speciellt i märkestrådarna, vintage och sist men definitivt inte minst om man räknar entusiastpoäng, hemslöjds-delen.

Är 100% säker att det kommer ett omtag på köp&sälj inom en överskådlig framtid. Det får ingen verkan alls om enstaka medlemmar avstår från att bumpa.
Hoppas på att man hittar en lösning som gör alla, eller iallafall, majoriteten nöjd.

Jag kan dock ibland känna, även om jag tror att det inte är så, att man kan läsa mellan raderna att man igentligen vill ha bort ”skräpklockorna”. Det kan göra mig lite ledsen om det är fallet då jag inte har en AP, Rolle, JLC eller ens har råd med en sketen Tudor :) Jag hoppas att det finns fler som gillar klockor men har en mer begränsad budget och att vi också får ta lite plats i gemenskapen med möjlighet till att köpa och sälja utan sura miner.

Det går ju typ 8 sidor annonser på ett dygn på köp och sälj så tro fan att det är svårt att sälja och att annonser bumpas i all evinnerlighet, folk hinner ju inte se annonserna.
Ja, och många har dessutom för vana att bumpa när de ändrar till "avslutad" vilket också tar extra plats från dem som faktiskt fortfarande har något till salu. För mig är det obegripligt varför folk gör så, men gissar på att det är typ "titta, vad duktig jag varit som sålt min grej". De ligger ju inte ens i samma verktyg så det där med att man "råkade bumpa" är ju rent trams

Som svar på frågan, nej och ja. Oftast är det bättre pris än på andra ställen, hänger säkert ihop med en hög medvetenhet både hos säljare och köpare här. Ibland är det dock dyrt och överprisat, uppfattar det oftast komma ifrån nyare medlemmar som i princip endast reggat sig för att nyttja köp & sälj delen.
Eftersom du gör reflektionen att "det bumpas alldeles för länge" och "det säljs ju inte" så drar jag slutsatsen att du är inne i köp & sälj ofta? Jag trodde "det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser" som gäller, men du vill alltså tidsbegränsa hur länge en annons får ligga? Många fönstershoppar ju bara ;) Sedan kanske man kan göra reflektionen över vilka varor som säljs? Klockor är ju lyxkonsumtion och har hos butikerna väldigt feta marginaler, just av den anledningen att man kan bli sittandes med varorna länge innan försäljning. Det borde inte skilja sig i sak när du vill sälja din klocka här. Det är ju liksom inte dagligvaror. Så mitt svar är både ja och nej, och kontakta forumledningen om du vill ändra på reglerna :)
Ja jag är inne på köp&sälj ofta. Om inte varje dag så varannan. Och det har jag varit under lång tid. Jag gillar att titta in för och se om man hittar nåt kul.
Du undrar om jag vill se någon form av tidsbegränsning. Det har jag inte funderat på. Jag ställde bara en fråga om det var för dyrt på köp o sälj eftersom grejerna (många, inte alla) tar lång tid att sälja. Jag själv kan tänka att om min klocka skvalpar runt där både länge och väl ligger den fel i pris. Iallafall fel på det här forumet...

Mins när jag försökte bli av med min 4 månader gamla Hulk här på K&S för mindre än ett år sedan för 79.500:- ...absolut 0 intresse.. något enstaka skambud på 65k typ :) ..sen gick den direkt på Blocket när de va så svalt intresse på K&S. Så ibland kan vi här på KS va lite tröga faktiskt. Sagt med kärlek ;)

Jag tycker inte att det är för dyrt egentligen. De modeller jag är sugen på är oftast rimligt prissatta och brukar bli sålda. Jag störs inte så mycket av att folk bumpar, ofta brukar säljaren, i min erfarenhet, vara villig att gå ner lite i pris om annonsen legat ett tag och man frågar artigt. Sen finns det såklart de som bumpar två år gamla Seiko som ligger över vad man kan köpa dem nya för på nätet men helt ärligt, så farligt är det väl inte?
(Rolexpriser kan förstås diskuteras i en annan tråd, men de är alltid för dyra)

Mins när jag försökte bli av med min 4 månader gamla Hulk här på K&S för mindre än ett år sedan för 79.500:- ...absolut 0 intresse.. något enstaka skambud på 65k typ :) ..sen gick den direkt på Blocket när de va så svalt intresse på K&S. Så ibland kan vi här på KS va lite tröga faktiskt. Sagt med kärlek ;)

Jag skulle tro att flockbeteendet är mer utpräglat på KS än vad det är hos gemene köpare på Blocket.

Jag tycker det är för dyrt på köp och sälj. Seikomodeller ligger 25% över vad jag tycker är rimligt (och själv sålde för i våras), samtliga sportrollar som plockats ut från AD hamnar direkt med minst 10% prisdelta till försäljning. Det kan vara dyrare någon annanstans men dylikt gör att i vilket fall jag tappar köpsuget.

Senast ändrad:
Sortera annonserna efter startdatum är ett hett tips för de som är trötta på bumps :) Väldigt lättöverskådligt då tycker jag.
Håller med. Tog ett tag innan jag upptäckte detta. Funkar bra tycker jag.
Som svar på trådstarten så verkar det blandat. En del går på en gång medan annat bumpas väldigt länge. Inte så konstigt kanske att de modeller som är mer populära bland flera går fortare givet bredare efterfrågan. De som vänder sig mot en smalare kundbas behöver kanske inte vara fel prissatta utan bara att det just då inte finns intresse.

Senast ändrad:
Faktiskt sålt en del på blocket på Blocket. Jäkligt smidigt så länge man sållar bland intressenterna.Orisen jag har bumpat här i en vecka nu är påväg bort bara efter en dag för utsatt pris.

Både gått fortare och har fått mer betalt än här, det är ändå samma typ av frågor som trillar in i inkorgen. Sen är det säkert annorlunda med dyrare objekt där säkerheten blir en viktigare aspekt än <20k.

Tycker många försöker kräma ut de där extra tusenlapparna så ja, det är dyrt ibland. Reagerar framförallt på alla dessa oanvända, inplastade varianterna. Var syftet med uttaget att sälja direkt med några tusingar i vinst...?

Mycket ligger dock bra i pris och det blir ju sålt snabbt imo.

Momsfiffel. Resultatet blir tusenlappar i fickan samt Eurobonus-poäng.

Jag tycker det är för dyrt på köp och sälj. Seikomodeller ligger 25% över vad jag tycker är rimligt (och själv sålde för i våras), samtliga sportbilar som plockats ut från AD hamnar direkt med minst 10% prisdelta till försäljning. Det kan vara dyrare någon annanstans men dylikt gör att i vilket fall jag tappar köpsuget.
Kollar du verkligen texten efter du skrivit ;)

Tillbaka
Topp