• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det för dyrt på köp&sälj?

Är det inte också väldigt mycket fler annonser? Om svårsålda objekt då bumpas hela tiden blir det ju väldigt grötigt...

Så här ser det ut på Uhrforum. Gjorde en uppdatering idag och nu får jag vackert vänta i två veckor. Det är inte ens möjligt att trycka på bumpknappen, och heller inte efter avslutad affär då man endast kan ändra på rubriken.

Skärmavbild 2018-10-15 kl. 19.06.19.png

Fri prissättning. Om man skulle försöka sig på att reglera det så finns det inget slut på hur många gropar man kommer att ramla ner i.
Det finns bara ett sätt att få bort företeelsen och det är att folk slutar handla dessa klockor, men den diskussionen finns redan i ett antal andra trådar.

Jag tycker det är dags för en uppdelning av begreppet ”entusiastforum”, och att den omfattas av diskussionsdelen och Inte köp&sälj. Köp&sälj är så långt från vad det en gång var i forumets linda och det kommer aldrig någonsin att bli så igen. Det är helt orealistiskt att det ska vara någon typ av sluten marknad på KS där objekt byter händer till statiska priser.

EDIT: Jag tycker alltså att det är fel som många medlemmar menar att det inte längre är ett entusiastforum baserat på att det har smugit sig in hästhandlare på köp&sälj. Det är det övriga forumet som man får titta på och där är det fortfarande övervägande entusiaster. Speciellt i märkestrådarna, vintage och sist men definitivt inte minst om man räknar entusiastpoäng, hemslöjds-delen.
Jo självklart är det så, men vill man dra det till sin spets kanske detta är det enda alternativet...

Jo självklart är det så, men vill man dra det till sin spets kanske detta är det enda alternativet...

Så hur gammal ska en klocka vara innan man får ta mer betalt för den än listpriset? Hur gör man med vintage? Ska man ha en formel där en klocka inte får kosta mer än X% över listpris med en förändringsvariabel med tid som faktor nummer två, (friskrivning för om detta ens är ett matematiskt uttryck :) )

Nä, groparna är dessvärre för många och för djupa :)

Så hur gammal ska en klocka vara innan man får ta mer betalt för den än listpriset? Hur gör man med vintage? Ska man ha en formel där en klocka inte får kosta mer än X% över listpris med en förändringsvariabel med tid som faktor nummer två, (friskrivning för om detta ens är ett matematiskt uttryck :) )

Nä, groparna är dessvärre för många och för djupa :)
Irritationen har väl ändå varit att det kommit ut mycket nya eftertraktade modeller på K&S till ockerpriser, och jag tänker att det i sådana fall räcker med en reglering av dessa. :)

Så här ser det ut på Uhrforum. Gjorde en uppdatering idag och nu får jag vackert vänta i två veckor. Det är inte ens möjligt att trycka på bumpknappen, och heller inte efter avslutad affär då man endast kan ändra på rubriken.

Skärmavbild 2018-10-15 kl. 19.06.19.png
Märkligt att världens bästa forum, alltså vårt eget inte har styrt upp detta än ... :rolleyes:
Detta bumpande har ju diskuterats till leda.

Irritationen har väl ändå varit att det kommit ut mycket nya eftertraktade modeller på K&S till ockerpriser, och jag tänker att det i sådana fall räcker med en reglering av dessa. :)

Du bevisar min poäng ;) DU tycker att det räcker med en sådan reglering. Men tänk om jag tycker att det ska regleras ytterligare. Vem ska bestämma och var drar man gränsen :)

Du bevisar min poäng ;) DU tycker att det räcker med en sådan reglering. Men tänk om jag tycker att det ska regleras ytterligare. Vem ska bestämma och vart drar man gränsen :)
Visst är det så, alla tänker olika! Men lättast vore ju i sådana fall att skapa en poll där medlemmarna får rösta, både för/mot reglering, och om för skulle vinna, att man sedermera skapar en ny poll där det alternativ med flest röster aktualiseras! :)

Visst är det så, alla tänker olika! Men lättast vore ju i sådana fall att skapa en poll där medlemmarna får rösta, både för/mot reglering, och om för skulle vinna, att man sedermera skapar en ny poll där det alternativ med flest röster aktualiseras! :)

Så hur skulle pollen se ut? Vilka regleringsalternativ skulle man kunna rösta på? Ett eller flera? Du får nog inse att det inte är möjligt och att vi får stå ut med överprisade stålrolex :) Att stänga ute säljare från köp&sälj är knappast något som ledningen vill heller då det skapar trafik och drar till sig nya medlemmar.

Så hur skulle pollen se ut? Vilka regleringsalternativ skulle man kunna rösta på? Ett eller flera? Du får nog inse att det inte är möjligt och att vi får stå ut med överprisade stålrolex :) Att stänga ute säljare från köp&sälj är knappast något som ledningen vill heller då det skapar trafik och drar till sig nya medlemmar.
Nej antagligen är detta inte möjligt, och i en perfekt värld hade inte ens ämnet behövts ta upp. Men jag följer mitt statement och kommer själv aldrig att köpa en av dessa klockor, då står jag hellre i kö i 2 år och får själv pilla av plasten på klockan hos AD.:)

För att lösa problemet med ockerpriser och grötig K&S vore inte den bästa lösningen ett maxpris på 5000kr? :D

De som har råd hänger ju säkert ändå bara på hyllan ;)

Sätt defaultsortering till Startdatum så är problemet löst en gång för alla

Känns lite för enkelt med tanke på vår plattform, vi kan bättre än så.

Förutom att man inte får ny exponering för sin annons om man gör ändringar vilket bara kommer leda till att folk skapar helt nya annonser istället. Bättre då att ha ett system så som Uhrforum med bumpintervall på en eller två veckor. .

Vi ska pröva oss fram till det vi tycker funkar bäst. Har inte bara med bumpar att göra, handlar om antalet annonser som visas per sida, handlare och privatpersoner blandat eller åtskilt? Finns mycket frågor och en hel del färdiga idéer att testa.

Förutom att man inte får ny exponering för sin annons om man gör ändringar vilket bara kommer leda till att folk skapar helt nya annonser istället. Bättre då att ha ett system så som Uhrforum med bumpintervall på en eller två veckor. .
Man ska inte ha en ny exponering. Nya annonser ska vara överst, gamla underst. Att inte skapa nya annonser för samma klocka löser man med en stor ANMÄL knapp i annonsen. Folket här älskar angiveri. Det skulle inte bli ett problem.

[QUOTE="alfgren, post: 2544897, Folket här älskar angiveri. Det skulle inte bli ett problem.[/QUOTE]

Hahaha!

Sen tycker jag man bör ha med i beräkningen att det säljs, köps och byts många klockor på KS som inte går via köp och sälj. Mina senaste har köpts i anslutning till GTGer, efterlysningar i PM-trådar etc. vi börjar väl känna varandra allt bättre, vet vad andra sitter på och det tycker jag i grund och botten är bra. Mindre hustlande och mer KS-anda

Man ska inte ha en ny exponering. Nya annonser ska vara överst, gamla underst. Att inte skapa nya annonser för samma klocka löser man med en stor ANMÄL knapp i annonsen. Folket här älskar angiveri. Det skulle inte bli ett problem.

Håller inte alls med. Man ska man inte behöva sitta leta efter de objekt som man är intresserad av men där man vill avvakta och se om det kommer en priskorrigering. Vart är den idag? Sida 14, 22 eller 37? Är man dessutom intresserad av flera klockor blir det fasligt omständigt att hålla reda på.

Även om man vid skapandet av annonsen i ett läge där man inte får bumpa får en bättre exponering, tror jag att det är en minoritet av säljarna, (och köparna för den delen), som föredrar det framför en något kortare exponering på förstasidan, (men väsentligt längre än idag), och med möjlighet till bump exempelvis varannan vecka.

System som bygger på att någon medlem ska uppmärksamma fel och där någon från mod eller ledning måste hantera manuellt och lägga tid tror jag inte är bra lösningar.

Som @Moilis påpekar här ovan chansar nog en del med sitt första pris och hoppas på lite tur. Det skulle man kunna motverka genom att kraftigt begränsa de ständiga bumparna. Om man inte kan ändra sin annons på en eller två veckor tar man sig nog en funderare över vad som egentligen är ett rimligt pris, förutsatt att man vill få klockan såld i närtid så klart.
Håller med. Räcker med att införa att man bara kan bumpa en gång per vecka eller tom varannan vecka (tror att franska CDA kör så) så hamnar priserna rätt ganska fort

Tillbaka
Topp