• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det för dyrt på köp&sälj?

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det går ju typ 8 sidor annonser på ett dygn på köp och sälj så tro fan att det är svårt att sälja och att annonser bumpas i all evinnerlighet, folk hinner ju inte se annonserna.
Jag sorterar alltid annonserna efter senast publicerad, alltså första gången den lades ut. Sen brukar jag kolla igenom alla nya annonser en gång per dag. Det brukar inte vara fler än 10-20st. På så sätt ser jag alltid alla nya annonser och slipper se de som inte säljs och inte är av intresse för mig om och om igen.
För er som vill bokmärka det: https://klocksnack.se/forums/handla-säljes-bytes.11/?order=post_date
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Håller inte alls med. Man ska man inte behöva sitta leta efter de objekt som man är intresserad av men där man vill avvakta och se om det kommer en priskorrigering. Vart är den idag? Sida 14, 22 eller 37? Är man dessutom intresserad av flera klockor blir det fasligt omständigt att hålla reda på.

Även om man vid skapandet av annonsen i ett läge där man inte får bumpa får en bättre exponering, tror jag att det är en minoritet av säljarna, (och köparna för den delen), som föredrar det framför en något kortare exponering på förstasidan, (men väsentligt längre än idag), och med möjlighet till bump exempelvis varannan vecka.

System som bygger på att någon medlem ska uppmärksamma fel och där någon från mod eller ledning måste hantera manuellt och lägga tid tror jag inte är bra lösningar.
Exakt det där problemet framkallas av bumpandet, inte löses. Idag drunknar nya klockor i samma junk som trycks upp varenda dag i månader. Det skulle alltså vara mycket lättare om det som låg överst faktiskt var nytt.
Att följa en klocka och invänta en prissänkning löser man enkelt med en bevakning av ämne.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Exakt det där problemet framkallas av bumpandet, inte löses. Idag drunknar nya klockor i samma junk som trycks upp varenda dag i månader. Det skulle alltså vara mycket lättare om det som låg överst faktiskt var nytt.
Att följa en klocka och invänta en prissänkning löser man enkelt med en bevakning av ämne.

Nu verkar jag göra mig till talman för någon sorts majoritet vilket jag så klart inte har mandat för, men jag gissar att de flesta skulle tycka att köp&sälj blev alldeles för trögt med 13st nya annonser per dag som är fallet om vi tar idag som exempel, (privatannonser). Köp&sälj drar dessutom trafik till det övriga forumet så att hitta en mellanväg mot dagens bumphetsande och att aldrig få bumpa tror jag fortfarande är det bästa.

Det förutsätter ju också att man lyckas se annonsen tidigt och bevaka för att man ska lyckas snappa upp om det kommer en prissänkning om man inte vill sitta och bläddra deLuxe för att hitta intressanta objekt. Sökfunktionen på forumet är ju inget att skriva hem om så det skulle riskera att man missar potentiella klockor på grund av att de inte dyker upp som sökresultat.

Vi får helt enkelt se vad ledningen kommer att lansera och hoppas på att båda kan bli nöjda med resultatet även då det med största sannolikhet innebär att ingen av oss kommer få precis som vi vill :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nu verkar jag göra mig till talman för någon sorts majoritet vilket jag så klart inte har mandat för, men jag gissar att de flesta skulle tycka att köp&sälj blev alldeles för trögt med 13st nya annonser per dag som är fallet om vi tar idag som exempel, (privatannonser). Köp&sälj drar dessutom trafik till det övriga forumet så att hitta en mellanväg mot dagens bumphetsande och att aldrig få bumpa tror jag fortfarande är det bästa.

Det förutsätter ju också att man lyckas se annonsen tidigt och bevaka för att man ska lyckas snappa upp om det kommer en prissänkning om man inte vill sitta och bläddra deLuxe för att hitta intressanta objekt. Sökfunktionen på forumet är ju inget att skriva hem om så det skulle riskera att man missar potentiella klockor på grund av att de inte dyker upp som sökresultat.

Vi får helt enkelt se vad ledningen kommer att lansera och hoppas på att båda kan bli nöjda med resultatet även då det med största sannolikhet innebär att ingen av oss kommer få precis som vi vill :)
Jag håller med i mycket av det du skriver och det enda sättet att lösa problemet är genom att samarbeta för att komma fram till nya lösningar och idéer som majoriteten av användarna stöder. Jag skulle vilja slå ett slag för en ny funktion, nämligen prisfält med tillhörande bevakning. Jag tänker mig att det t.ex. kan delas upp i två kategorier.

Prisklass <5'
-Prissänkningar sker med minst 200kr/tillfälle
-Bumpas max en gång/vecka, obegränsat antal sänkningar

Prisklass >5'
-Prissänkningar sker med minst 500kr/tillfälle
-Bumpas max en gång/vecka, obegränsat antal sänkningar

Jag vet inte hur svårt det är att lösa men om man kunde skapa ett prisfält och knyta bevakningsfunktionen till den skulle man kunna få notis/e-post vid varje prisbump. På så sätt slipper man bevaka det manuellt vilket är ganska omständigt med dagens system.

Normalfallet skulle alltså vara en bump per annons och vecka med undantaget för prisbump som tillåts ske hur frekvent som helst så länge man uppfyller minimibeloppet för sänkning (vilket kan regleras automatisk genom att inte göra det möjligt att ange lägre sänkning i prisfältet än de fastställda begränsningarna) och som alltså även där skulle leda till att annonsen "puffas" till toppen.

Det är i alla fall en lösning som jag tror att majoriteten skulle uppskatta men jag har ingen aning om det ens är genomförbart. Ursäkta ev. stavfel och felaktig formatering, skrivet från mobil.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag ser egentligen inte att detta är ett problem som skall kräva avancerade lösningar. Anledningen till att folk bumpar och inte sänker är att det är gratis och man får bumpa varje dag vare sig man ändrat något eller inte.
Det, i kombination med att många annonser inte avslutas trots att objektet är sålt gör bumpning till ett måste för att få exponering.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag ser egentligen inte att detta är ett problem som skall kräva avancerade lösningar. Anledningen till att folk bumpar och inte sänker är att det är gratis och man får bumpa varje dag vare sig man ändrat något eller inte.
Det, i kombination med att många annonser inte avslutas trots att objektet är sålt gör bumpning till ett måste för att få exponering.
Absolut, det skulle kunna lösas enormt mycket lättare genom hårdare regler för bumpningar. En kompromiss för prisbevakningen skulle kunna vara att man alltid anger aktuellt pris i rubriken (kanske i kombination med datum för prissättningen) eftersom man då får en snabb överblick både i forumet men även bland bevakningar. Det kräver visserligen att man själv håller sig uppdaterad kring priset men är som sagt väldigt mycket lättare att genomföra.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag håller med i mycket av det du skriver och det enda sättet att lösa problemet är genom att samarbeta för att komma fram till nya lösningar och idéer som majoriteten av användarna stöder. Jag skulle vilja slå ett slag för en ny funktion, nämligen prisfält med tillhörande bevakning. Jag tänker mig att det t.ex. kan delas upp i två kategorier.

Prisklass <5'
-Prissänkningar sker med minst 200kr/tillfälle
-Bumpas max en gång/vecka, obegränsat antal sänkningar

Prisklass >5'
-Prissänkningar sker med minst 500kr/tillfälle
-Bumpas max en gång/vecka, obegränsat antal sänkningar

Jag vet inte hur svårt det är att lösa men om man kunde skapa ett prisfält och knyta bevakningsfunktionen till den skulle man kunna få notis/e-post vid varje prisbump. På så sätt slipper man bevaka det manuellt vilket är ganska omständigt med dagens system.

Normalfallet skulle alltså vara en bump per annons och vecka med undantaget för prisbump som tillåts ske hur frekvent som helst så länge man uppfyller minimibeloppet för sänkning (vilket kan regleras automatisk genom att inte göra det möjligt att ange lägre sänkning i prisfältet än de fastställda begränsningarna) och som alltså även där skulle leda till att annonsen "puffas" till toppen.

Det är i alla fall en lösning som jag tror att majoriteten skulle uppskatta men jag har ingen aning om det ens är genomförbart. Ursäkta ev. stavfel och felaktig formatering, skrivet från mobil.

Jag är kategoriskt motståndare till alla förslag som påverkar den fria prissättningen. Att en klocka inte blir såld per omgående betyder sällan att priset är fel. Det mesta förutom Rolex stålsport tar tid och om man även fortsättningsvis ska ha möjligheten att bumpa bör man kunna göra det utan att sänka priset X antal kronor.

Men förhoppningsvis kommer ledningens utlovade köp&sälj-reformer snart så vi får helt enkelt vänta och se :)
 

DrDre

Patek
Tvärtom tycker jag. Vet många som tröttnat på k&s just för att det är för billigt, lägger man sig inte billigast i hela världen så är det omöjligt, typ så.

Vi som spanar in internationella forum vet vad saker säljs och köps för där. Även tradera och blocket ligger oftast högre. Jag tror att köpkretsen på ks är mycket snävare än andra ställen.

Klart stål-Rolex är undantaget, de är överprisade precis överallt runt jorden. :)

Där ligger nog problemet. Alla vill vara lite smartare och göra en väldigt bra affär. Säljarna använder oprutade chrono24-priser och köparna utgår ifrån ett ex på Ebay i ett land man inte ens hört talas om och med 2 i feedback.

En annan faktor är att forumet är ganska smalt i sin smak. Kommer man bara en liten bit ifrån mainstream (dvs nästan allt annat än Rolex och kanske någon dykare från Omega eller Breitling) så är efterfrågan låg. Intresset för lite mer ovanliga och intressanta märken som tex GP och UN verkar vara närmast obefintligt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag är kategoriskt motståndare till alla förslag som påverkar den fria prissättningen. Att en klocka inte blir såld per omgående betyder sällan att priset är fel. Det mesta förutom Rolex stålsport tar tid och om man även fortsättningsvis ska ha möjligheten att bumpa bör man kunna göra det utan att sänka priset X antal kronor.
Jag kanske formulerade mig klumpigt men jag tror att du missförstod vad jag menade. Förslaget gick ut på att man naturligtvis får bumpa sin tråd en gång i veckan om man vill det men vill man lyfta fram den oftare än så skulle det i så fall ske i samband med prissänkning just för att slippa okynnesbumpande.

Att ha en begränsning på t.ex. en bump i veckan kan ju ställa till det om man får ett riktigt bra erbjudande och snabbt behöver frigöra kapital, då kan det vara värt att sänka priset en aning mot att man i utbyte får lyfta fram annonsen mer frekvent.

Det är naturligtvis bara spontana tankar från min sida och alla siffror och tidsbegränsningar är tagna ur luften (mer eller mindre). Jag tycker att det är rätt kul att höra olika vinklar lyftas fram och ta del av andras tankar som man kanske inte alls varit inne på själv.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag kanske formulerade mig klumpigt men jag tror att du missförstod vad jag menade. Förslaget gick ut på att man naturligtvis får bumpa sin tråd en gång i veckan om man vill det men vill man lyfta fram den oftare än så skulle det i så fall ske i samband med prissänkning just för att slippa okynnesbumpande.

Att ha en begränsning på t.ex. en bump i veckan kan ju ställa till det om man får ett riktigt bra erbjudande och snabbt behöver frigöra kapital, då kan det vara värt att sänka priset en aning mot att man i utbyte får lyfta fram annonsen mer frekvent.

Det är naturligtvis bara spontana tankar från min sida och alla siffror och tidsbegränsningar är tagna ur luften (mer eller mindre). Jag tycker att det är rätt kul att höra olika vinklar lyftas fram och ta del av andras tankar som man kanske inte alls varit inne på själv.

Ja då missförstod jag dig. Om det skulle vara tekniskt möjligt så tycker jag att ditt förslag är toppenbra :)
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Jag kanske formulerade mig klumpigt men jag tror att du missförstod vad jag menade. Förslaget gick ut på att man naturligtvis får bumpa sin tråd en gång i veckan om man vill det men vill man lyfta fram den oftare än så skulle det i så fall ske i samband med prissänkning just för att slippa okynnesbumpande.

Att ha en begränsning på t.ex. en bump i veckan kan ju ställa till det om man får ett riktigt bra erbjudande och snabbt behöver frigöra kapital, då kan det vara värt att sänka priset en aning mot att man i utbyte får lyfta fram annonsen mer frekvent.

Det är naturligtvis bara spontana tankar från min sida och alla siffror och tidsbegränsningar är tagna ur luften (mer eller mindre). Jag tycker att det är rätt kul att höra olika vinklar lyftas fram och ta del av andras tankar som man kanske inte alls varit inne på själv.
Jag tycker att idén i grunden är en rätt bra sådan. Däremot känner jag mig något osäker på varför en köpare ska spara pengar på någon annans bumpande. Jag hade snarare sett att forumet i så fall tjänade på frekvent bumpande (bortsett från den trafik det redan genererar).
Ex. Gratis att bumpa 1 gång i veckan. Däremellan kan man bumpa dagligen om så önskas (oavsett prissänkning eller ej) mot en mindre avgift som ska gå till forumets fortsätta utveckling, typ 10 eller 20:- per bump.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag uppfattar det inte som för dyrt! Referenser och tidigare inlägg etc. är trygghet jag är villig att betala för även om jag skulle uppleva priset som högt, vilket jag visserligen inte gör. Självklart finns undantag där man tycker att enstaka objekt ligger högt men där får den fina marknadskraften styra.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Generellt sett är det bra priser här men undantag finns förstås. Tycker att man ofta hittar samma klocka dyrare när man tittar utomlands... sen är ju kronan väldigt låg just nu så det hjälper ju inte direkt om man tänkt köpa en klocka i annan valuta
 
Tror inte detta är begränsat på något vis till KS då priserna för tex 50- och 60-tals omega låg på kanske hälften av vad de gör i dagsläget för 8-10 år sedan. Helt övertygad om att, som någon skrev, detta kommer att justeras och marknaden får sig en smäll. Då blir det att handla...
 
Topp