• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det för dyrt på köp&sälj?

GWD

Panerai
Din klocka blir inte rimligt prissatt för att du hävdar premium pga att den är japan-made.

Om inte annat vore det väldigt märkligt om det vore så och den legat osåld i ett år.
Hävdar inte premium, konstaterar bara fakta. Den är Made in Japan och jag har inte hittat någon till ett lägre pris. Bevisligen är det för högt men det gör mig inget om den förblir osåld. Får helt enkelt ligga kvar i byrålådan.
 

Kapten M

Omega
2-Faktor
Håller med vissa tidigare talare om att det verkligen inte är så att bara för den inte blir såld på KS så ligger den fel i pris.
Vissa klockor absolut. Men ser ibland klockor jag tycker känns som kap här, men trycker inte av för att man just inte är tillräckligt sugen.

Sen är det klart man stör sig på överprisade rollar, men det är liksom inte bara här dom är det.
Den där Hulken som legat här en månad för 107 papp, den skulle förmodligen bli såld på någon dag om den låg på blocket eller chrono.
En kollega lyckades plocka ut 2 stycken med 1 veckas mellanrum, då han ställt sig i kö för nått år sen på 2 ställen.
Fick båda sålda in den prisklassen samma dag som han la ut dom. (låtsades va glad, men ville göra illa honom eftersom han inte behöll någon)

Tycker det är mer anmärkningsvärt att folk verkar lyckas kränga keramiska daytonas för 180 papp och nya pepsi för över 150..

Men så länge folk köper för de summorna så.. Hade gjort precis samma sak om jag velat sälja en sådan.

Sen säljer jag helst på KS för det känns tryggare och roligare än tex Blocket. Det är jag beredd att "förlora" lite på.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag frågar dig igen. Hittar du någon annan till ett lägre pris än mitt? Jag har inte gjort det i alla fall. Och vill ingen betala begärt pris får den stanna i byrålådan.

Det underlättar inte att du i samtliga av dina annonser tar sensationellt dåliga bilder med tanke på hur bra kameror det finns i varenda mobiltelefon nuförtiden :)
Det i kombination med att det har varit rätt så svallande diskussioner om dina tidigare annonser tror jag ligger dig i fatet även om det skulle vara så att du har rätt prisnivå.
 

GWD

Panerai
Det underlättar inte att du i samtliga av dina annonser tar sensationellt dåliga bilder med tanke på hur bra kameror det finns i varenda mobiltelefon nuförtiden :)
Det i kombination med att det har varit rätt så svallande diskussioner om dina tidigare annonser tror jag ligger dig i fatet även om det skulle vara så att du har rätt prisnivå.
Jag är en usel fotograf ja. Men de allra flesta vet väl hur en Seiko Padi ser ut och jag talar ju om att den är ny, så vad är problemet?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Då skulle det inte finnas några annonser här som inte också fanns på blocket ;)
Där har hu helt fel... Man rör inte blocket för att det inte är värt att ta risken även om man får mer betalt. Jag hade troligen kunnat sälja alla klockor jag sålt dyrare på blocket men det skiter jag i då jag inte tänker sälja till ngn tomte på Blocket. Jag försöker hålla min "KSanda"men det har föga med mitt beslut att inte sälja på blocket att göra.
 

GWD

Panerai
Sammanfattning.
Det är för dyrt på ks köp&sälj.
GWD har alldeles för höga priser trots att objekten inte går att finna billigare någon annanstans. Han tar dessutom jävligt dåliga bilder.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är en usel fotograf ja. Men de allra flesta vet väl hur en Seiko Padi ser ut och jag talar ju om att den är ny, så vad är problemet?

Problemet blir att värre är villiga att köpa klockan. Det finns åtskilliga exempel på när en klocka har beskrivits som ny, men att det visar sig att det inte stämmer när man synar bilderna. Med ditt resonemang skulle man ju inte behöva bilder överhuvudtaget för en potentiell köpare kan ju alltid googla.

Det är inte raketforskningsnivå att fotografera klockan. Det finns åtskilliga tips att läsa om på forumet. Lägg klockan på en fönsterbräda i dagsljus och ta bilder utan blixt. Det går liksom inte att misslyckas med eller att påstå att man inte klarar av på grund av bristande kvalitéer som fotograf. Jag är 100% säker på att en bra fotograferad klocka säljer betydligt snabbare än en av samma modell med bristfälliga bilder. Det kan man ju naturligtvis tycka är fånigt och inte förhålla sig till, men då får man räkna med att det går trögare med försäljningen.

Då blir det i alla fall i min bok, och det är min högst personliga åsikter som du tyvärr inte kan bli sur över, att det är något som inte är riktigt hundra med klockan och om det inte är något som jag verkligen, verkligen vill ha går jag vidare och ber inte ens om nya bilder.

Sen så tror jag inte heller att dina ständiga jämförelser med utländska forum hjälper dig när du samtidigt kategoriskt vägrar att sälja där. Det skapar en misstänksamhet, ”Lex Schumacher”.
 

Rulle

Audemars
Bitter?
Du får nog banna hela forumet :D
Alla hamstrar Rolex i smyg. Även du, erkänn:woot:

Edit. Det var väl du som försökte sälja en speedy Tintin långt över list?
bitter är jag ej..
mest trött på den hära jävla hypen!
över 150k för en använd klocka som annars kostar under 90 hos ad'n är ju ett stort tecken på att det har spårat totalt även på ks!

tycker inte att det var dyrt med dom 33 jag begärde för en helt ny tintin....speciellt inte när man ser beggade sälja för över 50k utomlands nuförtiden
köparn sålde ju samma klocka orörd för ännu mer här på ks sen pch du prutade han även ner priser från mig lite!
 

aximand

Panerai
2-Faktor
bitter är jag ej..
tycker inte att det var dyrt med dom 33 jag begärde för en helt ny tintin....speciellt inte när man ser beggade sälja för över 50k utomlands nuförtiden

Finns nya pepsis som går för över 150' utomlands. Men visst, håller med. Deppigt att det ser ut som det gör men det enda man kan göra är att hålla sig i skinnet och inte bidra till det. :)
 

Mauritz

Rolex
kan man inte banna alla jävlar som försöker sälja moderna rolex till jävligt sjuka överpriser?!

är sä trött på att se dessa daytonas och nu pepsi här till såna löjliga priser:shifty:

hört om ad's i england som håller certen i ett år på alla nyköpta klockor och det borde fan vara så i dessa fallen med!
Kan man skönja lite bitterhet? förstår hur du tänker men det skulle inte leda till något annat än att du slipper se annonserna.
Trots allt är det marknaden/tillgången som styr...
 

Bas

Patek
bitter är jag ej..
mest trött på den hära jävla hypen!
över 150k för en använd klocka som annars kostar under 90 hos ad'n är ju ett stort tecken på att det har spårat totalt även på ks!

tycker inte att det var dyrt med dom 33 jag begärde för en helt ny tintin....speciellt inte när man ser beggade sälja för över 50k utomlands nuförtiden
köparn sålde ju samma klocka orörd för ännu mer här på ks sen pch du prutade han även ner priser från mig lite!
Jag tycker priserna vi ser i Sverige är mycket bättre än internationellt. Sverige är lite efter i pris även fast daytona säljs för 180k

Jag kanske blandade ihop dig med någon annan som sålde Tintin. My bad isf
 

Rulle

Audemars
Finns nya pepsis som går för över 150' utomlands. Men visst, håller med. Deppigt att det ser ut som det gör men det enda man kan göra är att hålla sig i skinnet och inte bidra till det. :)
Är tillvissdel även rolex själva som ställer till det sä jävligt men dom klagar ju inte eftersom dom tjönar jävligt bra på det med alla deras höjningar

det börjar spåra totalt för snart k
Kan man skönja lite bitterhet? förstår hur du tänker men det skulle inte leda till något annat än att du slipper se annonserna.
Trots allt är det marknaden/tillgången som styr...
bitter blir man när alla tror att man är avundsjuk...

jag är trött på att se alla som försöker tjäna stora löjliga summor på dessa klockor...

visst är det marknaden som styr men folk måste väl inse att det har spårat totalt?!

det är ju skillnad på om nån köper något för under list och sen säljer till listpriset men sen har man folk som ju dubblar listpriset och där finns folk som är korkade nog att köpa dessa för dom löjliga priserna säljarna vill ha...

är bara så jävla trött på allt som rör moderna rolex ....

sen när blev en Hulk värd över hundra k liksom?!?!?!


och nej jag är inte bitter alls för jag har en modern rolle jag gillar och behöver ingen g
pepsi/daytona men det är hela grejen med att folk som spri ger och skriver upp sig på listor fort som fan lägger ut dom på k&s och ska tjäna dubbelt upp...


"satt å hängde på luren till min ad i våras och nu är man 80 tusen rikare för att jag sålde en klocka jag egentligen ville ha från början pga pengakåthet"
 

Rulle

Audemars
Jag tycker priserna vi ser i Sverige är mycket bättre än internationellt. Sverige är lite efter i pris även fast daytona säljs för 180k

Jag kanske blandade ihop dig med någon annan som sålde Tintin. My bad isf
haha nej det är lugnt!
jag sålde en för ungefär 32 där köparen sedan sålde den vidare för drygt 40
(jag anser att 32-34 000 för en ny speedy inte är överprisat!)
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En reflektion jag gjort som kanske varken gör klockorna lättare eller svårare att sälja är hur man som säljare sätter ett pris vid annonsering, för att sedan stegvis prisbumpa den nedåt och slutligen dra tillbaka annonsen då den inte blir såld. Min analys är att det gör att potentiella köpare förväntar sig att säljaren ska pruta åt dem. Det i sin tur gör att köpare inte kontaktar säljare innan objektet prisbumpats och man därmed vet att det finns prutmån. Säljare: Sätt ett pris och förhandla sedan med potentiella köpare i PM. Köpare: Lär er ta kontakt och pruta. Den stora skillnaden med att handla på forumet mot att gå till en butik är ju just möjligheten att diskutera priset.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Tycker man som köpare att det är för dyrt så förhandlar man om priset. Därefter blir ett gäng säljare sura och startar trådar om att det prutas för mycket. När köpare och säljare inte möts är bump-funktionen ett försök att få objektet exponerad, i sig en klen tröst.

(Edit: missade de två senaste inläggen. Detta inlägg blir då en upprepning.)
 
Topp