• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det möjligt att restaurera sina klockor i t.ex Östeuropa

Jag har nyligen ärvt ett par vintage-klockor som jag vill skicka in på service. Det rör sig om ganska enkla klockor som t.ex en Omega Geneve så tanken på att betala 4000kr känns väl magstarkt. Jag reser en del i jobbet och jag funderade på om man inte skulle kunna hitta en bra urmakare i andra delar av Europa.

Jag är nyfiken på om någon på forumet har prövat att renovera sin klocka i t.ex Polen. Jag vet ju att folk åker utomlands för att laga tänderna eller för att få skjortor uppsydda. Jag tänker mig att ett land med en vettig hantverkstradition i Östeuropa måste ha bra urmakare om man letar lite. Är det någon som har några heta tips? Jag kan ytterst lite om klockor så har jag missat något så säg bara till.

Personligen hade jag inte tyckt att det vore värt mödan att hitta en pålitlig urmakare i Östeuropa för att serva klockor som Omega, när det finns duktiga personer på forumet som kan serva Omega-verk till bra priser.

Med det sagt har jag inte någon erfarenhet av östeuropeiska urmakare.

Jag tänkte att i mitt fall så vore det intressant då jag inte har samma koll på vem som är duktig på forumet men att jag däremot reser mycket i jobbet. Men det är mycket möjligt att du har rätt!

Jag tänkte att i mitt fall så vore det intressant då jag inte har samma koll på vem som är duktig på forumet men att jag däremot reser mycket i jobbet. Men det är mycket möjligt att du har rätt!
Jag har endast erfarenhet av McGyver här på forumet som servat några av mina klockor med toppenresultat. Annars servar jag mkt hos Werner på ABC i Stockholm. Finns många fler på forumet. Någon annan forummedlem kan säkert fylla på med fler tips.

Skicka til Danmark, jeg anvender Alis til mine service, hun er Omega certificeret urmaker och tager endast DKK 1.400 (+ evt. dela) for en Omega manuel caliber utan dato.

upload_2019-6-22_13-24-25.png

https://www.facebook.com/Urmageren-437908776943083/?ref=br_rs

http://www.alisbak.dk/

Tack! Jag ska ta mig en titt på Alis i så fall :)
Jag har nyligen ärvt ett par vintage-klockor som jag vill skicka in på service. Det rör sig om ganska enkla klockor som t.ex en Omega Geneve så tanken på att betala 4000kr känns väl magstarkt. Jag reser en del i jobbet och jag funderade på om man inte skulle kunna hitta en bra urmakare i andra delar av Europa.

Jag är nyfiken på om någon på forumet har prövat att renovera sin klocka i t.ex Polen. Jag vet ju att folk åker utomlands för att laga tänderna eller för att få skjortor uppsydda. Jag tänker mig att ett land med en vettig hantverkstradition i Östeuropa måste ha bra urmakare om man letar lite. Är det någon som har några heta tips? Jag kan ytterst lite om klockor så har jag missat något så säg bara till.
Klart att det finns prisvärda urmakare i Polen. Vet inte hur det är nu men la man ut en normal guldomega så såldes i vart fall jag över 50 procent till traderamedlemmar från Polen. Pris nivån är överlag betydligt lägre på många vardagstjänster så prova !!!

Klart att det finns prisvärda urmakare i Polen. Vet inte hur det är nu men la man ut en normal guldomega så såldes i vart fall jag över 50 procent till traderamedlemmar från Polen. Pris nivån är överlag betydligt lägre på många vardagstjänster så prova !!!

Fortfarande mycket budgivare från Polen.
Men det beror säkert mycket på att vår valuta är ett bottensänke av rang.
Av den anledningen så är jag inte säker på att det blir så våldsamt mycket billigare.
Tipset från @tdn-dk ovan får ju anses ganska prisvärt - även om DKK så klart också är dyr.

Jag har använt en urmakare i Polen regelbundet men på senaste tiden så har han höjt priserna så det är i princip inte värt det med tanke på fraktkostnad, väntetider osv.

Tillbaka
Topp