• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det någon här som gjort en egen Metallänk/Meshlänk

JoeWik

Omega
Såg mini silverringar i min lokala hobbybutik och jag undrar om det är någon försökt att tillverka en Meshlänk själv och hur lång tid det tog? Och hur lätt det isf var att få tag i "Clasps" m.m
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag vet att det på 50 och 60 talet var vanligt med Spanska, Italienska och Grekiska guldsmeder som gjorde meshlänkar i guld till exempelvis Omega. Nuförtiden tror jag inte kostnaden för en länk i förhållande till klockans värde är rimlig för att göra en custom-länk av hög kvalité. Men du kan ju alltid kolla. En bismarklänk är ju i princip en grövre meshlänk... Men att göra en egen känns lite väl omständligt om man först ska utbilda sig till guldsmed ;)
 

JoeWik

Omega
Jag vet att det på 50 och 60 talet var vanligt med Spanska, Italienska och Grekiska guldsmeder som gjorde meshlänkar i guld till exempelvis Omega. Nuförtiden tror jag inte kostnaden för en länk i förhållande till klockans värde är rimlig för att göra en custom-länk av hög kvalité. Men du kan ju alltid kolla. En bismarklänk är ju i princip en grövre meshlänk... Men att göra en egen känns lite väl omständligt om man först ska utbilda sig till guldsmed ;)

Jo det skadar ju aldrig... Priset var ju ändå ganska bra... Kan vara värt att köpa på sig för att testa sig fram
 

JoeWik

Omega
Uppdatering: Fick tag på en Certina Clasp från min lokala urmakare för 80kr, och 4mm ringar från min hobby butik, målet är att fylla upp den helt med grundlänkar och fläta till ett meshliknande mönster...Detta har tagit mig ca 12h hittills... Svårast hittills att fästa till länkbitarna till claspen, suttit kanske 6 timmar enkom på denna punkt...
 

Bilagor

  • IMG_20171026_181535.jpg
    IMG_20171026_181535.jpg
    70.7 KB · Visningar: 200
  • IMG_20171028_171706.jpg
    IMG_20171028_171706.jpg
    166.8 KB · Visningar: 195

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Uppdatering: Fick tag på en Certina Clasp från min lokala urmakare för 80kr, och 4mm ringar från min hobby butik, målet är att fylla upp den helt med grundlänkar och fläta till ett meshliknande mönster...Detta har tagit mig ca 12h hittills... Svårast hittills att fästa till länkbitarna till claspen, suttit kanske 6 timmar enkom på denna punkt...
Avvaktar med spänning!
Ascoolt ju!
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Uppdatering: Fick tag på en Certina Clasp från min lokala urmakare för 80kr, och 4mm ringar från min hobby butik, målet är att fylla upp den helt med grundlänkar och fläta till ett meshliknande mönster...Detta har tagit mig ca 12h hittills... Svårast hittills att fästa till länkbitarna till claspen, suttit kanske 6 timmar enkom på denna punkt...
Nice! Vad menar du när du säger "Svårast hittills att fästa till länkbitarna till claspen"? Kan du inte plocka bort bandsprinten på claspen och sedan trä på kedjorna? Eller har jag missuppfattat?
Keep up the good work:)
 
Topp