• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det någon som köpt en kopia...

...i tron om att den var en äkta klocka? Alltså blivit lurad antingen F2F eller via blocket, C24 osv...

Nu menar jag inte typ frankens eller riktiga klockor med några falska delar utan en 'äkta' kopia (he he)...

Man hör ju att det kan hända från olika håll MEN har det verkligen hänt?
 

Ryttaren

Rolex
Brukar bli nojig efter köp fast allt känns ok. Detta just pga alla bra kopior som finns ute, så enda botemedlet för mig är att öppna och kontrollera urverket.

Edit: klarat mig hittills :)
 

carlanton

Audemars
Jag är skeptisk mot den mytiska "klass 1"-kopian. Alltså kopian som är så bra att inte ens en AD-urmakare kan avslöja den utan att öppna upp den. Nu diskuterar vi ju inte kvaliteten hos olika replikor på det här forumet, men det har väl hänt att jag har hamnat på betydligt mörkare platser på internet. Och inte ens där har jag hittat några riktiga klass 1-kopior.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag köpte en skruttig g-chock på Hötorgets loppis en gång. Den tog in vatten och dog, innan jag ens hann konstatera att det var en kopia :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
edit... såg nu att frågan var "riktiga kopior"... men låter inlägget stå som en sedelärande berättelse för ungdomen...

ja, det får man väl säga, budade hem denna "på fyllan" för rätt många år sen... trodde det var en fräck "co-branded" seglarkronograf



nån hade målat dit en Heuer-logga på tavlan, och graverat Heuer i verket...





när jag kom på att det var fejk hotade jag o levde rövare med säljaren från sydamerika, fick tebax hälften av pengarna och behålla klockan, hittade sen en originaltavla och sålde den vidare... ...all in all, en bra lektion i vintagefejk-heuer...
 

carlanton

Audemars
edit... såg nu att frågan var "riktiga kopior"... men låter inlägget stå som en sedelärande berättelse för ungdomen...

ja, det får man väl säga, budade hem denna "på fyllan" för rätt många år sen... trodde det var en fräck "co-branded" seglarkronograf



nån hade målat dit en Heuer-logga på tavlan, och graverat Heuer i verket...





när jag kom på att det var fejk hotade jag o levde rövare med säljaren från sydamerika, fick tebax hälften av pengarna och behålla klockan, hittade sen en originaltavla och sålde den vidare... ...all in all, en bra lektion i vintagefejk-heuer...

Fick du betala premium för "co-brandingen"? De där är väl rätt dyra i originalutförande också?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Fick du betala premium för "co-brandingen"? De där är väl rätt dyra i originalutförande också?


ja absolut, om jag minns rätt hostade jag upp typ 3.500:- (det här var ju några år sen) för nåt som jag egentligen inte borde betalt mer än typ 2.000 för... fick dock tebax hälften av pengarna, och hittade en ok originaltavla på ebay, sålde den sen för typ 2.000 så ingen ekonomisk förlust e.g. men tiden..., fast det var ju lärorikt... ;)
 

Ricrob

Patek
Jag hade "turen" att vara först på en snorbillig Omega SMP GMT "Great White" från Blocket för ngt år sedan. När sedan ngn härifrån lade upp en bild och frågade om ngn här hade haft tur att vara först, så uppdagades det att det var en kopia.. Och ingen klass 1 heller direkt. Jag hade redan fört över pengar i all hets att låsa dealen så när Undersköterskan garanterade att den var fake så gick luften ur mig lite. Som tur var så hade säljaren ingen aning och var inte ute för att blåsa, så han betalade direkt tillbaka pengarna, skämdes, ville ge tillbaka ett par hundringar extra för sveda och verk och tackade för upplysningen. Slutet gott alltså, hoppas bara att han slängde skräpet.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
På våren 2012 köpte jag en IWC Big Pilot via en kille i England jag trodde var ok (hela historien finns på Good/Bad Guys), och när pakatet öppnades fanns 4 sådana här i!
Ingen fejk, men heller långt ifrån det jag väntade mig.
DSCN9709.jpg
 

David

Bödeln
... när pakatet öppnades fanns 4 sådana här i!

Fattar inte varför scammare bemödar sig att lägga klockor i lådorna alls, för att inte tala om hela fyra uppsättningar "fullset" när man väntar sig en klocka. Är det tänkt som ett extra slag i ansiktet? Hade jag försökt scamma någon skulle jag försöka få det att se ut som om någon längs vägen stulit innehållet ur paketet, inte göra det så uppenbart som möjligt att jag är värsta sortens slödder.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Fattar inte varför scammare bemödar sig att lägga klockor i lådorna alls, för att inte tala om hela fyra uppsättningar "fullset" när man väntar sig en klocka. Är det tänkt som ett extra slag i ansiktet? Hade jag försökt scamma någon skulle jag försöka få det att se ut som om någon längs vägen stulit innehållet ur paketet, inte göra de så uppenbart som möjligt att jag är värsta sortens slödder.

Ja...hade nästan känts bättre om det varit en tegelsten...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Bra , efter att ha lagt ned mycket tid med Paypal. Fick pengarna tillbaka till sist.
Hela historien borde finns på Good/Bad Guys, men kan inte hitta den efter att det gjordes om.
 
Topp