• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det någon vet något om denna?

Väldigt lite info men jag gillade utseendet och min morfar som var med i andra världskriget hade en liknande. Hon hade sin på en kedja också. Jag kommer från USA och han pratade aldrig om kriget med oss men han ville begravas med sin klocka och så blev det.

detta är min första inlägg så om jag gjort något ’fel’ eller lagt detta på fel ställe så ber jag om ursäkt.

Bilagor

• F4EA0E68-7E55-4125-8988-9966C9B46F57.png
    F4EA0E68-7E55-4125-8988-9966C9B46F57.png
    267.6 KB · Visningar: 3
  • 33D12223-A228-4FA1-A201-87BAC86971DE.png
    33D12223-A228-4FA1-A201-87BAC86971DE.png
    291.7 KB · Visningar: 4
Efter några snabba googlingar så verkar det svårt att hitta något om märket "Brevet" online, namnet verkar ha övertagits av en vintagehandlare i Tyskland. Spontant tycker jag boetten har tydliga Oysterdrag (snygg enligt min mening), bortsett från bandhornen då.

Väldigt lite info men jag gillade utseendet och min morfar som var med i andra världskriget hade en liknande. Hon hade sin på en kedja också. Jag kommer från USA och han pratade aldrig om kriget med oss men han ville begravas med sin klocka och så blev det.

detta är min första inlägg så om jag gjort något ’fel’ eller lagt detta på fel ställe så ber jag om ursäkt.
Klockan är förmodligen från 30-talet och om ingen pillat på tavlan så ska det vara radium på index. Boetten är i krom och skruvlocket i stål (avslöjas av nötningen på bandhornen samt baksidan). Den mäter säkerligen runt 30mm. Ordet brevet är inget märke utan betyder patent (franska tror jag?). Klockan har ju ingen ytlig märkning så förmodar att denna är en anonym historia, om inte urverket skulle säga annat.

Klockan är förmodligen från 30-talet och om ingen pillat på tavlan så ska det vara radium på index. Boetten är i krom och skruvlocket i stål (avslöjas av nötningen på bandhornen samt baksidan). Den mäter säkerligen runt 30mm. Ordet brevet är inget märke utan betyder patent (franska tror jag?). Klockan har ju ingen ytlig märkning så förmodar att denna är en anonym historia, om inte urverket skulle säga annat.
Hade man verkligen den typen av serienummer på baklocket på 30 talet? Känns betydligt modernare tycker jag spontant

Hade man verkligen den typen av serienummer på baklocket på 30 talet? Känns betydligt modernare tycker jag spontant
Osäker vad du syftar på med typ av serienummer, men om du tänker nummer som går att datera har jag sett flertal klockor med daterbara nummer. Min Malmsjö-märkta Eterna är daterad till 37 utifrån boettlocket. Klockan ovan har även en tidstypisk 30/40-tals stil.
451FA32B-00A2-40ED-BE75-185005C53089.jpeg

Kommer denna tråd generera 4sidor svar ifrån hjälpsamma medlemmar medans den nyreggade TS sedan länge tra(o)llat vidare ? :rolleyes:

"Brevet" är inget märke utan betyder typ patent, efterföljande nummer är alltså patentnummer.

Vet inte när serienummer först kom men vet att det finns klockor från 1910-talet med serienummer, så antar att det kom i samband med industriell serietillverkning på 1800-talet för att kunna spåra produktionsproblem.

Tack för alla svar!
Jag har precis fått upp intresset för klockor. Idag köpte jag en Polhem och för en vecka sedan köpte jag en Omega (quartz) de ville.
Polhem borde jag har inom en vecka hoppad jag. Omegan hade en minuthand som stannat men den går bra nu efter jag öppnade och och stängde (tur).

Angående klockan på bilden: jag kunde inte fatta hur priset var så pass hög. Eller - jag kan inte förstå att budgivningen gick upp till 900:- kronor och den summan för under ett godkänt nivå. Bland annat är det df jag blev nyfiken.
Polhem köpte jag för 120:- och omegan runt 500:-.
Varför vill ngn ha så mycket för denna som inte har någon känd tillverkare?

Tack för alla svar!
Jag har precis fått upp intresset för klockor. Idag köpte jag en Polhem och för en vecka sedan köpte jag en Omega (quartz) de ville.
Polhem borde jag har inom en vecka hoppad jag. Omegan hade en minuthand som stannat men den går bra nu efter jag öppnade och och stängde (tur).

Angående klockan på bilden: jag kunde inte fatta hur priset var så pass hög. Eller - jag kan inte förstå att budgivningen gick upp till 900:- kronor och den summan för under ett godkänt nivå. Bland annat är det df jag blev nyfiken.
Polhem köpte jag för 120:- och omegan runt 500:-.
Varför vill ngn ha så mycket för denna som inte har någon känd tillverkare?
Det kan väl bara du själv som köpte den svara på?

Fanns väl 2 lika personer som du.

Raggarlänk :)
Vad skoj!
Tack gärna, Hejsam.
Jasså. Militär- ok, URsinne. Jag förstår. Jag har bara minnet av Morfars klocka och jag minns inte om det var samma eller inte. Svart tavla stämmer bra dock. Men det verkar logiskt det du säger fast ja... de fick inte sålt den så. De kommer försöka nog

Tillbaka
Topp