• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det normalt att skicka med cert vid garantiärende?

Lyckokaka

Basic
2-Faktor
Jag ska skicka till AD i sthlm på ett garantiärende. AD vill att jag skickar med certet. Är detta normalt förfarande? Har inte behövt ta ett garantiärende förr så vet ärligt talat inte. Tänkte att det är dumt om det försvinner?

Klockan är för övrigt köpt hos ADn i fråga.

Beroende på varumärke brukar det räcka med bild på cert.

Jag har blivit ombedd att skicka med cert vid garantiärende, dock var inte den klockan köpt hos samma AD. Men som jag förstod på säljaren i butik skickades certet ned till Schweiz ihop med klockan.

Lämnade in en klocka på service hos Erikson i förra veckan, då bad de mig att lämna certet hos dem. Så visst vill väl vissa ha det fysiskt på plats

Det är nog inte ovanligt. Jag har dock oftast skickat kort på cert. Att lämna på plats är ok. Hade dock varit försiktig att skicka med i paketet iom risken om paketet skulle komma "bort". Kan du skicka klockan och cert i separata försändelser så är det kanske lite smartare.

Jag föreslog att jag kunde skicka in bild på certet, men de ville ha in det fysiskt. De tyckte istället att jag kunde ta bild på det innan jag skickade det som "bevis" på att jag ägde det om det kom bort. Har tänkt skicka med värdefrakt, så det kanske är safe att skicka båda ihop ändå?

Det är helt normalt. SwatchGroup, Breitling och Seiko vill i alla fall ha garantikortet tillsammans med klockan.

Rolex ADs löser ju många garantiärenden själva så då brukar det räcka att man visar upp det.

När jag skulle skicka en Rolex via Rob E till Rolex så räckte det med bild på Certet

Frågade specifikt när jag lämnade in min panerai (på nymans) om jag behövde ta med något utöver klockan. Men icke, endast klockan var det jag ombads ta med.

*edit. Glöm vad jag skrev. Såg nu att du frågade om hur det låg till vid garantiärende. Ovan gällde när jag lämnade in för en standardservice. Kanske olika förfarande eller så är det väl märkesspecifikt

Bergströms i Gbg tar en kopia på certet när det gäller garantiservice på Rolex.

Bergströms i Gbg tar en kopia på certet när det gäller garantiservice på Rolex.
Har varit precis samma för mig hos Bergströms i Göteborg vid de två tillfällen jag har haft garantiärenden som har gått till Schweiz. Känns orimligt att man skulle behöva släppa i väg både cert och klocka.

Om man får tänka lite fritt så borde det räcka med att AD tar kort på cert om de ska skicka iväg klockan.

Jag blev ombedd att visa cert när jag kom in hos AD för att trycktesta min Explorer. Kändes lite overkill men det gick bra efter lite tveksamheter då jag hade ”försäkringsbilder” med körkort + cert, klocka, box osv på luren.

Krons har jag trycktestat hos tidigare och då har jag iofs aldrig behövt något med mig. Och trevliga har dom varit också👍🏻

Jag blev ombedd att visa cert när jag kom in hos AD för att trycktesta min Explorer. Kändes lite overkill men det gick bra efter lite tveksamheter då jag hade ”försäkringsbilder” med körkort + cert, klocka, box osv på luren.
Intressant att de inte trycktestar utan certifikat, gick utmärkt att lämna hela klockan utan certifikat på service hos dem...

Tror det är olika beroende på vem som står där och hur man lufsar in, jag kom in i hantverkarkläder och det kanske dom inte är så vana vid😀

Lämnade in en klocka för garantiärende förra veckan hos AD där jag köpt den och då krävdes bild på certet.

Tillbaka
Topp