• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det OK att borsta länken på en Rolex ?

calzone

Vacheron
Hej undrar om det är OK att borsta länken på en Rolex ?, Många föredrar ju en opolerad Rolex. Men hur är det egentligen med länken ?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tycker jag inte är några problem med, ser den taskig ut så ser den taskig ut.
Visst jag hade inte gjort på en värdefull vintage modell med samlarvärde.
Men vanliga modeller, varför inte ?

Så länge det görs korrekt.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Om du tex borstar den försiktigt med en scotch-brite svamp så tror jag inte det gör så mkt, dra den rakt bara...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tycker jag inte är några problem med, ser den taskig ut så ser den taskig ut.
Visst jag hade inte gjort på en värdefull vintage modell med samlarvärde.
Men vanliga modeller, varför inte ?

Så länge det görs korrekt.

Håller med helt och hållet, en modern DJ/Sub finns det ju ett väldigt stort antal av så det kommer förmodligen aldrig bli något samlarvärde i tex en 16610. Så det är bara att lämna in länken för en uppfräschning om du vill, i de flesta fall görs ju detta som standard vid service om man inte säger till. Tror mest det är vi samlare som säger till att vi inte vill ha detta gjort och att gemene man tycker att det är konstigt att man vill behålla sin klocka "repig" etc.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Gör't. Gjorde det på en länk till min gamla 14060. Sätt upp länken rakt och dra med scotch brite. Blev skitbra!
 

calzone

Vacheron
Tack för tips :), Vad är scotch brite ?, Går det bra med Glasfiberpenna har nämligen ett gäng sådana hemma.
 

jabla

Sarlacc
Tack för tips :), Vad är scotch brite ?, Går det bra med Glasfiberpenna har nämligen ett gäng sådana hemma.
Går alldeles utmärkt, lite svårare att få ett helt rakt resultat bara.
Se till att tvätta länken noggrant efteråt gärna ultraljudstvätt. Det samlas en massa sliprester inne i länken som sedan sliter onödigt mycket och orsakar stretch.
 

_jonte

Patek
Gör det för guds skull inte själv!! Kan inte kosta många lappar för att få det snyggt gjort av ett proffs (urmakare).
 

jabla

Sarlacc
Träna lite på en billigare länk så upptäcker du att efter lite träning är det inte så svårt.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Har ni som säger att det är svårt prövat själva?

Jag upplevde det inte som vidare svårt, men det är klart, man kan ju misslyckas med allt.
Tror McGyver har gjort en tråd i vintagedelen. Där finns det tips och trix!
 

JayJay

Rolex
Håller med helt och hållet, en modern DJ/Sub finns det ju ett väldigt stort antal av så det kommer förmodligen aldrig bli något samlarvärde i tex en 16610. Så det är bara att lämna in länken för en uppfräschning om du vill, i de flesta fall görs ju detta som standard vid service om man inte säger till. Tror mest det är vi samlare som säger till att vi inte vill ha detta gjort och att gemene man tycker att det är konstigt att man vill behålla sin klocka "repig" etc.

Aldrig ngt samlarvärde? Ju fler som polerar, borstar osv desto färre finns det kvar. Dessutom ökar världens befolkning hela tiden och därmed antalet framtida samlare som ska slåss om objekten.
Trots detta tycker jag TS ska borsta om det är så han vill bära klockan. Tycker alltid ägaren har rätt att göra de ändringar, uppfräschningar, moddar etc som denne vill... sedan kanske man blir beskylld för att ha begått helgerån om man väljer att posta bilder av det hela på ett klockforum. Men livet är för kort för att man ska orka bry sig om det :happyhappy:
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Aldrig ngt samlarvärde? Ju fler som polerar, borstar osv desto färre finns det kvar. Dessutom ökar världens befolkning hela tiden och därmed antalet framtida samlare som ska slåss om objekten.
Trots detta tycker jag TS ska borsta om det är så han vill bära klockan. Tycker alltid ägaren har rätt att göra de ändringar, uppfräschningar, moddar etc som denne vill... sedan kanske man blir beskylld för att ha begått helgerån om man väljer att posta bilder av det hela på ett klockforum. Men livet är för kort för att man ska orka bry sig om det :happyhappy:

Jag skrev förmodligen aldrig vilket är lite skillnad, hursomhelst så gjordes det så många så jag tror inte det blir samma som typ en 1680 eller motsvarande, men den siste dåren är ju inte född...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spara en länkbit vid sidan av och använd olika sandpapper istället (800/1000/1200). Jämför resultatet med den borttagna länkbiten, så kan du lättare hitta den sandpapperskornighet som ger en borstning mest lik originalborstningen.
 

POO

Panerai
Borsta på bara! Gör det själv. Mer DIY år folket!!
Hela den här hetsen om opolerat är lite fånig!
 

vekktah

Cartier
Det kostar inte mer än nån tusing att få det fixat. (Kanske två) och vad gäller milgauss/ nya gmt så skulle jag absolut göra detsamma.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Frågan är om det är värt att förstöra fabriksfinishen och formen för dryga tusingen? Jag tycker inte det om vi pratar om att bättra på en fabriksfinish på ett modernare sportur. Klåpare finns det gott om och det ser vi på begagnatmarknaden varje dag. Sedan är det rätt oattraktivt att ha en nyborstad länk till blankare och sliten borstning på boett.
 

Johanw

Cartier
Vi pratar länk. Kan man alltid få tag i en ny opolerad om man nu måste ha "original"look. T.o.m 9315 fanns enligt utsago att beställa fram till för bara ett par år sedan.
 
Topp