• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det okej att vara lite nöjd med sig själv?

Exxet

Rolex
Har lyckats att plocka isär (inte så svårt i f s ) hålla reda på alla delar, rengöra, montera i hop ( utan att det blir några delar över lr sprätt iväg några ), olja o smörja, och få allt att funka som det ska, som fler har skrivit, ganska tillfredställande att se balansen svänga igång och fortsätta att svänga.

Har visserligen gjort det här förut några gånger, men i n t e med ett chronographverk, där rök den oskulden, nämligen ett Seiko 6139 som nu sitter i en Pogue och tickar, än så länge kanske man ska tillägga. Det är ju ett vintageur så det passar väl här.
 

Boris Balkan

Fark you!
Det här är Sverige - du får naturligtvis INTE vara ens lite nöjd med dig själv. Absolut inte. :bored:

Mvh

Jante









Kul. Jag önskar att jag hade tålamodet. Jag är glad om jag lyckas ta av och sätta tillbaka länken... ;)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Bra jobbat, jag kommer nog aldrig ens försöka. Har inte tålamodet och är alldeles för klumpig :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det är okej att du är nöjd med dig själv men hoppas bara du passade på att fota lite under arbetet. Vill se bilder :snaphappy:
 

Exxet

Rolex
En varning bara, när man kombinerar två dåliga saker brukar det inte bli så bra, nämligen, noll foto-skills med kass kamera = inget vidare resultat.
Ebaybild:
01.jpg

och det är inte pedagogiskt för fem öre till skillnad mot flera andra här, ingen nämd ingen glömd.
02.JPG


03.JPG


04.JPG


05.JPG


06.JPG


07.jpg


08.jpg


09.jpg


10.jpg


nya packningar
11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


15.jpg


som sagt totalt opedagogiskt, får fortsätta i nästa inlägg, max 15 bilder.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Gött jobbat! Själv har jag plockar isär, men glömde hur delarna satt... Det blev inget bra :)
Som tur var det en trött seiko som redan var trasig.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det är inte något fel på bilderna. Alltid roligt att få se processen, lite urverks-porr skadar aldrig. Bra jobbat föresten!
 

Exxet

Rolex
Tackar! Och för att nämna tidsåtgången så vet jag inte, är lite av en insperationspillare så det blir lite då och då mekande.
Här är resultatet:

17.jpg


16.jpg


18.jpg


sitter på ett så vitt jag vet original tapered oyster, om lite rassligt.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Säger det igen, bra jobbat! Det där med bilder är för att det är roligt att se inte för att jag tvivlade på vad du skrev.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grymt! Blir galet sugen på att börja pilla på en kronograf, jobbigt dock med alla spända fjädrar som måste ligga rätt i förhållande till varandra. Utgick du från någon service manual eller körde du bara på och fotograferade varje steg?
 

Exxet

Rolex
Grymt! Blir galet sugen på att börja pilla på en kronograf, jobbigt dock med alla spända fjädrar som måste ligga rätt i förhållande till varandra. Utgick du från någon service manual eller körde du bara på och fotograferade varje steg?
Utan nätet hade man nog stått sig ganska slätt, när det gäller fjädrar så är tandpetare o rodico bra att ha, hålla fast o hålla emot.

Några sidor jag använde mig av (Seiko):
https://adventuresinamateurwatchfettling.wordpress.com/category/seiko/6139/

http://www.pmwf.com/Watches/WatchSc... Chronograph/WS 19 Servicing a SEIKO 6138.htm

http://www.thewatchsite.com/14-user...-seiko-calibers-technical-repair-manuals.html
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Imponerande! Håller på med ett enklare verk som ska ta min oskuld, men vilket pill!
Har man korvfingrar som mig är detta smått.

Måste kännas riktigt bra när den tickar igång.
 

Exxet

Rolex
Tackar, nästan så man rodnar, måste i ärlighetens namn skriva att allt inte gick helt smärtfritt (men det är väl så man lär sig) som när jag skulle snurra tillbaka uppdragsfjädern i trumman, självklart snurrar man den åt fel håll, passar åt båda hållen, ska snurras i motsols, i med axeln och ihop med trumman, monterad i verket så provar jag att dra upp den, hör ett litet knäpp, sen händer inget mer, bort med allt ihop och kollar vad som hänt, jo, innersta delen på på fjädern har gått av :banghead: bara att fixa en ny fjäder och börja om, rätt håll den gången :).

Efter att allt har monterats i hop så upptäcker man att minutvisaren inte riktigt hänger med ibland, bort med visare o tavla, dag/datumskiva, lyfta av minutröret och lite försiktigt krympa det och montera igen och nu funkar det bra.
 
Topp