• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det svårt byta glas?

Jockinho

Patek
2-Faktor
Skulle lämna in min 6139-7002 för glasbyte (andra försöket). Köpte ett glas på eBay men funkade inte, beställde ett från Swedefreak men precis samma dilemma. Det går inte på när den lokale urmakaren försöker då det är för stort. Jag beslöt mig för att se hemma och tycker också att glaset är för stort iaf när man lägger det på, men ska det vara så är min fråga? Eller ska glas alltid glida lätt ned och sen tryckas fast? Har ingen aning, har skrivit till Swedefreak för att se om han råkat skicka fel eller om urmakaren inte gör rätt.

Just nu ligger klockan i en plastpåse, originalglaset gick som väntat i tre delar när han tog av det (det var sprucket längs hela glaset på två ställen) och det känns ju sådär just nu...

En bild från it's former glory...
7725F8B9-8A8D-4A33-9E62-DD6E7540796C-4335-00000538A0A597D0_zpsda62daf7.jpg
 

plattfot

Rolex
Utan att veta specifikt på din modell så sitter seikos mineralglas ofta montetade i en plast eller gummipackning. Det skall vara lite tight men inte omöjligt att få det på plats.

Dubbelkolla med jonathan att han skickat rätt glas - mät det du fått med skjutmått Ytterdiameter på glas och innerdiameter i boett.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt att det inte funkar. Om det är som på Poguen, så ska glaset läggas på plats relativt lätt, och sedan är det glasringen/bezeln som pressar fast det ordentligt, om jag inte är helt ute och hojjar.

mvh
theargonaut
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Utan att veta specifikt på din modell så sitter seikos mineralglas ofta montetade i en plast eller gummipackning. Det skall vara lite tight men inte omöjligt att få det på plats.

Dubbelkolla med jonathan att han skickat rätt glas - mät det du fått med skjutmått Ytterdiameter på glas och innerdiameter i boett.


Tack för tipset :)
Har mejlat honom, väntar på svar, har ju googlat och sett andra få det fungera med hans glas på denna modell.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Skicka upp den till mig om du vill att jag kikar på det.
Har en glaspress...

Mm han är säker det är rätt glas, det stämmer även med id-numret på den och andra har ju fått det att fungera. Fick en detaljerad beskrivning av hur modellen är uppbyggd ifall något ligger fel, se om jag kan se det (lär inte leka urmakare men kanske ses med blotta ögat). Kanske även måste göras i en viss ordning och inte går att få på glaset sist. Fungera ska det ju göra! Hör av mig, tack Plattfot :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mm han är säker det är rätt glas, det stämmer även med id-numret på den och andra har ju fått det att fungera. Fick en detaljerad beskrivning av hur modellen är uppbyggd ifall något ligger fel, se om jag kan se det (lär inte leka urmakare men kanske ses med blotta ögat). Kanske även måste göras i en viss ordning och inte går att få på glaset sist. Fungera ska det ju göra! Hör av mig, tack Plattfot :)


Kan det vara plastringen runt glaset som är fel/för stor?


Här är en video som visar hur man monterar ett mineralglas och lite saker att tänka på angående storleken och annat. Jag vet inte hur det ser ut på Seikon, men det kanske kan vara till hjälp ändå.

 

plattfot

Rolex
Jockinho nu är glaset på plats.

Gamla skitpackningen som var orsaken till att din urmakare inte fick dit glaset.


Den nya, goa NOS-packningen





Glaset på plats (missade fota själva pressning av glasringen!).


Verket. Observera mina fingerskydd.


Blåsa för att få bort de retliga dammprickarna som så gärna dyker upp på insidan av glaset när man är klar.


Blåsa även på tavlan så att inget damm fastnat där medan man arbetade med boetten/glaset


Läpp/flärp/tunga på tavlans kant att ta hänsyn till när man monterar verket i boetten.


Skåra/urfräsning på chapter-ringens undersida där läppen ovan skall passa in i - viktigt!


Verkring som också fungerar som kronografknapps-hållare. Relativt simpel lösning som dock funkar bra. Klart smidigare än de clips eller skruvar jag upplevt tidigare.




Kronografknappar/pushers vars packningar kanske borde bytas i framtiden...


Pusherfett jag fått av en trevlig forummedlem till lika urmakare


Infettade pushers


Verkring till lika pusherfästen på plats


Extra fjäder som håller verkningen tight på plats mot verk och boett. Vet inte om detta är enligt spec, men den satt där när jag öppnade klockan och jag sätter tillbaka den.
Samma typ av fjäder sitter ofta under vridningar på gamla dykarur och håller på så vis vridringen på plats. Enkelt men genialiskt.


Krona och extrafjäder på plats. Nu är det bara boettlocket som skall på plats, sedan är klockan ready to go.


Klart!


För en kort stund trodde jag att jag misslyckats med återmonteringen av kronan då dag/datum inte gick att skifta. Sedan kom jag på att på 6189an växlar man dag/datum genom att TRYCKA IN kronan. Pust.



Postar så du har den på tisdag Jocke.

Tackar för titten!
 
Topp