• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det synd att mobiler visar tiden?

kl0cka

Basic
Klockan är ju en stilgrej också så kommer det förbli men ibland kan jag önska att den även vore förstahandsvalet för att kunna se tiden. Visst det är inte mer opraktiskt att snegla på den om man nu väl har den sittandes på handen men det är å andra sidan inte mycket mer praktiskt heller för den delen, låt oss säga att det är 50-50 på den punkten. Och sen tänker jag att även om jag personligen använde klockan för att se tiden 100% av gångerna så kommer ju de flesta andra inte göra det så klockan som tidsvisare rent allmänt planet har definitivt sjunkit i betydelse och kommer aldrig mer tillbaka.

Är det synd att klockans funktionalitet tappat i betydelse?

Klockan är ju en stilgrej också så kommer det förbli men ibland kan jag önska att den även vore förstahandsvalet för att kunna se tiden. Visst det är inte mer opraktiskt att snegla på den om man nu väl har den sittandes på handen men det är å andra sidan inte mycket mer praktiskt heller för den delen, låt oss säga att det är 50-50 på den punkten. Och sen tänker jag att även om jag personligen använde klockan för att se tiden 100% av gångerna så kommer ju de flesta andra inte göra det så klockan som tidsvisare rent allmänt planet har definitivt sjunkit i betydelse och kommer aldrig mer tillbaka.

För mig är armbandsuret förstahandsvalet för att se tiden, det är mer praktiskt och jag bär armbandsur under alla min vakna timmar på dygnet.

Jag känner alltså inte igen mig i din beskrivning. Tycker därför inte att det är synd att mobilen visar tiden så att också personer som ännu inte upptäckt att armbandsur är förstahandsvalet ska kunna passa tider.

Men klockan minskar i betydelse av att de personerna skippar den till fördel för mobilen. Förr behövde alla ha en klocka för funktionen.

Men klockan minskar i betydelse av att de personerna skippar den till fördel för mobilen. Förr behövde alla ha en klocka för funktionen.
Fast förr i tiden fanns det inga alternativ och armbandsuret/fickuret var dåtidens "mobil", det var nog knappast så att alla som hade en klocka var klockintresserade. ;)

Jag ser inte mobiltelefonen som någonting ont, snarare tvärtom. Det är fruktansvärt praktiskt att ha en mängd olika funktioner samlade i en enda enhet och det känns väldigt skevt att man skulle påtvinga någon ett armbandsur bara för att man själv vill ha ett.

Det känns som att en del ser ner på folk som kollar tiden i mobilen eller har en aktivitetsklocka/smartwatch men varför ska man göra det? Personen i fråga är uppenbarligen nöjd med sitt val och det blir lite pretentiöst att försöka framhäva armbandsurets signifikans när den man talar om/med inte håller med. Det är väl toppen att det finns en mängd valmöjligheter så att det passar alla? :)

Senast ändrad:
Jag vet inte om det är "synd". Det är bara som det är. Men jag tycker inte att armbandsuret har helt förlorat sin funktion. Mobilen är inte alltid ett praktiskt alternativ i en massa situationer. Jag har faktiskt det senaste året återgått till armbandsur efter att inte använt ett på över 10 år. (Det var en blandning av olika saker som gjorde att jag slutade.)
Skälen är flera, men några är direkt mobilrelaterade:
  • Jag blev oplanerat utan mobil under några dagar och upptäckte hur beroende jag är av att veta vad klockan är, ofta, ideligen.
  • Jag tröttnade på att behöva hala upp mobilen för att se vad klockan är, och sedan jag fick ny där jag (av olika skäl) måste ha ett fodral med lock går det inte att bara att snegla på den heller när den är framme.
  • Hemma har jag inte ens mobilen till hands hela tiden, och jag tröttnade på att behöva veva runt med blicken för att hitta närmaste klocka (på micron, stereon, väckarklockan, eller vilken det råkade vara).
Jag använder förstås mobilklockan också för vissa saker, som att synka (det mekaniska) armbandsuret vid behov, när jag verkligen behöver exakt tid på sekunden (nästan aldrig), eller när jag behöver andra tidsrelaterade funktioner förstås. (Äggklocka, tidtagarur, osv)

Jag kan helt ärligt säga att jag ibland kolla tiden på mobilen fast jag har klockan på mig :D Man har blivit så beroende av telefonen att man ibland inte ens tänker på att man faktiskt kollar på den. Tex som när man scrollat igenom sina vanliga appar, stänger ner den man senaste kollade och sedan öppnar exakt samma igen! Haha, man gör det typ utan att tänka! Iaf jag... :)
Så jag har nog klockan mycket för att jag tycker att det är snyggt / skönt samt praktiskt, men jag skulle klara mig lika bra med mobilen... Men det tänker jag inte göra ;-)

Av praktiska skäl föredrar jag ett armbandsur istället för mobilen eftersom mobilen behandlas likt ett fickur(drygt) om man enbart använder den.

Synd skulle jag inte säga att det är. Oftast har vi ett överflöd av tidsvisare i vardagen. Du kan oftast se tiden direkt på din mobil, din tv, din dator, din surfplatta, din mikrovågsugn och på kylskåpet. Vi har en sån där väderterminal hemma och den visar tiden också. På jobbet har vi nog klockor i vart enda kontor eller rum förutom toaletterna. Ute på stan visas tiden överallt i butiker och på klocktorn etc. Din bil visar också tiden för övrigt. På mer än ett ställe om det är en ny bil. Har du bara en gammal kobratelefon så kan du fortfarande ringa fröken ur och jag har hört att man kan fråga folk om vad klockan är och i 99% av fallen så svarar de med korrekt tid.

Men visst är det härligt med en fin klocka på armen? De behövs inte men det är inte poängen. Jag älskar mina klockor ändå.

Var det här årets troll-tråd eller bara ett helt menlöst inlägg av någon som inte kan hantera både en mobiltelefon och bära klocka samtidigt?
Du väljer väl själv hur du vill använda både din klocka och din mobil?
*jag får pudla lite, jag ser att det startats 4st lika menlösa trådar av TS

Senast ändrad:
Det där väljer man ju själv. Mycket smidigare att vrida upp handleden än att försöka fiska upp mobilen ur fickan.

Ja men menar både på ett personligt och allmänt plan. De allra flesta kommer att se mobilen som en mer praktisk lösning, många av dessa kommer aldrig ens bära en klocka alls.

Fast förr i tiden fanns det inga alternativ och armbandsuret/fickuret var dåtidens "mobil", det var nog knappast så att alla som hade en klocka var klockintresserade. ;)

Jag ser inte mobiltelefonen som någonting ont, snarare tvärtom. Det är fruktansvärt praktiskt att ha en mängd olika funktioner samlade i en enda enhet och det känns väldigt skevt att man skulle påtvinga någon ett armbandsur bara för att man själv vill ha ett.

Det känns som att en del ser ner på folk som kollar tiden i mobilen eller har en aktivitetsklocka/smartwatch men varför ska man göra det? Personen i fråga är uppenbarligen nöjd med sitt val och det blir lite pretentiöst att försöka framhäva armbandsurets signifikans när den man talar om/med inte håller med. Det är väl toppen att det finns en mängd valmöjligheter så att det passar alla? :)

Nej det var de nog inte men likväl så garanterade de klockans status som tidsvisare det är det som är min poäng. Jag kan ju inte nobba mobiltelefonen som fenomen jag heller sitter på den nästan alltid, däribland mer än vad jag använder datorns internet, men samtidigt så ser jag ju också hur lätt den sänker klockans betydelse. Ser inte ner på någon eller så det är bara mina reflektioner kring det hela.

Du förstår väl vad jag menar med skillnaden i att något går från att vara ett standardverktyg (eller vad man ska kalla det) till att bli mer som ett aktivt ställningstagande som man som person tar? Det är en ganska tydlig skillnad där.

Nej det var de nog inte men likväl så garanterade de klockans status som tidsvisare det är det som är min poäng. Jag kan ju inte nobba mobiltelefonen som fenomen jag heller sitter på den nästan alltid, däribland mer än vad jag använder datorns internet, men samtidigt så ser jag ju också hur lätt den sänker klockans betydelse. Ser inte ner på någon eller så det är bara mina reflektioner kring det hela.

Du förstår väl vad jag menar med skillnaden i att något går från att vara ett standardverktyg (eller vad man ska kalla det) till att bli mer som ett aktivt ställningstagande som man som person tar? Det är en ganska tydlig skillnad där.
Datorns internet? :chicken:

Kan ju bara tala för mig själv men, har tagit bort visning av tiden på mobilen uppe i hörnet! Vill jag se tiden i den får jag bläddra fram en ensam stackars sida med bara tiden på! :)

Det där väljer man ju själv. Mycket smidigare att vrida upp handleden än att försöka fiska upp mobilen ur fickan.

Nja, många är fastlimmade vid sin mobil nästan alltid oavsett så det blir nog ingen skillnad där. Sen så är ju klockan något man måste vilja bära först så den aspekten är inte smidig heller och de flesta skiter i att göra det.

Det handlar inte om dem utan att klockans helhetsbetydelse har minskat med utvecklingens gång.
Ja men klockor kommer inte sluta tillverkas för att du kan se tiden på mobilen.
Armbandsuren har ju också utvecklats med digitaliseringen, se bara på alla smartwatches...

Ja men klockor kommer inte sluta tillverkas för att du kan se tiden på mobilen.
Armbandsuren har ju också utvecklats med digitaliseringen, se bara på alla smartwatches...

Nej det kommer de ju inte men tror att man levde sig in i den på ett helt annat sätt förr. Smartwatches ja det kanske räknas men hur central är tidsvisningen där liksom tycker fortfarande de tillgodoser det mesta andra i första hand, men OK. De flesta kommer inte ha en smartwatch som standardverktyg som folk en gång hade sin klocka återigen uteblir själva normfaktorn i det hela.

Trodde faktiskt det var bullshit men jag kollar alltid på armen så fort jag funderar på vad klockan är, så det är helt naturligt!

Tittar alltid tiden på klockan. Tycker det ser allmänt trist ut när folk tittar på sina mobiltelefoner så försöker göra det så lite som möjligt själv.

Jag kan helt ärligt säga att jag ibland kolla tiden på mobilen fast jag har klockan på mig :D Man har blivit så beroende av telefonen att man ibland inte ens tänker på att man faktiskt kollar på den. Tex som när man scrollat igenom sina vanliga appar, stänger ner den man senaste kollade och sedan öppnar exakt samma igen! Haha, man gör det typ utan att tänka! Iaf jag... :)
Så jag har nog klockan mycket för att jag tycker att det är snyggt / skönt samt praktiskt, men jag skulle klara mig lika bra med mobilen... Men det tänker jag inte göra ;-)
Du är inte den enda...

Tillbaka
Topp