• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det värmen som..

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lockat fram trollen ? Tycker mig se en markant ökning av trollinlägg de senaste varma dagarna. Eller ere bara jag...;-)
För att inte bli helt OT så slänger jag in en bild från In Flames spelning på Yran igår kväll. Omegan finns där men är lite svår att se..:)
CA9C67F2-F4B3-47A8-9529-BCF51EB594FA-3871-00000265420D90CF_zps85f9cf1a.jpg
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Måste vara kombinationen av rosé/fulöl och Fanta som lockar fram detta beteende.

Blev dock lite fel när jag kollade vad som stod på vårt lilla bord på stranden. Blandar dock inte. :)

Men ställer en fråga för sakens skull:

Varför rasslar det när jag rör min klocka? Bör jag uppsöka urmakare? :D

eduvu5az.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite starkt att kalla nykomlingar och noobs för puckon. I takt med att antalet medlemmar ökar, minskar kunskapsnittet hos medlemmarna. Det vore väl smartare att lära ut lite av det man kan än att dissa alla som kan mindre?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Lite starkt att kalla nykomlingar och noobs för puckon. I takt med att antalet medlemmar ökar, minskar kunskapsnittet hos medlemmarna. Det vore väl smartare att lära ut lite av det man kan än att dissa alla som kan mindre?

håller helt med, på forumet finns det ett speciellt "språk" fyllt av koder. Det är självklart att man inte behärskar det om man inte varit medlem under en längre tid. Och jag tror det flesta som hittar hit har en fundering eller fråga om sin nuvarande samling. Därför bör man vara mer förlåtande istället för att rakt av dissa dem. Jag tror det är få som plötsligt får en uppenbarelse: "ååh jag ska nog börja intressera mig mera för klockor och går med i Klocksnack" utan de flesta hittar nog hit efter research för att finna svar på sina frågor. För här finns det kunskap, ellerhur? så välkomna nya medlemmar bättre så ska vi nog se att fler blir mer intresserade och att intresset för klockor i Sverige blir större!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker man ganska klart kan tyda på en del inlägg att det inte alltid är svar på sina frågor som eftersträvas utan man vill helt enkelt peta med en pinne i vår lilla "myrstack" för att se vad som händer :)
Jag har aldrig upplevt att man inte får svar och hjälp när man ställer sina frågor på ett hyfsat sätt.
Så det så..
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
De där jävla Omegorna kan man inte lita på! Skramlar och lever om. Håller inte tiden exakt heller!! Nää köp en Rååååålex ;-)

Ska faktiskt tillbaka till Bergströms med denna men av annan anledning. Ja nån Rååålex lär det väl bli framöver. :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Rent spontant känner jag lite att: "som man frågar får man svar". Är man serös, intresserad, och en smula ödmjuk. Så brukar det sällan vara ett problem. Och man blir då både snabbt upptagen i gemenskapen och upplyst Ang sina frågor.
 

morrism

Audemars
Lite starkt att kalla nykomlingar och noobs för puckon. I takt med att antalet medlemmar ökar, minskar kunskapsnittet hos medlemmarna. Det vore väl smartare att lära ut lite av det man kan än att dissa alla som kan mindre?

Så man måste ha stor kunskap för att bli kallad pucko?

Om jag inte kan något och registrerar mig på ett forum för att lära mig mer så skulle inte jag starta det med att skriva påståenden för att provocera, typ: varför köper ni dyra klockor?? De är ju skit jämfört med en casio?? Eller, varför gillar ni Rååååålex??? Jag fick en I present och jag vill inte ens ha den..

Jag tycker det var lite puckat att formulera det som första inlägg om man är seriös och vill lära sig mer. Jag skulle inte börja så iallafall
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det var lite puckat att formulera det som första inlägg om man är seriös och vill lära sig mer. Jag skulle inte börja så iallafall

Jag tror inte någon av de trådarna startades för att provocera. Första tråden tror jag snarare skapades för att få TS ville ha motiveringar till varför klockan är så dyr, eller få nya infallsvinklar på hur och varför klockan anses fin/bra av många.

Andra trådstartaren tror jag precis köpt en begagnad dyr klocka som inte håller tiden exakt och därför var allmänt förbannad.

I båda fallen tror jag att trådstartarna hade mått bra av lite information från forumet om exempelvis varför just den Rolexen borde uppskattas. Istället fick de sura miner. Tyvärr tror jag att det delvis har att göra med att kunskapsnivån inte är så hög på forumet trots allt. Hade någon frågat varför speedmastern är så populär som modell så tror jag svaren hade blivit informativa.

Och ja, att kalla andra för puckon anser jag är starkare än troll.
 

morrism

Audemars
Jag tror inte någon av de trådarna startades för att provocera. Första tråden tror jag snarare skapades för att få TS ville ha motiveringar till varför klockan är så dyr, eller få nya infallsvinklar på hur och varför klockan anses fin/bra av många.

Andra trådstartaren tror jag precis köpt en begagnad dyr klocka som inte håller tiden exakt och därför var allmänt förbannad.

I båda fallen tror jag att trådstartarna hade mått bra av lite information från forumet om exempelvis varför just den Rolexen borde uppskattas. Istället fick de sura miner. Tyvärr tror jag att det delvis har att göra med att kunskapsnivån inte är så hög på forumet trots allt. Hade någon frågat varför speedmastern är så populär som modell så tror jag svaren hade blivit informativa.

Och ja, att kalla andra för puckon anser jag är starkare än troll.

Okej, ni som tog åt er när jag skrev pucko, det var lite på skämt, jag känner inte er på riktigt och ber om ursäkt, men jag står fast vid att det var dåligt formulerade inlägg om ni är seriösa
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska faktiskt tillbaka till Bergströms med denna men av annan anledning. Ja nån Rååålex lär det väl bli framöver. :)
Du vet att jag är ironisk va? Sitter med en PO chrono på armen i detta nu och en Speedy variant ligger hemma i lådan. Med andra ord så gillar jag Omega och Råååålex och Breitling och Panerai och...,,,
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Du vet att jag är ironisk va? Sitter med en PO chrono på armen i detta nu och en Speedy variant ligger hemma i lådan. Med andra ord så gillar jag Omega och Råååålex och Breitling och Panerai och...,,,

Jodå det förstod jag. :) Har något litet dammkorn och ett litet "märke" på urtavlan, därav blir det ett besök till Bergströms.
 
U

urinvånaren

Guest
Lockat fram trollen ? Tycker mig se en markant ökning av trollinlägg de senaste varma dagarna. Eller ere bara jag...;-)
För att inte bli helt OT så slänger jag in en bild från In Flames spelning på Yran igår kväll. Omegan finns där men är lite svår att se..:)
CA9C67F2-F4B3-47A8-9529-BCF51EB594FA-3871-00000265420D90CF_zps85f9cf1a.jpg
Vad tyckte du om spelningen?:)
 

Espresso

Cartier
Har själv inte startat någon tråd på klocksnack men läser en hel del. Min reflektion över forumet så här långt är att jag faktiskt inte blir riktigt klok på det, eller att jag inte har lärt mig sökfunktionen rätt.

Jag ser mig själv som intresserad av klockor, men fortfarande en novis på området sett från min kunskap om hur en tourbillon fungerar, vad det unika med HYT-konceptklockor är, hur budgivningen i only watch auction fungerar, etc etc, dvs högt och lågt.
Jag har även ett stor intresse i vissa varumärken inom klockvärlden, ex Ulysse Nardin, Vacheron Constantin & Grebuel Forsey för att nämna tre.

Ett alternativ för mig var att surfa runt på respektive sida, läsa internationella siter, köpa böcker etc för att få den här kunskapen. Det är givetvis av stort värde men ibland är det intressant att höra vad människor som i de flesta fall, likt mig, inte arbetar med klockor men har intresset tycker om respektive område.

När jag nu läst en hel del på klocksnack, skrivit några inlägg som jag hoppats gett något värde i diskussionerna så är min första reflektion att det mesta verkar handla om att presentera bilder av sina egna klockor för bekräftelsen (eller annan anledning?) av sitt köp eller innehav, diskutera framtida köp, samt, och ursäkta att jag säger det, påvisa värdet av Rolex över andra i min värld fina klockmärken som baserar sina urverk på tredjepartsleverantörer.

Det här är det inget fel med, men hade inte en tanke varit att fördela om rubrikerna i forumet under diskussion så det som berör bildspel av diverse klockor men utan egentligen diskussion får en egen avdelning så man vet var man kan hitta dessa. Jag hoppas det här gav en liten inblick i en "novis" klocksnacksmedlem och dennes första intryck.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker också att vissa "första" poster känns aningen provocerande och det dom skrivit inte borde vara något som " klockintresserade" etablerar sig med på ett forum.
Sen kan man verkligen sakna flera informativa artiklar för att öka sin klockkunskap men det är en annan fråga...
/ j
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När jag nu läst en hel del på klocksnack, skrivit några inlägg som jag hoppats gett något värde i diskussionerna så är min första reflektion att det mesta verkar handla om att presentera bilder av sina egna klockor för bekräftelsen (eller annan anledning?) av sitt köp eller innehav, diskutera framtida köp, samt, och ursäkta att jag säger det, påvisa värdet av Rolex över andra i min värld fina klockmärken som baserar sina urverk på tredjepartsleverantörer.

Det här är det inget fel med, men hade inte en tanke varit att fördela om rubrikerna i forumet under diskussion så det som berör bildspel av diverse klockor men utan egentligen diskussion får en egen avdelning så man vet var man kan hitta dessa. Jag hoppas det här gav en liten inblick i en "novis" klocksnacksmedlem och dennes första intryck.

Bra synpunkter. Två reflektioner:

Spontant känns det ju som om vi borde ta och slå ihop alla skräpiga märkesdpecifika dagensklockatrådar till den enda Riktiga dagenstråden.

Den andra reflektionen är att KS uppnått en mognadsgrad där vi gamlingar börjar vara trötta och enformiga. Därför är det ju extra viktigt att nytillkomna postar och lyfter nya diskussioner. Du tar ju själv upp exempel på bra ämnen. Bara att köra!

Det finns inga fel frågeställningar att lufta på forumet. Men alla är ansvariga för tonen och inriktningen. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Yo-han

Troll probationary
Mycket snack om kunskapsnivå, finns väl olika infallsvinklar till varför man uppskattar klockor, personligen ger jag fullständigt fan i komplikationer och olika verk, samt hur mycket dom diffar gentemot varandra, har koll på dom flesta gamla rolexverken och dom är robusta o stabila, det räcker för mig. Jag köper klockor av estetiska anledningar, för historik och varumärke och ja, även i viss mån för status samt nördfaktorn, att dom flesta inte vet varför just den modellen är åtråvärd men det har ju inte så mycket med urverk att göra utan helt andra faktorer ( om vi snackar vintage rolex). Precis samma bevekelsegrunder som mina andra intressen, är extremt möbelintresserad och har en hyffsad samling jean prouve, serge mouille, kjaerholm, vintage herman miller grejjer samt lite nyare prylar som ex bouroullec, samma princip gäller ju där, byggkvaliteten och hantverket (vilket väl kanjämföras med urverket) är ganska ointressant i de flesta fall då det mesta är gammalt dåligt byggt mögel, jag köper för estetiska anledningar, efter hur svåråtkomlig produkten är, historiken bakom och ja, en del för status även om 99,9% av dom jag känner ex inte vet vad en original nedgången o smårostig prouvestol går loss på så känns det finfint att jag vet det.. Även här har man ju en bra paralell till vintage rolex då andrahandsvärdet i sämsta fall behålls och i bästa fall stiger om man skulle vilja sälja.. Samma sak med bilar, har kört gamla hundkojjor, världens skitbilar men roliga som fan att köra och har en fantastisk historik och estetik, nästa inköp blir en defender då familjen är hyffsat stor, världens dåligaste köp, har ingen större koll på motorer etc, vet bara att det är bland världens sämsta bil att köra för mina behov men det spelar som sagt inte så stor roll,estetik och historik är det som räknas för mig. Sen är ju yaris eller liknande skittråkig bil säkert vad alla seikokillar kör för att den är så pålitlig, bäst-i-test, billig i service och har andra tråkiga autistiska sverker olofssonpoänger, fine men det är inte efter dom bevekelsegrunderna jag värderar de saker jag konsumerar.(Kör iofs en pimpad a5:a i nuläget men det får anses vara ett olycksfall i arbetet då den impulsköptes i ett svagt ögonblick..), kläder samma sak, osv, osv.. jaja, kontentan är väl different horses for different courses och att vi har väldigt olika bevekelsegrunder när vi köper klockor, tycker det här seikojiddret ofta mynnar ut i nåt slags tråkigt snusförnuft, oj vad den är bra och prisvärd yadayada, fine men köp en digital timex eller nåt skit då, där har du ju superbra kvalitet och precision jfrt din investering med i många fall bättre och mindre plankad design ;-)
 

David

Bödeln
Kan någon ge något exempel på en relevant och välformulerad fråga som förblivit obesvarad? Jag kan då inte hitta någon. Saknar man substans är det väl bara att bidra själv, antingen med frågor eller med kunskap.
 

Mangusta

Cartier
Den här tråden gör mig ännu mer övertygad om att ni är ett gäng obehagliga människor som snackar skit om nya medlemmar bakom ryggen på dom. Fy fan vad dåligt! Jag hoppas att forumägaren läxar upp er för det är knappast ett sätt att få forumet att växa på! Inte för att ni har med det att göra men Rollen jag fick och lämnade tillbaka är verkligen inte min första eller dyraste Rolle men jag ville inte ha just den av någon orsak och vände mig hit för att få några infallsvinklar men det gick ju sådär pga de flestas spydiga bemötande. Ni kan ju försöka inse i er lilla sossevärld där ni får spara ihop till klockan i 25 år att allas våta dröm och högsta önskan inte är en Rolex! Men det kanske är för jobbigt att försöka se utanför er lilla inskränkta världsbild?!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Den här tråden gör mig ännu mer övertygad om att ni är ett gäng obehagliga människor som snackar skit om nya medlemmar bakom ryggen på dom. Fy fan vad dåligt! Jag hoppas att forumägaren läxar upp er för det är knappast ett sätt att få forumet att växa på! Inte för att ni har med det att göra men Rollen jag fick och lämnade tillbaka är verkligen inte min första eller dyraste Rolle men jag ville inte ha just den av någon orsak och vände mig hit för att få några infallsvinklar men det gick ju sådär pga de flestas spydiga bemötande. Ni kan ju försöka inse i er lilla sossevärld där ni får spara ihop till klockan i 25 år att allas våta dröm och högsta önskan inte är en Rolex! Men det kanske är för jobbigt att försöka se utanför er lilla inskränkta världsbild?!

Ja..ja.
 
Topp