Har själv inte startat någon tråd på klocksnack men läser en hel del. Min reflektion över forumet så här långt är att jag faktiskt inte blir riktigt klok på det, eller att jag inte har lärt mig sökfunktionen rätt.
Jag ser mig själv som intresserad av klockor, men fortfarande en novis på området sett från min kunskap om hur en tourbillon fungerar, vad det unika med HYT-konceptklockor är, hur budgivningen i only watch auction fungerar, etc etc, dvs högt och lågt.
Jag har även ett stor intresse i vissa varumärken inom klockvärlden, ex Ulysse Nardin, Vacheron Constantin & Grebuel Forsey för att nämna tre.
Ett alternativ för mig var att surfa runt på respektive sida, läsa internationella siter, köpa böcker etc för att få den här kunskapen. Det är givetvis av stort värde men ibland är det intressant att höra vad människor som i de flesta fall, likt mig, inte arbetar med klockor men har intresset tycker om respektive område.
När jag nu läst en hel del på klocksnack, skrivit några inlägg som jag hoppats gett något värde i diskussionerna så är min första reflektion att det mesta verkar handla om att presentera bilder av sina egna klockor för bekräftelsen (eller annan anledning?) av sitt köp eller innehav, diskutera framtida köp, samt, och ursäkta att jag säger det, påvisa värdet av Rolex över andra i min värld fina klockmärken som baserar sina urverk på tredjepartsleverantörer.
Det här är det inget fel med, men hade inte en tanke varit att fördela om rubrikerna i forumet under diskussion så det som berör bildspel av diverse klockor men utan egentligen diskussion får en egen avdelning så man vet var man kan hitta dessa. Jag hoppas det här gav en liten inblick i en "novis" klocksnacksmedlem och dennes första intryck.