• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det värt att köpa en 'riktig' dressklocka?

Hur många här lägger 'mycket' pengar på en ren dressare dvs klocka av typ Calatava stil eller JLC ultra Thin osv inga halvdressare utan RIKTIGA dressklockor...

Och med mycket pengar så menar jag typ likvärdigt med andra klockor i samlingen (eller mer)

Personligen så vill jag riktigt gärna ha en JLC Moon 39 men drar mig för att lägga så mycket pengar på en klocka som kanske inte används sååå ofta...

Många verkar ju lägga krutet på vardagsklockor så kanske man lägger några tusenlappar på en typ vintage dressare som får tjänstgöra vid tillfällen där det måste vara en dressare...

Hur tänker DU
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Snålar också lite på den avdelningen i samlingen...
Skulle vilja ha en riktig dressare, men det finns alltid annat mer allround som lockar mer.
Min 1016 får fylla funktionen tills det blir mer prioriterat.
wr1L1OC.jpg
 

Carolin

Cartier
Hur många här lägger 'mycket' pengar på en ren dressare dvs klocka av typ Calatava stil eller JLC ultra Thin osv inga halvdressare utan RIKTIGA dressklockor...

Och med mycket pengar så menar jag typ likvärdigt med andra klockor i samlingen (eller mer)

Personligen så vill jag riktigt gärna ha en JLC Moon 39 men drar mig för att lägga så mycket pengar på en klocka som kanske inte används sååå ofta...

Många verkar ju lägga krutet på vardagsklockor så kanske man lägger några tusenlappar på en typ vintage dressare som får tjänstgöra vid tillfällen där det måste vara en dressare...

Hur tänker DU
Jag är i detta nu upptagen av jakten på en Cartier Tank Americaine (inspirerad av Aurums vackra vintage) vars prisbild är bra mycket högre än min vardagsklocka från SoS. Då skall nämnas att jag arbetar på apotek och mkt väl kan använda den till vardags OCH vid fest. Vardagen blir nog lite festligare då! Det beror kanske på hur bekväm man känner sig i klockan och dessutom vad man arbetar med.
 

plattfot

Rolex
Jag gillar att ha en tunnare, nättare klocka i lådan som får följa med på fest men även till jobbet då och då.
För mig känns naturligt att lägga lite pengar på en klocka som sitter på armen vid bröllop, begravningar(huga) och vid nyårsskålen.
 

Sond

Patek
Vart går gränsen för dress? Är DJ eller Reverso dress? Jag skulle hur som helst kunna tänka mig att köpa en riktigt dyr dress. Men jag har ett jobb som gör att den kan hänga med var dag. Så för mig som bär kostym fler timmar än jeans på ett år så är det inte så konstigt.

Skulle jag inte vara kostymnisse så skulle jag nöja mig med en eller två vintage-dressare.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bra fråga MK.

Slog nyss till på en vintage longines här på K&S för att ha något nättare och mer dressat i lådan när behov uppstår.

Har även ett litet sug efter en 1803 på läder som jag anser är lagom dressig. Att bara ha tex sport-Rolex i lådan känns aningen begränsande

Det roliga att man får mkt pang för pengen i dress när det gäller vintage. Så det är bara å köpa!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att göra det. Dressare sitter ju oftast kanon på handleden och passar sig även till vardags. En ultra thin till exempel skulle ju vara klockren både till fest och vardags. Hittills har det dock inte blivit så. Mest för att det jag gillar oftast skulle klassas som vardags/sport/dyk.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Blandar jobbklädsel mellan kostym/casual så en fet dressare skulle sitta väldigt bra. Just nu är det en datejust som tillfälligt tjänstgör. Har planer på att införskaffa en lange saxonia eller möjligen calatrava 5127 (om man skulle bli riktigt crazy) vid lämpligt tillfälle, förslagsvis om man nån gång blir farsa. För att svara på den initiala frågeställningen.. skulle absolut kunna ha en traditionell dressklocka som den dyraste i samlingen.

Bild skamlöst lånad från Internet.

yva8usa2.jpg
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Nå, den dagen som det ska bli en ordentlig dressare vill jag ha en 5443/9.
Så det kommer nog att bli nåt helt annat. Som vanligt. :bored:
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag tycker å ena sidan det känns rimligt att lägga pengar på klockor i relation till hur mycket de används, samtidigt som dressigt ofta innebär dyrare i allt annat (kostym, skor, osv). Själv saknar jag en guld(double)klocka i samlingen att tjänstgöra mellan tissot visodate och fickur.
 

vekktah

Cartier
Trodde aldrig ens att jag skulle skaffa en milgauss, men dressigare än så blir jag nog aldrig. Tycker inte om såna klockor alls. På mig alltså. Kan tycka reverson är lite småcool.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Beror lite på, själv köpte jag väl mig egentligen en ny dressare i from av DDn men det var mer ett ha begär, tänker mer hur du klär dig till vardags osv. Har själv uniform på jobbet där jag hänger 12h om dagen, samtidigt som jag bor i Amsterdam som är världen mest casual stad, tar man på sig långärmad skjorta som sitter bättre än H&M's kollektion så är man överklädd, gör det svårt att få in dressaren i vardagen tyvärr, men har du möjligheten att bära den i sitt rätta element kör på!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
För min del bryr jag mig ganska lite om var/när/och till vad en klocka passar, är mer state of mind. Känner jag mig "sportig" ala tex gmt så tar jag just en gmt till vadsom helst. Känner jag mig lite dressing och tunn tar jag en dressaren till shorts och flipp flopp osv.

Men för svar på frågan, så lägger jag gärna minst lika mkt på en dressare som vardags-klocka.

Haft ögonen länge på en just Ultra Thin Moon... får nog bli en sånn tror jag.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag kan relatera, masterkiller

Har funderat på diverse dressklockor i olika format. Reverso, Master-serien, diverse vintage

Jag har nog kommit fram till att; Ska jag köpa en ordentlig dressklocka, så ska jag gå all in. Då ska det fan vara typ en Calatrava. Något som är tillräckligt häftigt för mig själv att jag vill bära den dagligen.
 

Ricrob

Patek
Jag tänker att rena dressklockor är vackra att se på men jag har inget som helst begär efter att spendera några summor på en.
 

Optimisten

Cartier
Jag skulle aldrig få för mig att t ex ha en dykare på jobbet. I min värld är det smaklöst. På jobbet är det dressare som gäller och på fritiden (och möjligtvis på en fredag på jobbet) som man har sportklockor.

Självklart kan man ha dykarklocka om man jobbar som just dykare. Men till kostym tycker jag det är tveksamt, om man skall vara stilpolis alltså. Det är ju knappast så att jag inte skulle anställa/köpa av/prata med någon som har det.

Men till icke-jeans, skjorta och jumper tycker jag sportklocka kan fungera.
 
Topp