• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det värt att köpa en 'riktig' dressklocka?

Optimisten

Cartier
Men vad är en dressklocka egentligen? Finns det något max antal komplikationer? Måste den vara i gulguld?

Därtill, om man har en dressare, så kan man ju ganska lätt få den att bli något annat än en dressare genom att sätta på ett sportigt armband, då är den helt plötsligt kanske mer en sportklocka.
 
Bra fråga MK.

Slog nyss till på en vintage longines här på K&S för att ha något nättare och mer dressat i lådan när behov uppstår.

Har även ett litet sug efter en 1803 på läder som jag anser är lagom dressig. Att bara ha tex sport-Rolex i lådan känns aningen begränsande

Det roliga att man får mkt pang för pengen i dress när det gäller vintage. Så det är bara å köpa!

Klippte du den lite större med vit tavla? Var liiite sugen på den själv...
 

Boris Balkan

Fark you!
Självklart kan man ha dykarklocka om man jobbar som just dykare. Men till kostym tycker jag det är tveksamt, om man skall vara stilpolis alltså. Det är ju knappast så att jag inte skulle anställa/köpa av/prata med någon som har det.

Men till icke-jeans, skjorta och jumper tycker jag sportklocka kan fungera.

Antalet 40+ som klär sig i slitna jeans och sneakers och försöker se ut som 20-åringar är förkrossande i de flesta yrkesgrupper så jag förstår problemet med att försöka undvika dom... ;)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tillbaka till ämnet; känns kanske konstigt att betala stora summor på en ny dress-klocka man sällan använder. Då funkar en gammal vintage bra om du tex vill ha en klocka på ett bröllop eller finare fest

Å andra sidan tror jag många skulle kunna ha en JLC Ultra Thin Moon som vardagsklocka på jobbet (givet att man har ett kontorsjobb eller liknande). Då är ju pengarna mer rimlig

Så det hela kokar nog ner till vad man har för behov och "livsstil"
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Senaste köpet var ju min B&M så på din fråga får jag väl säga ja, har så många "sportklockor" i samlingen så det känndes naturligt med något annat.
7E493279-96FE-42E7-B816-A4C05640FE40-8695-00000A271F866E97_zps8ac58c11.jpg
 

Rivalen

Rolex
Hur många här lägger 'mycket' pengar på en ren dressare dvs klocka av typ Calatava stil eller JLC ultra Thin osv inga halvdressare utan RIKTIGA dressklockor...

Och med mycket pengar så menar jag typ likvärdigt med andra klockor i samlingen (eller mer)

Personligen så vill jag riktigt gärna ha en JLC Moon 39 men drar mig för att lägga så mycket pengar på en klocka som kanske inte används sååå ofta...

Många verkar ju lägga krutet på vardagsklockor så kanske man lägger några tusenlappar på en typ vintage dressare som får tjänstgöra vid tillfällen där det måste vara en dressare...

Hur tänker DU

Blir det inte lite samma problem om man har många klockor man gillar. Jag vet inte, men kan tänka mig att en del får mindre tid oavsett de är dressare eller dykare eller allrounders. Jag har min gammelRolex som finklocka så den får lite tid, men varje gång jag tar på mig den och lyssnar på ljudet när jag drar upp den, så njuter jag. Det tror jag att jag skulle göra om jag hade en Jaeger LeCoultre Tribute to 1931 Rouge, också. Vet inte om det blev något slags svar på frågan, men jag tror att om du älskar dom, så älskar du dom och då gör det inget om de får vila ibland, det blir ny kärlek när du tar på den.:confused:
 

vekktah

Cartier
Tror inte detta är en svår fråga. Hur dressade är ni egentligen? Nobelmiddag?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Jag har varit på Nobelmiddagen två gånger. Hade inte klocka någon av gångerna såvitt jag minns. Fick jag chansen igen Idag skulle jag nog haft vad som, troligen milgauss på läder. Kan säga att många av forskarna som är där inte direkt är vana eller har vana vid den typen av tillställningar. Professorn jag satt närmast sist åt med gaffeln i högerhanden med andra handen i knät.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag tänker precis som vaniljglass - ska jag ha en dressklocka ska den vara så pass "fin" att jag känner att man tar på sig något speciellt för tillfället. Jag skulle gärna ha en DD som finklocka för tillfället. Passar lika bra till kostym som till mer vardaglig klädsel (även om många anser att jag till vardagen går rätt dressat också). Att köpa en typisk omega á la 60-tal från tex. Tradera skulle (i mitt fall) bara kännas som ett steg bakåt och säkerligen aldrig användas. Jag vill verkligen inte dissa klockorna för någonstans så har många av dessa gamla kostymklockor bland det finaste utseendet, perfekt storlek osv. Men om jag till vardags bär på en 5513 vill jag inte, de tillfällena som jag ska bära kostym och känna mig extra välklädd, ha något tråkigare på armen.

Summa sumarum - ska jag köpa en finklocka ska den fanimej vara fin så att jag känner mig extra uppklädd och proper. Tycker därför JLC som du tittar på masterkiller är ett bra förslag! Klockan ska kännas speciell när du tar på dig den och därmed måste man lägga lite mer krut på pjäsen! Alternativ att man ärver en fin kostymklocka från sin pappa men den turen är redan förbi (syrran tog den...)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har alltid kostym eller kavaj på jobbet. Tycker det känns roligare att ha en dressklocka eller bara en lite personligare klocka då. Otroligt många i Stockholm kör med en nyare Rolex Submariner till kostym. Känns lite krystat och osäkert tycker jag, även om jag själv har min snarlika Gmt master 2 ibland. :)
 

point1

Cartier
Klart det är, jag har bara en klocka, som flera säkert skulle definiera som dressklocka (JLC Master Control 39mm). Den fungerar för i princip allt, förutom för sportaktiviter, dykning, hantverk/mecka. Jobb och fritid är inga problem, speciellt inte om man klär upp sig mer än t-shirt.
 

Gio

Omega
Har varit flera gånger på middagar/banketter i Stadshuset. Fem av dem var den 10e december de sista fem åren. Alltid haft en Omega Seamaster från 1964 som kvällens klocka (present från svärfarn). Liten, tunn och fin.
Har också en Tag 4000 men den känns mer som sportsklocka, av lite mindre storlek om man jämför med min vardags Aqualand "Enzo" arbetsklocka. Nej, jag jobbar inte som dykare men den sistnämnda passar bra med uniformen. :)
 

JayJay

Rolex
Yes, och den snyggaste dress Omegan, men är väl tyvärr endast 34mm eller hur?
Jag har aldrig riktigt fattat varför du ofta propsar på att klockor bör vara stora? Är ju inte direkt så att du är en jättegrov kille (om man ska döma av de bilder som cirkulerat (och nej jag menar heller inte att du är liten och tanig)). 34mm är en grym storlek på ett dressur. Vill med detta inte provocera utan snarare resonera.
 

bartoldous

Cartier
Har väl haft tankar på att köpa något vintage typ longines eller omega men även
nyproducerat fast i samma stil.
jcvLGuZ.jpg


Finns i både 35mm och 40mm om jag inte har fel,tror de på bilderna är 40mm
då de ser lite stora ut.

En annan fundering,chronos verkar ju vara no no men skulle man inte "komma undan" med en sån här?

Höjden kan kanske bli ett problem dock.
 
  • Like
Reactions: Gio
Topp