• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det värt att köpa en 'riktig' dressklocka?

Optimisten

Cartier
Jag har varit på Nobelmiddagen två gånger. Hade inte klocka någon av gångerna såvitt jag minns. Fick jag chansen igen Idag skulle jag nog haft vad som, troligen milgauss på läder. Kan säga att många av forskarna som är där inte direkt är vana eller har vana vid den typen av tillställningar. Professorn jag satt närmast sist åt med gaffeln i högerhanden med andra handen i knät.

Är inte det högsta amerikanska ettikett? Skär upp med besticken som vanligt, ät sedan upp med gaffeln i högerhanden? Eller har jag fel?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Selvsagt trenger man en dressklokke
6lcVKur.png

Herregud... den där är så förbannat bra!!!
 

vekktah

Cartier
Är inte det högsta amerikanska ettikett? Skär upp med besticken som vanligt, ät sedan upp med gaffeln i högerhanden? Eller har jag fel?

Asiaterna propsade inte på att äta med pinnar. Högsta etikett är väl att ta seden dit man kommer? Men jag gissar att du skojjar. Älskar USA och amerikaner, men deras måltidstänk är ibland lite väl "effektivt"

F.ö så är 40-åringar i jeans och sneakers inte hälften så provocerande som 20-plussare som försöker se ut som någon ur brideshead revisited. (Är inte 40 än, just saying, bara spyfärdig på engsligt (ha) indentitetslöst "mode".

Det är 2014 snart, ingen bryr sig om vilka klockor som bärs när så länge bäraren är sympatisk.
 

Sond

Patek
Asiaterna propsade inte på att äta med pinnar. Högsta etikett är väl att ta seden dit man kommer? Men jag gissar att du skojjar. Älskar USA och amerikaner, men deras måltidstänk är ibland lite väl "effektivt"

F.ö så är 40-åringar i jeans och sneakers inte hälften så provocerande som 20-plussare som försöker se ut som någon ur brideshead revisited. (Är inte 40 än, just saying, bara spyfärdig på engsligt (ha) indentitetslöst "mode".

Det är 2014 snart, ingen bryr sig om vilka klockor som bärs när så länge bäraren är sympatisk.

Mycket klokt i dessa rader. Men, visst kan man väl ändå definiera vad en dresssklocka är och vid vilka tillfällen den ska bäras? Sedan kan en dryg PP bärare förstör tillställningen och en trevlig Casiobärare göra hela kvällen. Men det är en annan sak. Och iofs en viktig sak. Men att som klockintresserad försöka ha lite koll på (de flytande) "reglerna" för dress hör till. Sedan får vem som helst bryta mot dem om de vill.

Själv bär jag alltid kavaj och ofta kostym på jobbet. Det gör att det smiter in en Speedy då och då under kavajen. Till och med en SMP syns ibland. Men till en middag eller annan tillställning ligger bara misstag bakom om jag dyker upp med Speedyn. Däremot kan jag utan problem tänka mig att bära mina DJ eller AK även om de inte är rena dress.
Tre klockor som för följa med på middag:
null_zps37b26bb7.jpg

4a6a4822-80b5-4d26-b062-8e5ad8258042.jpg

null_zps49467f40.jpg

Men riktig dress är detta
null_zps8efefa1f.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
masterkiller har efter denna tråden kikar runt lite på dressur. Närmst till hands för min egen del ligger nog en DJ, problemet är att jag har dåligt med erfarenhet av 36 mm modellen. Hoppas nästa GTG kan råda bot på det.
Men är själv väldigt förtjust i Longines och hittade denna. Väldigt vettigt instegsalternativ enligt mig om man vill hålla igen lite på utgifterna.
http://www.longines.com/watches/heritage-collection/L1.645.4.52.4
028c78a111fe8035e63e63a3a47990980a2cfb2d.jpg
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Mycket klokt i dessa rader. Men, visst kan man väl ändå definiera vad en dresssklocka är och vid vilka tillfällen den ska bäras? Sedan kan en dryg PP bärare förstör tillställningen och en trevlig Casiobärare göra hela kvällen. Men det är en annan sak. Och iofs en viktig sak. Men att som klockintresserad försöka ha lite koll på (de flytande) "reglerna" för dress hör till. Sedan får vem som helst bryta mot dem om de vill.

Själv bär jag alltid kavaj och ofta kostym på jobbet. Det gör att det smiter in en Speedy då och då under kavajen. Till och med en SMP syns ibland. Men till en middag eller annan tillställning ligger bara misstag bakom om jag dyker upp med Speedyn. Däremot kan jag utan problem tänka mig att bära mina DJ eller AK även om de inte är rena dress.
Tre klockor som för följa med på middag:
null_zps37b26bb7.jpg

4a6a4822-80b5-4d26-b062-8e5ad8258042.jpg

null_zps49467f40.jpg

Men riktig dress är detta
null_zps8efefa1f.jpg
Testade reverson i förra veckan, väldigt grym klocka. Vet att jag kommer att äga en någon gång!
 

Clocksauce

Cartier
masterkiller har efter denna tråden kikar runt lite på dressur. Närmst till hands för min egen del ligger nog en DJ, problemet är att jag har dåligt med erfarenhet av 36 mm modellen. Hoppas nästa GTG kan råda bot på det.
Men är själv väldigt förtjust i Longines och hittade denna. Väldigt vettigt instegsalternativ enligt mig om man vill hålla igen lite på utgifterna.
http://www.longines.com/watches/heritage-collection/L1.645.4.52.4
028c78a111fe8035e63e63a3a47990980a2cfb2d.jpg
Skulle hellre satsa på 36 mm varianten, Plexi istället för safirglas och bättre proportioner. Att priset är ungefär halva av 40mm versionen är lite konstigt men klart uppskattat. Det finns en pantbank i England som har en ute i solit rödguld till salu för 11000kr på ebay och enda anledningen till att jag inte har slagit till är att dom inte skeppar till Sverige : (

817m5ih.jpg
 

Malcolm Y

Omega
Dress är inget för mig, skulle inte ens lägga 100kr på en eftersom jag aldrig skulle använda den ändå. Har 8 år kvar till 25 år på nuvarande företag, kanske får en gratis:)
 

Apansson

Torpare
Efter att ha kört med enbart en sport(dykare) i ett par månader så kände jag definitivt att en guld-dressare var på sin plats. Förhoppningsvis dimper den ned hos postkontoret nästa vecka...
 
Topp