• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är det värt att köpa en 'riktig' dressklocka?

Galaxy

Rolex
Eftersom min samling näst intill utestående består av dressade ur får jag väl svara ja. Sedan kan man även fråga sig vad som definierar en riktig dressklocka, enligt mig är denna PP Calatrava som taget ur regelboken i vad jag definierar som en riktig dressare:

patek-philippe-calatrava-5120J_MED.jpg
 

Knight

Cartier
Nej, formgivningen på urtypiska dressare tilltalar mig inte i lika hög grad som sportigare klockor. Att någon senare kanske dömer mig för att jag kombinerar kostym och dykare skiter jag högaktningsfullt i. Välkommen till 2014, kung Edward VII är död sedan länge. ;)
 

fredtiger

Cartier
Avdelningen dressare gapar tom hos mig, till nöds tjänstgör en Chronolink på läder. Drar mig för att spendera pengar på en riktig dressare. Funderar däremot på att skaffa en DJ (1601) och komplettera med svart läderband, sedan får det duga som dressare vid tillfällen när full kavaj åker på..
 

JesperO

Rolex
Dressklocka måste ju få kosta lite den med... Känns ju bättre att ha en dressklocka liggande i lådan för att användas lite mer sällan / vid lite mer speciella tillfällen, än att ha sportrollar i lådan (som ju mer är klockor som kan användas till allt och alltid...)
Klart du skall slå till på den där JLCn...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Avdelningen dressare gapar tom hos mig, till nöds tjänstgör en Chronolink på läder. Drar mig för att spendera pengar på en riktig dressare. Funderar däremot på att skaffa en DJ (1601) och komplettera med svart läderband, sedan får det duga som dressare vid tillfällen när full kavaj åker på..
Precis vad jag gör :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Men........vadå.......finns väl inget lämpligare än att dressuret är en gammal vintageklocka som inte behöver kosta en förmögenhet!!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Men........vadå.......finns väl inget lämpligare än att dressuret är en gammal vintageklocka som inte behöver kosta en förmögenhet!!
Kunde inte sagt det bättre själv. Förut körde jag på en manuell Tärnan med svart tavla och Perlon. Nu har jag en manuell omega geneve från sent 60-tal med silvertavla. Den ligger på 34mm. För mig som använder automat eller quartz till vardags. Så blir själva uppdragandet som en extra krydda när man klär sig inför något speciellt.
 

leicaphile

Panerai
Asiaterna propsade inte på att äta med pinnar. Högsta etikett är väl att ta seden dit man kommer? Men jag gissar att du skojjar. Älskar USA och amerikaner, men deras måltidstänk är ibland lite väl "effektivt"

?

Snarare är det väl tvärtom, det är mindre effektivt att konstant hålla på med att byta hand. Finns lite olika spekulationer bakom varför man valt att göra detta:
"What explains the rise of the cut-and-switch? One theory: Fancy manners often fetishize delicacy, and it's just easier to delicately convey food to your mouth with your dominant hand. Anna Post, Emily's great-great-granddaughter, passed along another possibility. Back when dinnertime violence was a not too distant cultural memory, lowering the knife—even a rounded one—was intuitively associated with high manners. Indeed Goldstein describes how American fork-floppers lay the knife on their plate—blade facing in—as a "medieval position of trust.""

F.ö. började denna tradition i Europa, så det är snarare vi som har "effektiviserat" ätandet med åren.
 

Whedda

Rolex
Egentligen vill jag ha en klocka inom den kategorin som känns lika spännande som sportklockorna men av någon anledning har jag inte kunnat med att unna mig en ren dressklocka för +30k. Om det beror på att jag är bekvämare med att bära sportklocka till kostym än superdress till vardags eller om det handlar om känsligheten i dessa klockor vet jag inte riktigt.

För min del så skiljer det sig i regel så otroligt mycket mer i känsla mellan vintagesport i 10 000krs klassen och 10 000krs klassen medan skillnaden på en Calatrava i guld och en Universal Genève för en tiondel är klart mindre.

Sen tror jag det spelar stor roll hur man lever sitt liv och vad man har för vardagsklädsel. Hade jag varit affärsjurist som bar mörk kostym 5 dagar/vecka hade jag med stor sannolikhet prioriterat en Calatrava framför en vintage Daytona. I nuläget bär jag lika ofta kostym som flanellbyxor och kashmirtröja vilket gör att sportklockor känns mer spännande.

Den här dressklockan får hänga med tills jag gör slag i saken och satsar på en findressare...UG från 1950-tal i rödguld på brunt ödleband.



eller svart Kroko...


I väntan på Drömdressaren...Patek 5227R
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Egentligen vill jag ha en klocka inom den kategorin som känns lika spännande som sportklockorna men av någon anledning har jag inte kunnat med att unna mig en ren dressklocka för +30k. Om det beror på att jag är bekvämare med att bära sportklocka till kostym än superdress till vardags eller om det handlar om känsligheten i dessa klockor vet jag inte riktigt.

För min del så skiljer det sig i regel så otroligt mycket mer i känsla mellan vintagesport i 10 000krs klassen och 10 000krs klassen medan skillnaden på en Calatrava i guld och en Universal Genève för en tiondel är klart mindre.

Sen tror jag det spelar stor roll hur man lever sitt liv och vad man har för vardagsklädsel. Hade jag varit affärsjurist som bar mörk kostym 5 dagar/vecka hade jag med stor sannolikhet prioriterat en Calatrava framför en vintage Daytona. I nuläget bär jag lika ofta kostym som flanellbyxor och kashmirtröja vilket gör att sportklockor känns mer spännande.

Den här dressklockan får hänga med tills jag gör slag i saken och satsar på en findressare...UG från 1950-tal i rödguld på brunt ödleband.



eller svart Kroko...


I väntan på Drömdressaren...Patek 5227R

En sån där Universal skulle jag verkligen kunna tänka mig. Jäkligt fin!
 

Whedda

Rolex
Hahaha... Det har de säkert!? Har bara inte reflekterat över att de finns/funnits/fanns ;) Skönt material, men lite småsvettiga va?

Flanell oavsett om det är skjorta eller byxa är bara en finisheringen där man ruggar upp fibrerna i väven. Det finns både ull och bomullsflanell och i alla tjocklekar. Inte en sekund svettigare än jeans...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur ser ni på Omega aqua terra? Jag fattar att den inte platsar in som fulldressare men den bör väl funka till lite av varje, tänker både kostym och sport.
 
Topp