• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det värt att laga upp ett gamalt fickur?

Epicene

Basic
Har ärvt ett gamalt fickur. Superfint men det går inte. Så jag var lite frågor och tänkte kolla om någon här kan hjälpa till lite med kloka svar.
Vad skulle det kosta att fixa den? Givetvis svårt att säga men om någon har en kvalificerad gissning. Vad är klockan värd, det är ett guldur från longains köpt på 30 talet
Tack för kloka svar.
20251106_191951.jpg

Bilagor

• 20251106_191940.jpg
    20251106_191940.jpg
    551 KB · Visningar: 1
Ett fint ur med provingens och originalförpackning. Har man råd så, helt klart. Jag gissar att service hos urmakare runt 6-7000, om det inte är något krångel.
Underbar handgravyr. Beställer du en likvärdig handgravyr idag får du nog räkna med att en sådan minst kostar 10-12.000,-

Ett fint ur med provingens och originalförpackning. Har man råd så, helt klart. Jag gissar att service hos urmakare runt 6-7000, om det inte är något krångel.
Underbar handgravyr. Beställer du en likvärdig handgravyr idag får du nog räkna med att en sådan minst kostar 10-12.000,-
Tack den är graverad innaför locket med. En hälsning från hans vänner på hans födelsedag. Den har tillhört min farmors morfar. Vill mest ha en värdering för försäkring . Det vore kul att laga den så den inte bara ligger i en låda

Tack den är graverad innaför locket med. En hälsning från hans vänner på hans födelsedag. Den har tillhört min farmors morfar. Vill mest ha en värdering för försäkring . Det vore kul att laga den så den inte bara ligger i en låda
Det är roligt med de fickuren som ärvts, där man säkert vet vilka som haft dem. Värdet är dock inte så mycket över själva metallvärdet. Men iom att det är Longines och snygg originalförpackning, så ligger värdet ändå högre än ett likvärdigt standard ur.
Fin handgravyr är bonus för nuvarande ägare.

Kan starkt rekommendera Hoflins Urmakeri i södra Sthlm när det handlar om finare fickur och bords-/golvur. Nivån på hennes jobb är betydligt högre än genomsnittlig verkstad.

Är det viktigt att det är ekonomiskt försvarbart kontra klockans värde? Dom flesta klockor jag har servat har jag kostat på mer än dom är värda för att jag tycker om modellen. Är det värt i ditt fall? JAA 😀 Det är väl inget att fundera på? Den är ju superfin! Dessutom säkert värd en slant.

Kan starkt rekommendera Hoflins Urmakeri i södra Sthlm när det handlar om finare fickur och bords-/golvur. Nivån på hennes jobb är betydligt högre än genomsnittlig verkstad.
Lena är fantastiskt duktig. Läste ett stort reportage om henne i vår branschtidning, för några år sedan. Men TS har kanske lite lång väg för att åka till Hoflins.

Är det viktigt att det är ekonomiskt försvarbart kontra klockans värde? Dom flesta klockor jag har servat har jag kostat på mer än dom är värda för att jag tycker om modellen. Är det värt i ditt fall? JAA 😀 Det är väl inget att fundera på? Den är ju superfin! Dessutom säkert värd en slant.
Nej det är egentligen inte så noga ville mest bara kolla vilken typ av kostnad jag kan vänta mig. Och värdet är mest en fråga för försäkring detta är ju inte en klocka jag säljer. Tänker att man fixar den har den vid lite trevlig tillfällennoch lämnar vidare till barnen

Tillbaka
Topp