• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är detta för stort för mina tandpetar-handleder?

userv

Breitling
Hej, jag har gått och fått ett stort ha-begär efter en Longines Conquest med dubbla tidzoner. Den finns i 41 mm, inte 39, och det känns tyvärr väldigt tveksamt på mina 16.5 cm handleder. Har ni några råd? Ser det illa ut på bilderna?

WP_20150324_11_17_47_Pro.jpg
WP_20150324_11_17_55_Pro.jpg
 
Känns det inte rätt för dig, skulle jag vara tveksam till att köpa. Det är ju du som ska bära klockan och det ska kännas bra.
Med det sagt ljuger ofta bilder av den typen du lagt in först, då klockan ser större ut än den egentligen är om du förstår vad jag menar. Därför är det bra om du tittar i en spegel i helfigur för att få en bättre känsla för storleken.
På bild två ser klockan stor ut, men inte obärbar för dig - men bara du kan svara på detta at the end of the day...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Min högst personliga åsikt är att den ser för stor ut. Kan nog ha med mer än bredden på klockan att göra. Kanske bilderna? Har haft 42mm klockor som sett bra mkt mindre ut på mina likvärdiga armar.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Alltid svårt att säga, det beror på hur klockan "bärs". Jag tycker ändå det ser helt ok ut på bilderna, klockan är ju stor men det behöver ju inte betyda att det ser konstigt ut.

I övrigt en sjukt snygg klocka :)
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag tycker att den är något för stor för din handled.

Gillar du den dock så säger jag bara kör! :)
 

userv

Breitling
Tack för råden, superfeedback, jag inser begränsningen med mina handleder.. Trist men så är det. Håller med dig Don Segundo att första bilden har en förstorande effekt på klockan, såg mer ut som 2a bilden i verkligheten. Dessvärre finns denna inte i 39 mm så det blir att leta vidare.
 
  • Like
Reactions: jhm

richard1991

Cartier
Tycker också den ser för stor ut. Ett alternativ skulle kunna vara Victorinox Infantry GMT, 40mm men mycket "plattare", dock kvarts.
image.jpg
 
Tycker att storleken på resten av armen/kroppen har betydelse. Har en muskulös vän med tunna handleder som bär upp stora klockor. Om underarmen över handleden är kraftig balanserar det upp det hela.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
På bild tenderar ju klockor att se större ut än irl. Dock är ju bandhornen rätt stora på just denna klocka så jag tror nog att den kan upplevas ganska stor. Har du redan köpt den?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En annan anledning till att den kommer se stor ut är att den också är rätt hög också.
"41.0mm across by 14.4mm thick, 48.9mm lug to lug"
 

wotan

Rolex
tycker faktiskt att det ser bra ut, jag har själv tunna handleder och tror mer på devisen att man ska gå på hur känns det här för mig? en mindre klocka kan ibland framhäva att man har tunna handleder.
 
Så länge armen täcker klockan ser det ok ut, alltså så det inte blir 'hål' på bägge sidorna.....beror ju lite på längden på dig med är du lång så ser ju en midzize litet ut;)
 

joca

Patek
2-Faktor
Personligen tycker jag den ser lite stor ut men i slutändan är det du som ska bära klockan :)
 

morrism

Audemars
Ett tips är att handleden ser ännu mindre ut ju större klocka du har, vill du ge sken av att du har grövre arm än du egentligen har så välj en mindre
 

userv

Breitling
På bild tenderar ju klockor att se större ut än irl. Dock är ju bandhornen rätt stora på just denna klocka så jag tror nog att den kan upplevas ganska stor. Har du redan köpt den?
Har inte köpt den, funderar över Victorinox Alliance och Certina DS1 som är 40 respektive 39 mm. Ett steg ner jämfört med Conquest men hittar inte så mycket annat som faller i smaken.
8797619486750_celum_73965_960Wx840H.jpg


C006.407.11.051.00_0.png
 

Doncorleone

Cartier
Har också samma problem...16,3 cm runt handleden men är ganska lång (190) så i helhet ser det ändå OK ut IMO.

Certina DS 1 är väldigt fin! userv
 

xevz

Omega
Jag har exakt samma klocka men med blå urtavla, på 15,3 cm handleder. ;)
Är svårt att säga bara från wristshots, det handlar ju också om hur lång man är, hur stora händer man har och självklart, vad man själv tycker i slutändan. :)
 
Personligen tycke jag den ser lite stor ut, skulle gått på någon mindre modell. Men det är ju du som ska bära den, så du bestämmer själv :)
 
Topp