• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är du man nog...?

Har en klockrelaterad anekdot. Vi agerade B-styrka i en stor kuppförsvarsövning av Stockholm. Efter att ha flygits in till Bromma från Kallax blev vi tilldelade en transportsoldat från Livgardet med tillhörande fordon. Hans uppgift var att köra från A till B och vi skulle simulera luftlandsatt fientligt gardesförband med offensiva uppgifter mot viktiga mål. Han råkade höra vår orientering innan anfall och hade nog sett några Rambofilmer och gick igång som fan. Vi körde till utgångsplatsen för anfall och kom fram trots att han trodde det var en Holywoodfilm och bröt mot alla vid den tiden gällande trafikförordningar trots våra försök att hejda honom. Väl där vet varje soldat att väntan är det som gäller. Vi skulle få signal via RA att starta anfallet men vår chaufför litade inte riktigt på det. Han kollade ideligen sin klocka och ville dra iväg. Upprepade gånger. Radiosignaler kan man inte lita på tyckte han. Vi försökte förklara att vi hade andra altenativ som tex synkroniserade klockor men det tyckte han var närmast löjligt för dom var ju analoga och han hade minsann en digital som var exakt. Efter att vi hade placerat honom på flaket och framgångsrikt genomfört uppdraget förstod vi att han inte hade en aning om hur han skulle ställa sin klocka och bara utgick från att digitalt=exakt.
 

LI0N

Panerai
Tjänstgjorde som stridspionjär undersergeant, sportade en Armani klocka hela året :cool: På repövningar blir det självklart min G-shock som får följa med.
 
Hell yeah! Körde dykare från Citizen då vill jag minnas!
20181109_191018.jpg
 

Dnyman

Omega
Gjorde lumpen i Göteborg -97 på 5e AMF Bat, vet att jag hade en sliten GUL med kardborreband, tyvärr vet jag inte vart den tog vägen :(
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Ing2, trosspluton, transportfordonsförare -08.

Sportade en Michael Kors som dåvarande flickvän gett mig på födelsedagen. Så sent som för tre år sedan fungerade den fortfarande utmärkt. Såldes i samband med att klockintresset tog fart under 2016 men tänker inte skämmas för att det var min enda klocka i många år.

Som jag minns det var länken bekväm. Och designmässigt var den faktiskt ganska proper. Överlevde både stridsövningar och fältveckor utan problem. Eftersom Google har koll på allt vi gör har jag till och med hittat en gammal bild.
Screenshot_20190112-092746~2.png
 

Case

Panerai
Jag var KB chef för BQ, pansarvärnspluton med robot 55 på BV2063. Utbildades på I1 95-96 om jag inte minns fel.

Hade en kronograf från Citizen, guldfärgad med blå sunburst-tavla som jag fått av farfar i konfirmationspresent. Vet tyvärr inte var den finns nuförtiden. Kanske i någon låda i mina föräldrars förråd. För att göra den mer fältmässig hade jag köpt ett fett karborremonterat nylonband med en flärp som kunde täcka hela klockan. Tyckte det var asballt, då.

En anekdot är att jag under en sån där ”köra skiten ur KB-eleverna-övning” som innefattade ingen mat och bära tunga grejer fram och tillbaka på menlöst sätt, slängde av mig klockan i en buske när de tvingade ut oss på simtur i full mundering. Var inte säker på WR ;) När alla andra vilade gick jag och letade klocka...

En sak som slog nig, var att vi aldrig lärde oss synkronisera klockorna på ett bra sätt. Var det någon som fick utbildning i det?
 

meo_swe

Audemars
En sak som slog nig, var att vi aldrig lärde oss synkronisera klockorna på ett bra sätt. Var det någon som fick utbildning i det?
Jag sket faktiskt i att synkronisera klockan. Det var i min värld så extremt sällan det behövdes vara på minuten exakt att det inte är värt det.
Däremot brukade jag skriva upp diffen mellan min och chefens klocka i anteckningsblocken för de tillfällena det behövdes vara på sekunden.
 

Case

Panerai
Jag sket faktiskt i att synkronisera klockan. Det var i min värld så extremt sällan det behövdes vara på minuten exakt att det inte är värt det.
Däremot brukade jag skriva upp diffen mellan min och chefens klocka i anteckningsblocken för de tillfällena det behövdes vara på sekunden.
Förmodligen var det viktigare förr i världen när inte varje grupp hade radio.

Vid något tillfälle skulle vi inleda framgruppering och attack på klockslag X, mitt i natta och med radiotystnad. Trist att grupp 2 har 300meter kvar till anfallspositionen när grupp 1 öppnar eld. Men ännu sämre att ge klockslaget för att inleda förflyttning och inte för att börja panga...
 

meo_swe

Audemars
Förmodligen var det viktigare förr i världen när inte varje grupp hade radio.

Vid något tillfälle skulle vi inleda framgruppering och attack på klockslag X, mitt i natta och med radiotystnad. Trist att grupp 2 har 300meter kvar till anfallspositionen när grupp 1 öppnar eld. Men ännu sämre att ge klockslaget för att inleda förflyttning och inte för att börja panga...
Absolut finns fortfarande tillfällen när det är viktigt med synkronisering. Dock sker nästan ALLT med antingen IRG, signalist, handsignaler, lyspatroner, flyg, drönare eller skrik. Vilket oftast är enklare än att griskarlsson ska räkna sekunderna på sin klocka
 
Topp