• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är en automatisk klocka bra för en bartender som skakar minst 50 cocktails per kväll

time4me

Breitling
Min son har en Omega Seamaster Prof. och fick höra att han inte skulle ha den på sig när han jobbar som bartender, och skakar drinkar, för att mekaniken kan ta skada... Stämmer detta?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har svårt att tänka mig att det skulle vara några problem. I försvaret hade jag kollegor som använde seamasters både när de sprang milen och stridshinderbana. Sand i Vridringen är ett gissel, men skakningar av groggar... Skall vara lugnt.

Håller han, håller klockan.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Obefogad oro. Skaka på! 8 timmars tryckluftsborr per dag kan vara mindra bra. 50 drinkar: no problemo!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Se till att den är tät bara, annars kan klockan gå sönder ändå pga vattenskada av drinkar/svett osv
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Funkar det under inspelningen av en Bond-film så funkar det i baren också.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sliter gör det onekligen på verket, men inget jag skulle oroat mig för direkt om jag gillat uret.
 

meo_swe

Audemars
Min son har en Omega Seamaster Prof. och fick höra att han inte skulle ha den på sig när han jobbar som bartender, och skakar drinkar, för att mekaniken kan ta skada... Stämmer detta?
Min fd. Plutonchef hade en rolex submariner som han enbart tog av "om någon jävlen klippte av armen", så den har i nästan tio år rockat med sprängningar, skjutning hinderbanor och allmänt krig. Jag själv använder bara automatiska ur på jobbet och gjort det sedan 2011. Tar du skada av det lär klockan göra det också;)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Gott om tennisspelare bär sina mekaniska klockor under matcherna, så skaka ihop drinkar skall gå bra
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Nej. Jag och många fd kollegor har jobbat bar och annat restaurangstök med diverse automatare i massor av år. Klockor är till för att användas. Dock brukade jag plocka av mig vintage när jag täckte upp i grovdisken ;-)
 

SJ Smythe

Cartier
Rolex cal 3135/3130 har rykte om sig att ha känslig rotoraxel när man utsätter den för krafter i sidled. Skulle personligen tänka mig för innan jag t.ex spelar golf med suben, kanske om jag ska skaka drinkar kväll efter kväll med.

Någon mer mer koll på urverk får gärna bekräfta eller dementera.
 

meo_swe

Audemars
Hur är det med häftiga stötar, typ skytte och liknande. Skadligt eller?
Jag har jobbat som kulsprutemongo i ca ett år och pangat därefter (myyyyyyyyyyyyyycket), sprängt en del och allmänt misshandlat mina klockor. De går utmärkt fortfarande. Hagel kan vara lite elakt, men 12.7 ligger ju i rekylvagga, eller har rekylbroms;)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
För i helvete kärringar, Aquaracer2 gav ju rätt svar i första inlägget!

Klockor ska användas, inte ligga på en silkekudde!
image.jpg
 
Topp