• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är en klocka "värd" mer om det är full set?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hej.

Som rubriken lyder, blir en klocka mer värd om allt från nyköpet medföljer?
Tänker på klocka, cert, kvitto osv osv.

Mvh Fredde
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
I mitt fall är det en Aerospace 2006. Så det är inte en särskilt ovanlig klocka. Men för min del är det kul att ha "komplett" set.
Men hur ser det ut allmänt?
 

max

Dancing Queen
I mitt fall är det en Aerospace 2006. Så det är inte en särskilt ovanlig klocka. Men för min del är det kul att ha "komplett" set.
Men hur ser det ut allmänt?

Allmänt så ger ju fullset en trygghet, om någon dåre lyckats spara box, kvitto osv för en klocka under säg 30år så får iaf jag känslan av att den personen har brytt sig om klockan. Det ger ju dessutom en historia till klockan och är ett steg i att göra klockans historia trovärdig. Det går inte att sätta ett pris på det, men nog skulle jag lägga extra för fullset.

En klocka som är under 6år gammal skulle jag öht inte överväga att köpa utan fullset (räknar bara klockor över 10k, de andra är väl lite skit samma med).
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag brukar räkna på 10% för box och papper på moderna Rolex. Det är de två sakerna som är "viktiga". Booklets, korthållare, hangtags och bezelskydd är mest en bonus som egentligen inte driver upp värdet nämnvärt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Någon typ av provinens är bra tycker jag. Gärna service bok, så man ser att den är välskött, värt några kr extra.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer

Det beror helt på modell och skick. En sönderslagen klocka med box och cert blir i mina ögon mindre värd än en motsvarande i mint condition utan tillbehör. Beror även på om det fattas både box och cert eller bara en av grejerna.

För två moderna sportrollar i motsvarande skick ska det inte skilja mer än 10, max 15% (beroende på modell) i pris.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Glöm inte bort den stora cert-skandalen där man parade ihop gamla och nya tomma cert med nya ur.

Förstår inte att det kan vara så högt premium på ur som inte är samlarex, men det är så det är idag.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det beror helt på modell och skick. En sönderslagen klocka med box och cert blir i mina ögon mindre värd än en motsvarande i mint condition utan tillbehör. Beror även på om det fattas både box och cert eller bara en av grejerna.

För två moderna sportrollar i motsvarande skick ska det inte skilja mer än 10, max 15% (beroende på modell) i pris.


Jojo att själva klockans skick är a och o det är det inget snack om. Trode dock att premium för fullset skulle vara högre vid likvärdiga ex. (Av moderna sportrollar).

You live, you learn.
 

Chattras

Cartier
Är det bara jag som tycker osar katt (läs försäkringsbedrägeri) när klockor som endast har ett par år på nacken säljs med alla tillbehör men utan certet. Eller är det bara jag som fått på mig foliehatten :).
 

Mattan

Panerai
Rent värdemässigt är det väl så. Personligen bryr jag mig inte så länge allt är kosher och man vet vad man köper(servicemässigt m.m), ser det som en ren bonus om det följer med, och i så fall endast för vidare försäljning.Är det en keeper så skulle jag i princip lika gärna slänga boxen då den bara tar plats.
Betalar gärna mer för en fin utan b&p än en lite slitnare med dokumentation.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jojo att själva klockans skick är a och o det är det inget snack om. Trode dock att premium för fullset skulle vara högre vid likvärdiga ex. (Av moderna sportrollar).

You live, you learn.


Säg att skillnaden skulle vara 20% på en 116610 eller 16600. Nu höftar jag lite...

En fin 116610 från 2010 med full set går på cirka 45, om samma klocka hade varit ute till försäljning utan några tillbehör alls så skulle det innebära ett pris på 36? Nja.

Detsamma gäller 16600. En sådan fin från 2008 med full set går på cirka 44-45, vilket betyder 35-36 utan tillbehör? Nja.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Först kommer certet, sedan boxen, därefter eventuell proviens. Sedan klockan, det gäller sen gammalt.

Skämt och sido, Vissa menar att det är så stor premium som 20 %. Jag skulle inte betala det. 5-10 % är väl rimligt för en nyare dussin Rolex t ex.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Om man köper en beg sedan tar den för värdering så är det värderingsintyget för 1000 kr värt samma som papper för min del iaf.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Men... Sänks värdet på min aerospace nu när den trillar in hos breitling för byta av display? Eller kan detta ses som något bra, då de garanterat gårigenom hela klockan?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Om man köper en beg sedan tar den för värdering så är det värderingsintyget för 1000 kr värt samma som papper för min del iaf.


Håller med. Detsamma om det finns servicepapper från ett RSC. Detta gäller dock inte äldre vintagemodeller där ett full set kan betyda tiotusentals kronors skillnad i pris.
 
Topp