• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är en klocka "värd" mer om det är full set?

Tror det varierar från klocka till klocka och även från köpare till köpare, vissa är väldigt strikta med cert osv och betalar nog gladeligen 20% mer, medans andra typ Zed verkar sätta det till 10%...

Hur som helst så finns det en annan uppsida med att köpa fullset (eller med cert åtminstånde) även om man kanske inte får ut sååå mycket mer så är den oftast mycket mer lättsåld...personligen så känner jag mig också tryggare om en klocka har cert osv....
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tror det varierar från klocka till klocka och även från köpare till köpare, vissa är väldigt strikta med cert osv och betalar nog gladeligen 20% mer, medans andra typ Zed verkar sätta det till 10%...

Hur som helst så finns det en annan uppsida med att köpa fullset (eller med cert åtminstånde) även om man kanske inte får ut sååå mycket mer så är den oftast mycket mer lättsåld...personligen så känner jag mig också tryggare om en klocka har cert osv....

Men kan man lita på att certet är äkta? Köper hellre utan cert från en handlare än med cert på Blocket.
 
Men kan man lita på att certet är äkta? Köper hellre utan cert från en handlare än med cert på Blocket.

Man får väl använda sin instinkt, känns klockan och säljaren okej och cert osv finns med så skulle jag lita på det, kanske annorlunda med gamla papperscert osv...

Certet för mig har inte bara med att göra om klockan är äkta eller ej, dock så känns det bra att kunna jämföra S/R nummer osv...men även att det känns som att det är en liten försäkring att klockan inte är stulen osv... (vet att man kan stjäla hela boxar med klockan i) men känns bättre för mig i alla fall....
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Själv värdesätter jag fullset mycket!

Men som sagt, beroende på prisklass är de mer eller mindre värt.

Sent from my GT-I8190N using Tapatalk
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Personligen känner jag att det är roligt att ha allt med, även om jag inte ska sälja klockan och låda osv bara står i garderoben.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nu orkar jag inte riktigt lägga mig i debatten om hur många % priset ökar vid box, papper etc. Detta har varit uppe många gånger tidigare.

Vill bara förmedla att jag troligtvis aldrig kommer köpa en klocka för att behålla den om den inte har ALLT då menar jag fullset till sista lilla klistermärke!

Det är bland det bästa som finns, öppna kassaskåpet ta fram en låda och bara bläddra igenom kataloger, papper, cert. sniffa lite på sigillen och smeka kvittot varsamt. Mins en gång i månaden görs denna lilla ritual. nu vet ni det. tack för mig.
 

Apansson

Torpare
Nu orkar jag inte riktigt lägga mig i debatten om hur många % priset ökar vid box, papper etc. Detta har varit uppe många gånger tidigare.

Vill bara förmedla att jag troligtvis aldrig kommer köpa en klocka för att behålla den om den inte har ALLT då menar jag fullset till sista lilla klistermärke!

Det är bland det bästa som finns, öppna kassaskåpet ta fram en låda och bara bläddra igenom kataloger, papper, cert. sniffa lite på sigillen och smeka kvittot varsamt. Mins en gång i månaden görs denna lilla ritual. nu vet ni det. tack för mig.
Låter som en mysig ritual!
 

WDWD

Omega
2-Faktor
Det är nog ffa mer lättsålt på t.ex. Blocket om man har boxar och cert. En lättsåld klocka bör ju få ett lite högre värde än en svårsåld så några procent i påslag blir det nog...
Om alla tillbehör finns kvar så inbillar man sig också att de tidigare ägarna har tagit väl hand om klockan.
 

Khaleesi

Omega
Jojo att själva klockans skick är a och o det är det inget snack om. Trode dock att premium för fullset skulle vara högre vid likvärdiga ex. (Av moderna sportrollar).

You live, you learn.


Fast 10-15% skulle ändå ge dig 5000 kronor för en så simpel sak som att spara boxen :) Rätt stor skillnad ändå?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Fast 10-15% skulle ändå ge dig 5000 kronor för en så simpel sak som att spara boxen :) Rätt stor skillnad ändå?
Visst 5000 är inte kattskit. Men jag trode att det var ett större premium. Är dock själv produktnörd. Köper CDskivor fortfarande för att jag gillar att bläddra, samt läsa tack-listan längstbak.
 

droscar

Omega
En annan fråga är ju vem som slänger boxar och cert etc utan att bry sig eller brukar dom "försvinna i flytten"?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
En annan fråga är ju vem som slänger boxar och cert etc utan att bry sig eller brukar dom "försvinna i flytten"?


Finns nog en hel del människor som inte är klockintresserade, har gott om pengar och bara vill åt statusen. Dessa tar nog inte ens med sig box och papper från butiken. För många är dyra klockor precis som hemelektronik från Elgiganten för oss vanliga dödliga.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
En annan fråga är ju vem som slänger boxar och cert etc utan att bry sig eller brukar dom "försvinna i flytten"?
De utan något större intresse. Jag har inte kvar kartongerna till tv,brödrost,kaffebryggare.

Vidare så är det säkert en och annan som köpt en snygg/dyr klocka utomlands. Och slängt boxen tagit klockan på armen. Och sedan skitit i tull och moms.

Låter ju bättre att prylarna kom bort i flytten.

Edit: skriver man på mobilen så blir man om åkt av Zed.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Mer värd vet jag inte men jag blir definitivt mer intresserad av en tilltänkt klocka om den medföljs av allt som den kom med från fabrik. En klocka "utan allt på" känns naken
 

droscar

Omega
Finns nog en hel del människor som inte är klockintresserade, har gott om pengar och bara vill åt statusen. Dessa tar nog inte ens med sig box och papper från butiken. För många är dyra klockor precis som hemelektronik från Elgiganten för oss vanliga dödliga.
De utan något större intresse. Jag har inte kvar kartongerna till tv,brödrost,kaffebryggare.

Vidare så är det säkert en och annan som köpt en snygg/dyr klocka utomlands. Och slängt boxen tagit klockan på armen. Och sedan skitit i tull och moms.

Låter ju bättre att prylarna kom bort i flytten.

Edit: skriver man på mobilen så blir man om åkt av Zed.

Köper man rollar som andra köper brödrostar kanske man aldrig övervägar att sälja och då blir värdeminskning för klocka utan boxar ganska ointressant :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köper man rollar som andra köper brödrostar kanske man aldrig övervägar att sälja och då blir värdeminskning för klocka utan boxar ganska ointressant :)

Eller så är det precis det det är eftersom den typen av klockor kontinuerligt hamnar på andrahandsmarknaden.... ;)

Har själv flera kompisar som köper klockor ibland men aldrig sparar lådor eller slarvar bort dem. De är intresserade av själva klockan, men inte på ett samlarsätt... Min poäng är att jag inte tycker det är ett dugg konstigt att en klocka saknar tillbehör, sett utifrån ett annat perspektiv än nördperspektivet vi har här. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Eller så gillar de klockor och inte pappkartonger :)

Köper inte det IOM hur fina många boxar är idag. Knappast så att en AP:ägare dumpar lådan. Den lådan är en del i skrytet som man visar polarna när de är hemma på en grogg. Har träffat massa höginkomsttagare i finansbranchens gärdsgårdsliga och de har haft guld AP och Hublot. Samtliga har flashat boxen! För många är den också beviset de har för vänner att det är ett orginal.
 

Mr Chance

Kalmar
Köper inte det IOM hur fina många boxar är idag. Knappast så att en AP:ägare dumpar lådan. Den lådan är en del i skrytet som man visar polarna när de är hemma på en grogg. Har träffat massa höginkomsttagare i finansbranchens gärdsgårdsliga och de har haft guld AP och Hublot. Samtliga har flashat boxen! För många är den också beviset de har för vänner att det är ett orginal.


Jag vet att det är så och det var inget inlägg i debatten om fullset adderar värde eller inte. Jag fäster stor vikt vid orden AP, Hublot och gärdsgårdsliga i din post ovan.

:D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Surt att inte ha vänner som litar på ens ord. ;)

Vimlar av kopior..

Sedan är det ju bull att bara klocknördar gillar fina boxar. Alla gillar fina saker och samtliga som jag hjälpt att sälja klockor (icke nördar eller medlemmar) har haft box och papper kvar. Min syster köpte en TT Date på 80-talet. Hon är helt ointresserad av klockor men certet är kvar..
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vimlar av kopior..

Sedan är det ju bull att bara klocknördar gillar fina boxar. Alla gillar fina saker och samtliga som jag hjälpt att sälja klockor (icke nördar eller medlemmar) har haft box och papper kvar. Min syster köpte en TT Date på 80-talet. Hon är helt ointresserad av klockor men certet är kvar..


Har man någon form av känsla för att vara rädd om sina saker och hålla dem i skick så behåller man allt. Jag behåller till och med klistermärkena.
 
Topp