• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är ens första Rolex en milstolpe...

...i alla klocksamlares liv? för mig var det det iallafall, sedan efter att ha ägt några så gillar jag dom fortfarande men även andra märken MEN det var liiite speciellt att strappa på sig sin första iallafall, kanske som att få sin första Patek om nu den dagen kommer?
 

Pleximannen

Cartier
Så var det tveklöst. Samma sak med första vinage-rollen.

Tyvärr tror jag inte att jag nånsin kommer få den känslan av nån klocka igen, även om det skulle vara en PP :(
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
masterkiller skrev:
...i alla klocksamlares liv? för mig var det det iallafall, sedan efter att ha ägt några så gillar jag dom fortfarande men även andra märken MEN det var liiite speciellt att strappa på sig sin första iallafall, kanske som att få sin första Patek om nu den dagen kommer?

nej, kan jag inte säga att det var faktiskt... :p ...o det var ändå en rätt ny en, med box o papper o hela biddevitten, men jag var nog för djupt ner i träsket redan, ...min första dyrare klocka (145.022 Speedy) däremot... DET var en speciell känsla att ta på!!!

...så det kan vara första tunga silen... snarare än roleksen som är grejen? :cool:

(...fast första PP:n gav iofs en särskild känsla... större än R.) :ugeek:
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Absolut var det det. För mig var det viktigt att den första var ny med mitt namn på certet. Spelar ingen roll vilka man köper i fortsättningen, den första fixen kommer aldrig tillbaka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
masterkiller skrev:
...i alla klocksamlares liv? för mig var det det iallafall, sedan efter att ha ägt några så gillar jag dom fortfarande men även andra märken MEN det var liiite speciellt att strappa på sig sin första iallafall, kanske som att få sin första Patek om nu den dagen kommer?

Pics or it didn't happen!
 
Min första Rolle, en SD 16600 sedemera såld när Rolex började sälja keramiska bitar, no looking back...

Rolex_Sea_Dweller_1.jpg


Sedan blev det en GMTIIC

GMTIIC.jpg


Och nu, SubC, den enligt mig ultimata allroundern...

9A4D0521-F2C2-4794-8CD0-153509625193-4291-00000520B5A227A2.jpg
 

Genta

Cartier
Stämmer in i kören, första Rollen var en milstolpe trots att Omega Aqua Terra var min första milstolpe. Sen har det dröjt med att få tillbaks samma känsla igen, men första PPn gjorde till slut jobbet!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Genta skrev:
Stämmer in i kören, första Rollen var en milstolpe trots att Omega Aqua Terra var min första milstolpe. Sen har det dröjt med att få tillbaks samma känsla igen, men första PPn gjorde till slut jobbet!


Fast Rolex är för männen som utforskar och styr världen, Patek bara för dem som skall förvalta en klocka till nästa generation.. :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Genta skrev:
Stämmer in i kören, första Rollen var en milstolpe trots att Omega Aqua Terra var min första milstolpe. Sen har det dröjt med att få tillbaks samma känsla igen, men första PPn gjorde till slut jobbet!


Fast Rolex är för männen som utforskar och styr världen, Patek bara för dem som skall förvalta en klocka till nästa generation.. :D

Eller är det vad Rolexbärarna eftersträvar medan Patekägarna redan styr världen. :D

Dock är DD svårslagen i dessa sammanhang...

P.S. Min första Rolexkontakt var stark. Oysterboetten på jumbotudorn var imponerande. Rolexloggan på 1601an var stort men DD i riktigt guld var/är kärlek.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Finns det någon stor ledare som haft en Patek?

Beror nog på hur man ser på ledarbegreppet. Kan mycket väl vara så som du säger, men marknadsföringsstrategin är intressant. Båda har i min värld lyckats mycket väl.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Som jag brukar säga, jag köpte den skräpigaste Datejusten som fanns när jag var 19 bast efter sommaranställningens sista lön hade kommit. Den var repig, gick fel, kronan gick inte skruva in och jag är knappt säker på att den var helt Kosher men 6-7 klockor senare och en nästintill sprillans sport Omega på armen i nuläget så kan jag konstatera att ingenting jag har eller har haft har känts lika bra som den där skräpiga 1600:an. Det var den som satte igång vansinnet på riktigt och det är den som är anledningen till att jag sparar till en likadan.

Så ja, för mig var min första och hittills enda Rolex en milstolpe.
 

AndyAnd

Cartier
Omega Speedmastern gjorde störst intryck på mig... Good I love that watch.

Bara haft två stycken och är just nu suktande speedy-lös :-(
 

Andrew

Cartier
Spencer66 skrev:
Fast Rolex är för männen som utforskar och styr världen, Patek bara för dem som skall förvalta en klocka till nästa generation.. :D

Mannen som styr världen bär Tag Heuer. Det var väl bara gamla kommunister som bar Rolex?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nu har jag ju inte haft någon Rolex än iaf, är inte jätte intresserad av märket i sig och är egentligen bara intresserad av en modell. Sub 16610LV vilket såklart skulle var kul att få äga men en milstolpe? Nä!

Sen tror jag aldrig jag kommer känna samma lycka som med min första Oris Big Crown Telemeter Chronograph. Det var lycka i stål och läder :) fast lycka och milstolpe är ju två skilda saker.

/Asplund
 
Asplund skrev:
Nu har jag ju inte haft någon Rolex än iaf, är inte jätte intresserad av märket i sig och är egentligen bara intresserad av en modell. Sub 16610LV vilket såklart skulle var kul att få äga men en milstolpe? Nä!

Sen tror jag aldrig jag kommer känna samma lycka som med min första Oris Big Crown Telemeter Chronograph. Det var lycka i stål och läder :) fast lycka och milstolpe är ju två skilda saker.

/Asplund

Fast i ärlighetens namn kan man inte skriva det innan man ägt en Rolex ;-)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
masterkiller skrev:
Asplund skrev:
Nu har jag ju inte haft någon Rolex än iaf, är inte jätte intresserad av märket i sig och är egentligen bara intresserad av en modell. Sub 16610LV vilket såklart skulle var kul att få äga men en milstolpe? Nä!

Sen tror jag aldrig jag kommer känna samma lycka som med min första Oris Big Crown Telemeter Chronograph. Det var lycka i stål och läder :) fast lycka och milstolpe är ju två skilda saker.

/Asplund

Fast i ärlighetens namn kan man inte skriva det innan man ägt en Rolex ;-)


+1
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Fast jag har använt både DJ och SUB då bland annat min far är Rolexanvändare.. Känner man inget så känner man inget?
Jag klankar inte ner på märket alls, tvärtom 16610 är en av mina graaler men det är som sagt den enda jag stött på som är något för mig!

Omega for president!

Tack för mig :D

/Asplund
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
masterkiller skrev:
Asplund skrev:
Nu har jag ju inte haft någon Rolex än iaf, är inte jätte intresserad av märket i sig och är egentligen bara intresserad av en modell. Sub 16610LV vilket såklart skulle var kul att få äga men en milstolpe? Nä!

Sen tror jag aldrig jag kommer känna samma lycka som med min första Oris Big Crown Telemeter Chronograph. Det var lycka i stål och läder :) fast lycka och milstolpe är ju två skilda saker.

/Asplund

Fast i ärlighetens namn kan man inte skriva det innan man ägt en Rolex ;-)


Man kan förneka Rolex till en viss punkt, sedan ger man efter och köper en och upplever euforin. :lol:
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Asplund skrev:
Fast jag har använt både DJ och SUB då bland annat min far är Rolexanvändare.. Känner man inget så känner man inget?
Jag klankar inte ner på märket alls, tvärtom 16610 är en av mina graaler men det är som sagt den enda jag stött på som är något för mig!

Omega for president!

Tack för mig :D

/Asplund

Håller med om LV. Det är något särskilt med den modellen och den gröna ringen. Här får du ett idolfoto. ;)

15a07965.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Japp, det är en milstolpe, precis som första automataren, Seikon, Certinan, Omegan, PP etc. En milstolpe är bara en milstolpe, på vägen mot nästa dinka...

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Topp