• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är fickurens tid helt förbi?

Sbys

Basic
Putsade lite på samlingen igår. När jag kom till mitt charmiga lilla Omega västur slog det mig, undra om fickurens tid är helt förbi.

Vad tror ni?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    75.5 KB · Visningar: 330

Hugii

Guld
2-Faktor
Det kommer alltid nya tider och nya trender, men fick ur är inte (direkt) praktisk.

Du får gärna slänga upp flera bilder på den där och på din samling. ;)
 

Xerxes

Basic
om jag hade en skulle jag gärna bära den i samband med tredelad kostym, väst+kavaj eller endast väst+slips outfit.
 
Inte för läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och andra som jobbar på sjukhus. Vi får nämligen inte ha vare sig klockor, armband eller ringar på jobbet av hygienskäl. Fast det är ju mest billiga fickur som används. Inte många gamla Omega.

Sedan skulle jag också säga att oerhört många människor idag använder enbart fickur för att kolla tiden. Men idag heter de Apple, Samsung, Sony, HTC och LG.
 

daveid

Silver
2-Faktor
Absolut, har inte sett någon använda ett fickur de senaste 10 åren. Eftersom det är lika smidigt att ta upp klockan och se tiden på mobilen som att ta upp fickuret.
 

Cryssarn

Guld
Trots att jag tycker att dom är lite charmiga så är det nog så att deras tid är förbi. Lite svårt att matcha dom med vanliga casual kläder.
 

Sbys

Basic
Ja, det är ju ingen dyrgrip pengamässigt men med sin 45mm i diameter å 8mm tjocklek är hon helt klart elegant.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    60 KB · Visningar: 190
  • image.jpeg
    image.jpeg
    59.5 KB · Visningar: 182

GulDan

Basic
2-Faktor
Inte för läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och andra som jobbar på sjukhus. Vi får nämligen inte ha vare sig klockor, armband eller ringar på jobbet av hygienskäl. Fast det är ju mest billiga fickur som används. Inte många gamla Omega.

Sedan skulle jag också säga att oerhört många människor idag använder enbart fickur för att kolla tiden. Men idag heter de Apple, Samsung, Sony, HTC och LG.
Ja det vore ju rätt fett att dra upp ett stiligt fickur när man står där och ska ta pulsen på patienten. Snygga avspritningsbara fickur efterfrågas
 
Ja det vore ju rätt fett att dra upp ett stiligt fickur när man står där och ska ta pulsen på patienten. Snygga avspritningsbara fickur efterfrågas
Man kanske ska damma av sin gamla Longines? Tyvärr blir manuell pulsmätning allt mer ovanligt också. Teknikens utveckling även där. Snart är vi väl alla ersatta av robotar med artificiell intelligens.

Men för att återgå till topic: Även om fickur knappt används tror jag ändå att de är rätt så attraktiva som samlarobjekt. Jag har fått den känslan. Att de inte bärs betyder inte att många ändå inte skulle vilja äga ett. Tvärtom är nog de flesta lite för rädd om dem för att drälla runt med dem bland folk. Men jag tror att det skulle se ganska coolt ut med ett fickur på en finare fest med frack, eller en fest med äldre-tider-tema.

Så behåll era fickur och vårda dem ömt.
 
Med all säkerhet är den det. Känns lite för mycket utklädd idag. Slänger upp några bilder på min (ärvda) rova. Har inte burit den sedan jag pluggade och bar frack vilket är lääänge sedan. Till frack funkar det utmärkt, det är så sällan man bär det bara nuförtiden.
rova1.JPG
Rova2.JPG
 

Sbys

Basic
Man kanske ska damma av sin gamla Longines? Tyvärr blir manuell pulsmätning allt mer ovanligt också. Teknikens utveckling även där. Snart är vi väl alla ersatta av robotar med artificiell intelligens.

Men för att återgå till topic: Även om fickur knappt används tror jag ändå att de är rätt så attraktiva som samlarobjekt. Jag har fått den känslan. Att de inte bärs betyder inte att många ändå inte skulle vilja äga ett. Tvärtom är nog de flesta lite för rädd om dem för att drälla runt med dem bland folk. Men jag tror att det skulle se ganska coolt ut med ett fickur på en finare fest med frack, eller en fest med äldre-tider-tema.

Så behåll era fickur och vårda dem ömt.
Amen :)
 
Topp