• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är grand seiko billigast i japan?

Inte ofta man ser grand seikos i klockaffärer här i sverige och hittar dem heller inte på uret.se. Vad går de egentligen loss på här? Finns någon sida som säljer?

Hur mycket billigare är de hemma i japan? Är det där man hittar dem billigast world wide?

Inte ofta man ser grand seikos i klockaffärer här i sverige och hittar dem heller inte på uret.se. Vad går de egentligen loss på här? Finns någon sida som säljer?

Hur mycket billigare är de hemma i japan? Är det där man hittar dem billigast world wide?
Ja, de är billigast i Japan. Listpriset hittar du på Seiko Japans egna hemsida. I Sverige säljs de på ett fåtal ställen i Sthlm är det endast Klockmaster i Globen och Fältöversten.

Det är ungefär halva priset i Japan jämfört med svenska priser.

ok, finns någon svensk sida med modeller och priser som jag kan "benchmarka" med. Är en del i japan så har möjlighet att köpa på plats. Mig veterligen får man även tillbaks momsen om man handlar i japan. Men då ska man väl tulla och betala moms i sverige va? Eller hur funkar det?

ok, finns någon svensk sida med modeller och priser som jag kan "benchmarka" med. Är en del i japan så har möjlighet att köpa på plats. Mig veterligen får man även tillbaks momsen om man handlar i japan. Men då ska man väl tulla och betala moms i sverige va? Eller hur funkar det?
Är kass på sånt. När jag köpte min sumo i Japan betalde jag skatten.
Antar att det fungerar som vanligt, alltså: ta med pass, få skattelapp, återkräv på flygplatsen i Japan.

Ja, det är så det ska fungera. Nej, ingen svensk sida tillhandahåller priser online. Men maila Klockmaster Globen (eller gör ett besök) så kan du få en.

Ja, det är så det ska fungera. Nej, ingen svensk sida tillhandahåller priser online. Men maila Klockmaster Globen (eller gör ett besök) så kan du få en.

ok, kan någon här ge en fingervisning på vad de kostar. De jag är intresserade av är
SBGH037
SBGJ001 (GMT variant)
SBGA125 springdrive titan

hur är deras titan? blir lätt repiga?

Någon som skrivit en slags modellöversikt på nuvarande utbud av grand seiko? yonsson kanske?

Senast ändrad:
Är kass på sånt. När jag köpte min sumo i Japan betalde jag skatten.
Antar att det fungerar som vanligt, alltså: ta med pass, få skattelapp, återkräv på flygplatsen i Japan.

Nej. Det funkar faktiskt inte så.

Du betalar varans hela belopp. Sen får du tillbaka momsen direkt i butik. I cash.

Men du måste ha med ditt pass som registreras. Och så får du en lapp i passet som sen lämnas på flygplatsen innan du lämnar landet.

Senast ändrad:
Oklart.

Jag utnyttjade detta för två veckor sen. Googlade lite och förstod det som att absolut ingenting skulle hända.

Visar sig.

...valet finns ju att aldrig lämna in lappen också. När man googlar finns det tydligen folk som glömt det.

skriv gärna i tråden om du får någon mindre trevlig överraskning gällande det. Av stort intresse att veta hur det funkar.

Du köpte klocka i japan för bara några veckor sedan alltså? Vad köpte du, var köpte du?

skriv gärna i tråden om du får någon mindre trevlig överraskning gällande det. Av stort intresse att veta hur det funkar.

Du köpte klocka i japan för bara några veckor sedan alltså? Vad köpte du, var köpte du?

Absolut. Kan dock inte säga när ett sån eventuell överraskning skulle kunna tänkas dyka upp dock så jag rekommenderar att läsa på själv.

Köpte inte klocka - handlade en present hos Bvlgari.

Men principen funkar på alla butiker som kör med 'tax free' och på vilket belopp som helst. Hela förfarandet är väldigt smidigt.

Återstår att se vad som händer nu i efterhand.

Senast ändrad:
Jag kan rekommendera yodobashi camera http://www.yodobashi.com eller möjligtvis bic camera http://www.biccamera.com, två stora hemelektronikkedjor som finns lite överallt. Bättre priser går nog inte att hitta och de erbjuder taxfree också. Du kan dock behöva armbåga dig igenom horder av köpsugna kineser för att komma fram till grand seiko-avdelningen. Skriv bara in modellnumret i sökrutan på hemsidorna så hittar du priserna.

Köpte en GS i Japan för ett par månader sedan.
Momsen drog de av direkt i butik, butikerna skrev till och med ut priserna utan moms i rött, som turist var det det priset du betalade. Du behövde alltså inte claima tillbaka pengar på flygplatsen, och du behövde inte visa upp någon lapp.
Kunde bara pruta 4000 Yen, vilket kan bero på att de redan hade rea just då. Om man betalade med VISA så fick man ytterligare 6% rabatt...

Ett råd i all välmening; Du ska nog inte köpa GS om du har tänkt att flippa den vidare. Det är säkert bra klockor, men GS är inget "brand name" i Sverige. Lite som Lexus kontra dom stora tyska bilmärkena.

Ett råd i all välmening; Du ska nog inte köpa GS om du har tänkt att flippa den vidare. Det är säkert bra klockor, men GS är inget "brand name" i Sverige. Lite som Lexus kontra dom stora tyska bilmärkena.
Jag har sålt 7st GSar varav jag köpt 4st nya och aldrig förlorat nämnvärt med pengar så det där stämmer absolut inte.

Köpte en GS i Japan för ett par månader sedan.
Momsen drog de av direkt i butik, butikerna skrev till och med ut priserna utan moms i rött, som turist var det det priset du betalade. Du behövde alltså inte claima tillbaka pengar på flygplatsen, och du behövde inte visa upp någon lapp.
Kunde bara pruta 4000 Yen, vilket kan bero på att de redan hade rea just då. Om man betalade med VISA så fick man ytterligare 6% rabatt...
Låter som du gjorde en bra förtjänst att handla klockan där. Alltid kul med bra affärer

Lite närmare än Japan är Istanbul. Jag reste en del för ett tag sedan och köpte en GS där nere till riktigt bra pris. Vet inte kursen är så mycket annorlunda idag dock.
Men jag mailade några AD, delade lite mailledes och bokade en dejt för att hämta upp klockan.
Rätt trevligt, både staden som sådan och priset på min klocka.

Lite närmare än Japan är Istanbul. Jag reste en del för ett tag sedan och köpte en GS där nere till riktigt bra pris. Vet inte kursen är så mycket annorlunda idag dock.
Men jag mailade några AD, delade lite mailledes och bokade en dejt för att hämta upp klockan.
Rätt trevligt, både staden som sådan och priset på min klocka.
Synd bara att Istanbul är en så jävla tråkig stad. :D

Tillbaka
Topp