• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är i behov av winder

Daniel J

Omega
Jag behöver en winder...
Har 2 st automatare men det blir nog en till nästa år.

Dom jag har är stora, 45mm resp 44mm. Innebär det något problem?

Finns det risk att dom ligger och nöter på varandra?

Någon nackdel att ha en ensam klocka på en "dubbelrotor"?

Så... Vad rekommenderar forumet att jag köper?
Vilken modell?
Svart eller brunt trä med mörk inredning är önskvärt.
 

Ervid

Omega
Jag kollar själv runt på winder och det kommer för egen del bli en modalo.
Det tekniska angående en winder vågar jag inte uttala mig om.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Är sugen själv på en winder för två klockor (har tre automat redan ...). Googlade lite och hittade den här länken:

http://www.gratisannonsersverige.se/ads/modalo-watchwinders-lagerrensning

Bra priser på bra winders, t ex Modalo 120 Magma för 1.695:-, men frågan är vad det är för företag bakom?

Står ju att det är ett företag i Bromma. Då kan man väl i värsta fall åka förbi, eller be någon annan åka förbi, för att minimera risken. Sedan är väl frågan hur det är med garanti och sånt...
 

Rivalen

Rolex
Kolla Swing på tyska ebay. TROR att 2 x 44mm i sanna par blir trångt. Har du plats så köp en lite större tex 2x2 eller 2x4 så har du "reservkapital" om en motor packar ihop eller börjar låta. Har hört att en ensam tung offcenter sliter. Ligg och passa på några auktioner så kan du få en billigt.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Står ju att det är ett företag i Bromma. Då kan man väl i värsta fall åka förbi, eller be någon annan åka förbi, för att minimera risken. Sedan är väl frågan hur det är med garanti och sånt...

Risken är väl inte så stor, då betalning sker mot faktura. Har just mailat dom med ett antal frågor, bl a om garanti. Fortsättning följer, om jag får något svar ... :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Saxat från Modalos svenska hemsida:

Modalos winders håller genomgående hög kvalitet både vad gäller material och motorer. Skulle din winder trots detta mot förmodan gå sönder så omfattas den av 2 års fabriksgaranti. Windern levereras med ett garantikort som måste uppvisas vid garantiärenden. Garantiärenden ska i första hand gå genom din återförsäljare. Om detta inte är möjligt går det även bra att kontakta oss direkt.
Observera att garantin endast gäller om varan är köpt hos våra auktoriserade återförsäljare.

Finns väl risk att man åker dit på sista meningen ... :banghead:
 

Mafr

Breitling
Hade det varit någon dyrare klocka hade jag också kollat på specen till den vilket håll den är avsedd att vridas upp åt och med hur många roteringar per minut osv och gärna köpa en winder som går att ställa in så med.

En panerai t.ex klarar båda hållen lika bra medan många Pateker bara ska windas counter clockwise osv.
 

Daniel J

Omega
Modalo timeless 225 verkar vara i rätt storlek.
Om man kör en klocka, hur länge kan man räkna med att motorerna håller?
 

Daniel J

Omega
Modalo timeless 225 verkar vara i rätt storlek.
Om man kör en klocka, hur länge kan man räkna med att motorerna håller?
 

Mafr

Breitling
Beror på vilken typ av motorer den har .. försök att köpa ngn som har "stepper" motorer så som Swiss Kubik t.ex och försök undvika borst baserade som kommer dö mkt mkt fortare.
 

Daniel J

Omega
Modalo timeless 225 verkar vara i rätt storlek.
Om man kör en klocka, hur länge kan man räkna med att motorerna håller?
 

Daniel J

Omega
Modalo timeless 225 verkar vara i rätt storlek.
Om man kör en klocka, hur länge kan man räkna med att motorerna håller?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Fick inget svar från företaget i Bromma (se ovan), så jag beställde den här:

http://shop24.aviator-watches.de/Wa...winder-2-watches-Magma-black-beige::1686.html

Priset är ju riktigt bra jämfört med svenskt nätpris (mellan 2.400 och 3.000!!!). Fick dessutom 7% extra rabatt när jag lade beställningen, vilket tar ut fraktkostnaden på 10 euro. Fick även med ett bandbytarverktyg som extra bonus. Slutade på 1.250:- enligt Eurocard-räkningen. Inte så illa ... :)
 

Rivalen

Rolex
Ser bra ut - lycka till med den! Det går att komma lägre, men lägst pris är ju inte med nödvändighet bästa val. Lite feedback när du haft den ett tag vore kul. Tumme upp! :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Själv har jag en Modalo för 2+2 klockor inköpt 2009 för 85 Euro. Den tuffar på fortfarande MEN orkar inte
dra en ensam klocka. Det krävs två i par som är något så när likstora.;)
 

Daniel J

Omega
262011_2.jpg



Är lite sugen på Modalo Tower 210
Den skulle nog passa mig perfekt då jag vill ha "enkelsnurror".

Några åsikter om den?

Var köper man en sådan billigast?

Vad är det förresten för batterier som funkar?
Hur länge går den på ett batteribyte?
 

Rivalen

Rolex
Min Modalo 2x2 orkar fortfarande dra runt Sinn U1an ensam, men jag har en Seiko som får åka med på parallellplatsen för bättre balans. Man har alltid nån klocka som kan vara balansvikt.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Min Modalo 2x2 orkar fortfarande dra runt Sinn U1an ensam, men jag har en Seiko som får åka med på parallellplatsen för bättre balans. Man har alltid nån klocka som kan vara balansvikt.

Ett mycket vettigt påpekande. Jag kompletterar också med en icke-automatare för balansens skull, om det behövs.:)
 

Josef B

Bestraffaren
Rapport London har riktigt fina kvalitativa winders! Jag kör med "Evolution" och de är nästintill ljudlösa, perfekt då jag har dem nära sängen och är känslig för ljud om nätterna.
 

Camo00

Patek
Köpte en winder för 6 ur av säljaren Uhrenbeweger24 på Ebay. Snabb leverans, oklanderlig produkt, tyst och fin med många program. Med frakt landade den på strax under 1300 kr...
 
Topp