• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är jag en av få som skulle bli desorienterad med en klocka som saknar datum...

Skall en klocka ha datum, eller är det både opraktiskt och fult?!


  • Totala väljare
    142
  • Enkät stängd .

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Då jag har samlat klockor enda sedan mitten på 80-talet så har klockor kommit och gått i olika storlekar, former och detaljer. Då jag började, tror jag iaf, att det skulle vara små och tunna klockor, och säkert utan datum, minnet sviktar har då det är över 3 decennier jag började handla och samla klockor för real.

Men idag så skulle det nog vara mycket till innan jag bestämde mig för att köpa en klocka utan datum. Visst, jag har inhandlat klockor även på senare tid som inte har datum, detta hände så sent som 20013. Men då det hände skall jag ha till mitt försvar att det var en Rolex, är lite av en samlare då det kommer till det just det märket av någon anledning.

Jag personligen tycker att en klocka måste ha datum, då jag är en lite av en kontrollmänniska när det kommer just till tiden. Ett scenario där jag skulle vara utan klocka och inte kunna kontrollera tiden när jag vill, känns som värsta skräckfilmen som gjorts. Det är även här datumet kommer in, jag behöver kontroll över vilken dag det är, annars skulle man ju gå och bli desorienterad med allt annat man måste komma ihåg, både hemma och på jobbet. Jag tycker även att det är en snygg detalj datum, är faktiskt inget som stör mig på klockan som detalj, tvärs om faktiskt.

Med tanke på den tråd jag just skrivit så är det lite kul dock, att nästa klocka som eventuellt köps, kommer att sakna datum, Hehe. Men det hinner kanske ändras, och jag har inte nått dom mål jag har satt upp till midsommar för ett klockköp.

Det är detta jag måste klara av innan nästa klockköp.
https://klocksnack.se/threads/jag-har-bestämt-mig-nu-skall-skiten-bort.34290/#post-770325

Den första klockorna i mitt ägo har tom datum en ALMO, hm, min mamma var grym på klockköp måste jag säga, klockan köptes när jag var i åldern av sex år och skulle börja i skolan 1972, den andra klockan hon köpte saknade dessvärre datum och det var en alfa några år senare tippar jag. Redan har sattes ribban för att digga datum skulle jag gissa.
DSC_8256.JPG
DSC_8278.JPG


Klockan jag fick ärva av min kära Morfar har inte datum, men det kanske inte fans på den tiden det begav sig då morfar köpte sin klocka. När kom klockorna med datum egentligen, är det någon som vet det?!
9477.JPG
DSC_3960.JPG


Här är bilder av dom riktigt tidiga klockköpen av mig själv, klockorna köptes från mitten av av 80-talet. Dom flesta är något tunnare än dagens klockor och saknade datum.
DSC_8146.JPG


Kolber med datum, Jean Louis och en YEMA.
DSC_8143.JPG


En Citizen Tank modell utan datum, köpt 1986 på Nymans UR, det var då mitt stora intresse för Rolex kom till, kom ihåg att jag sade till mig själv att tnnan jag fyllt 50 ÅR så skall jag äga en ROLEX.
DSC_8151.JPG


Mats Wilander klockorna från tidigt 80-tal har inte datum, men dom hade varit skitgrymma ifall dom hade haft det :smug:.
DSC_9870_zps03236bcb.jpg


Liksom 80-tals ikonerna Seiko & Citizen med sina analoga och digitalt visning har datum. Gulddubblé Citizen fick jag av min älskade mor i 18 års present faktiskt.
9554.JPG



Är väl bara Camelerna som skiljer sig åt storleksmässigt, dom är köpta i slutet av det glada 80-talet. Alla Camel klockorna bär datum iaf, riktiga grejer med andra ord :D. Divern och dom två Multifunction är köpta av mig i slutet av 80-talet, 2 av SUPERCHRONO camelerna är köpta för bara något år sedan, var en drömklocka när det begav sig, den med Guldfärgad tavla har jag fått av MJ24 medan jag fått Camel Green Belt av Fixoflex tack som tusan för det ni båda.
DSC_1897.JPG


Det var dom tidiga klockköpen det, nu är vi nog i slutet av 90-talet och framåt, här är det datum på klockorna som gäller generellt. Av 15 Rollar så är det bara 2 som saknar datum, i mitt tycke så är det nog bara Milgaussen som kommer undan med det också för den delen, visst Subben No date gör det nog i viss mån, men den gör sig bättre med.

Här kommer 13 Rollar i rad med datum, Mmm, Datum
Mmm...guurgle_zpsklsifgmv.jpg
.

Day-Date 18238.
2.JPG


GMT 16750.
4.JPG


Submariner 16613.
3.jpg


GMT 16753.
10.jpg


Oyster Quartz 17014.
5.JPG


GMT 16710.
9.JPG


Explorer 2 16570
7.JPG


Sea-dweller 16600
12.JPG


GMT 16760, Fat Lady.
11.JPG


Submariner 16610.
1.JPG


Yacht Master 16622.
6.jpg


Datjust 16000.
13_zpsxg661ckd.jpg


Datjust 16220.
15_zpsukr1wo1z.jpg


Och så har vi den enda Rolexklockan som klarar sig 110% utan datumet, Rolex Milgauss 116400 GV.
00_zps3gvj0rdm.jpg


Ett datumfönster skulle förstöra denna lilla skönhet!
0_zpsx1wni2gw.jpg


Submariner 14060 säger jag väl 50/50 kanske.
8_zpseafprjo1.jpg


Även min enda Tudor klocka har datum så klart.

Tudor Snowflake 9411/0 från 1978.
DSC_9093_zps380c8277.jpg


När det kommer till snö, så är det nog den enda snöflinga som jag gillar till 100 procent.
F878C9A0-C2E6-416C-A8BA-7A813EDA276D_zpshnlubbjv.jpg



Tag Heuern har datum liksom båda Breitling klockorna.

Tag Heuer 2000 Automatic 200 Meters.
0a10ffad-465a-48b6-aa3a-13534859dec9_zps6298c44d.jpg


Som ni ser funkar denna Tag lika bra på länk som på ett läderband, i detta fall ett Racer.
49b4736f-d422-4024-a76a-17b09e752b3f_zps199e0f52.jpg


Breitling Chronomat Evolution.
31_zpspwiazsz5.jpg


Breitling Wings.
30_zpsdlez6fvx.jpg



Även när det kommer till Omega så har två av fyra ur datum, här kan jag tycka att Speedmastern gör sig j... bra utan datum, mer än godkänt skulle jag nog säga, De Ville Omegan kunde gott och väl haft datum tycker jag, att dom båda Seamaster har det är är en självklarhet i min värld.

Omega Speedmaster 3560.50.00
DSC_9073_zpsc75b0544.jpg


Omega De Ville ST 155.005.
20_zpsqb9si99r.jpg


Och så dom båda Seamaster klockorna som bara är ett måste med datum.

Omega Seamaster 2230.50.00
21_zps5uqmgo3q.jpg


Omega Seamaster 2531.80.00
22_zpsrfpgdx9b.jpg


Även min IWC och Panerai innehar datum så klart, allt annat vore ett tjänstefel :smug:.

IWC UTC 3251.01
50_zpshuuy4iwe.jpg


Panerai Pam 48, denna panna mäter 40mm i diameter.
60_zpsveh4wjbv.jpg


Till och med min Seiko har datum, det är fan värt en applåd alltså :cigar:.

Seiko 7S36-02E0.
Seiko_zpsr942ppq3.jpg


Hm, skulle jag summera alla klockor nu som jag tagit upp i tråden, klockor som funkar och som man skulle kunna sätta på armen och användas just nu i detta tillfälle så blir det 30 klockor som innehar datum, medans det blir, ganska så många utan datum faktiskt beroende hur man ser på det, men det är 8st utan datum, jäklar hur skall jag klara mig med så många utan datum, SUCK, livet är ett HELVETE :rolleyes:!!!

Så vad säger ni andra, är datum ett måste på en klocka, är det snyggt, praktiskt och värt sin vikt i guld?! Eller är det bara ett onödigt ont och jäkligt fult.

Sist men inte minst, visst fan vore det lag på att även stora klockor skulle ha datum YO!

Whats Up Motherfuckers :facepalm:.
DSC_5920_zpsafaktyfm.jpg
 

Sond

Patek
I en värld där allt inte är vitt och svart beror även datumvisning på klocka och typ av användning. Jag föredrar datum, särskilt på vardagssur, medan en ren dress inte behöver ha det.

För övrigt är det fantastiska berättelser och bilder du presterar. Tack!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bryr mig inte det minsta faktiskt. Snyggt utan men praktiskt med. Man har ju mer än en klocka...
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Tycker datum med bubbla är en viktig del i Submarinerns klassiska design. Dessutom saknar jag den funktionen halva tiden på min NoFate eller nå date some det skulle stå, bra felskrivning.. ;)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tycker datum med bubbla är en viktig del i Submarinerns klassiska design. Dessutom saknar jag den funktionen halva tiden på min NoFate eller nå date some det skulle stå, bra felskrivning.. ;)
Nu är väl iof just submarinerns "klassiska" design utan datum, men hur som helst så verkar datumens vara eller ickevara vara högst personligt. Personligen tycker jag det är snyggare utan, men väldigt praktiskt med. :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har man flera klockor behöver man inte ha datum på alla. Är man OWG så hade jag nog föredragit datum på den klockan. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, sen är det ju ett tråkigt svar; men man har ju datum på mobilen. Så ur en praktiskt synvinkel tycker jag man ska ta datum med en nypa salt
Precis. Skulle aldrig välja bort en klockmodell för att den inte har datum, men inte heller för att den har det. Oftast när man behöver datum handlar det ju om när man bokar möten några veckor framåt och då tar man ju ändå upp kalendern.
 

sjobbe

Cartier
Tyckte datum var väldigt viktigt förr, framförallt då jag endast hade haft klockor med just datumkomplikation. Efter att ha haft klockor utan så saknar jag inte det överhuvudtaget, det blir bara snyggare och mer välbalanserat utan.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Nu är väl iof just submarinerns "klassiska" design utan datum, men hur som helst så verkar datumens vara eller ickevara vara högst personligt. Personligen tycker jag det är snyggare utan, men väldigt praktiskt med. :)


Ja, det svänger åt båda hållen. Har insett att jag gillar utseendet med cyklop, att det är nästan lika modelltypiskt som Oyster-länken. Uppskattar den rena tavlan hos NoDate, men saknar ändå komplikationen rätt ofta..
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är benägen att hålla med! Bör finnas datum trots att det kan kollas på mobilen...!;-)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Datum ett måste för mig i alla fall. Så där är vi överens. Sen kul med din IWC 3251, jag får en nästa vecka. Har inte sett din förut, eller glömt det :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tidigare var det en dealbreaker för mig om klockan saknade datum. Numera så kan jag tänka mig att köpa en klocka även om den saknar datum men då ska det vara något alldeles speciellt, typ en straight lug speedy eller som senast en dresschrono i roséguld.

Jag har märkt att jag inte kollar datumet så ofta men alltid när jag bär en klocka utan så saknar jag det.
 

Rojalisten

Panerai
Har aldrig koll på datum och veckor nr... Måste nästan fortfarande räkna på fingrarna när det kommer till digitalt 24h. Att jag gillar klockor är ett stort mysterium :grumpy:
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det beror på.
På vissa klockor blir utseendet bättre med datum (men det handlar också om var datumvisningen placeras och hur den ser ut), framför allt på klockor som annars skulle få en alltför avskalad design.
Vissa klockor skulle nog förlora utseendemässigt på datum.
Men visst är det praktiskt med datumvisning, även om det inte är någon katastrof om man är utan.
 

Kondoren

Omega
Imponerande samling klockor som passerade revy!

Datum är viktigt för mig.

Eftersom det är något som man inte alltid har koll på, så är det ju väldigt praktiskt att få det via klockan.
 
Topp