• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är jag en av få som skulle bli desorienterad med en klocka som saknar datum...

Skall en klocka ha datum, eller är det både opraktiskt och fult?!


  • Totala väljare
    142
  • Enkät stängd .

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kul uppvisning av din fina samling, Affe! Men till frågan... Tycker att klockan GÄRNA ska ha datum men det är inte ett måste så pollen går ej att besvara. Självfallet är det tiden och datummet man har mest nytta av. Dag, månad och år har man väl koll på ändå, veckonummer kan vara bra och månfas är kul.
 

Danielle

Panerai
Det spelar faktiskt ingen roll om det är med eller utan datum. Kan vara praktisk ibland, men hur ofta behöver jag egentligen kolla på klockan för att veta vilket datum det är? Däremot kan jag förstå om man alltid haft datum, då är det ju en vana att veta att datumet finns på armen och därför kanske man använder det mer.

Tycker att vissa klockor kan bli automatiskt fula med datum om datumet har en konstig placering. Inte alla, men på många ser det bara fel ut. Helst ska det vara placerat klockan tre.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Har sett klockor som är så sjukt snygga utan datum och jag skulle absolut kunna tänka mig dem klockorna men jag röstade ändå YES då jag alltid har haft, och har i detta nu, datum på samtliga klockor som jag använder. Förderadrar jag det? Sure. Är det en break or make it deal? Hell no!

För övrigt vill jag säga att du är så fucking kung Affe!!

PS. Älskar att byxorna är bakochfram på Flava Flav look a like bilden ;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Alla goda ting är tre, minutvisare, timvisare och sekundvisare...;) men datum funkar så klart!
 

paradis

Audemars
Datum på Submariner 1680....:eek:
IMG_0769.JPG
 

Johanw

Cartier
Kommer ofta på mig att titta på min moonwatch bara för bli sur då det inte finns ett datum. Säkert något som kommer sig av att man blanda datum och icke-datum klockar och då vänjer sig vid det ena eller andra.
 

tissoter

Audemars
Har datum på alla mina tycker det är absolut nödvändigt. Smidigt att ha det där på något sätt. Men jag fattar inte hur man kan ha det felinställt, gör en helt förvirrad och ser ovårdat ut enligt mig :)
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Tycker att datum är en viktig sak och jag upplever att jag saknar det när jag bär klockor utan. Dock står både speedy och Daytona på min shortlist så får väl försöka vänja mig vid avsaknaden av datum :)
 

tissoter

Audemars
Kan berätta en trevlig story från idag, Skulle till Postverket och lämna in lite hederliga brev. Framför mig stod en dam i 70 -årsåldern. Hon stod och fundera rätt länge, så jag tittade upp och så vände hon sig om och frågade om jag möjligtvis visste vilket datum det var.
Hon trodde den att det var den 9, men snabb som man var drog man fram Seikon och talade om tid och korrekt datum! Tänk på det ni som inte sportar datum.
 
Topp