• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är jag ensam om det här?

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Med inspiration från ett inlägg i den här tråden http://forum.tz-uk.com/showthread.php?213973-5-ring-nato-s (skrolla ner lite, Uriel heter avsändaren) så har jag börjat spänna eller vad man ska säga mina 5-ringars zuluband på ett, vad jag tror är annorlunda sätt.

Det vanligaste torde väl vara såhär:

image.jpg


Medan inlägget i tråden ovan, och i sanningens namn även logiken, förespråkar den här varianten:

image.jpg


Jag har nu gått över till den nedre varianten dels för att det känns "genuinare" (pretentiöst och till och med kanske patetiskt, jag vet) men faktiskt också för att jag tycker det är bekvämare! Så tveka inte på att prova.

Så här ser det ut ovanifrån:

image.jpg


Någon annan som kör på samma sätt eller hur gör ni när ni kör era klockor på zulu?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig provat ett zulu :wideyed: Men den undre bilder ser mer ut som att ringarna används korrekt. Skall ta och surfa hem ett till min beater.

Vad är stora skillnaden mellan nato och zulu? Är det bara preferens och religion?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Donkii
Same, same but different med andra ord... Får ta och prova zulu. Jag har provat nato men inte fastnat för det, till viss del för att det är tunt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Donkii
Same, same but different med andra ord... Får ta och prova zulu. Jag har provat nato men inte fastnat för det, till viss del för att det är tunt.

Finns ju en uppsjö av Zulus också förstås. 5 ringars m.m.. Har själv några zulus men har inte någon beater som de i dagsläget passar på. Inte alltid zulus är tjockare heller har jag märkt.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ser rätt ballt ut! Aldrig tänkt på att man kan använda bandet på det viset. Ska absolut prova med mitt Zulu!

Tjänar det något syfte med att dra bandet på det viset?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Med inspiration från ett inlägg i den här tråden http://forum.tz-uk.com/showthread.php?213973-5-ring-nato-s (skrolla ner lite, Uriel heter avsändaren) så har jag börjat spänna eller vad man ska säga mina 5-ringars zuluband på ett, vad jag tror är annorlunda sätt.

Det vanligaste torde väl vara såhär:

image.jpg


Medan inlägget i tråden ovan, och i sanningens namn även logiken, förespråkar den här varianten:

image.jpg


Jag har nu gått över till den nedre varianten dels för att det känns "genuinare" (pretentiöst och till och med kanske patetiskt, jag vet) men faktiskt också för att jag tycker det är bekvämare! Så tveka inte på att prova.

Så här ser det ut ovanifrån:

image.jpg


Någon annan som kör på samma sätt eller hur gör ni när ni kör era klockor på zulu?
Tack för den infon! Jag har aldrig reflekterat över att man kan trä på den så, skall prova med beatern ikväll.
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Ser rätt ballt ut! Aldrig tänkt på att man kan använda bandet på det viset. Ska absolut prova med mitt Zulu!

Tjänar det något syfte med att dra bandet på det viset?

Anledningen ska tydligen vara att då kommer alla eventuell kraft som bandet utsätts för (alltså den del som går ner under handleden) ledas in i den korta flärpen som är under klockan. På så vis så blir det inget tryck på springbarsen utan den extra flärpen tar smällarna. Zulut är ju så vitt jag förstår designat för att användas i extrema förhållanden.

I mitt fall trall-tvätt..
image.jpg
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Anledningen ska tydligen vara att då kommer alla eventuell kraft som bandet utsätts för (alltså den del som går ner under handleden) ledas in i den korta flärpen som är under klockan. På så vis så blir det inget tryck på springbarsen utan den extra flärpen tar smällarna. Zulut är ju så vitt jag förstår designat för att användas i extrema förhållanden.

I mitt fall trall-tvätt..
image.jpg

Tuff lösning med zulu, skall testas!!
När öppnar ni?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Anledningen ska tydligen vara att då kommer alla eventuell kraft som bandet utsätts för (alltså den del som går ner under handleden) ledas in i den korta flärpen som är under klockan. På så vis så blir det inget tryck på springbarsen utan den extra flärpen tar smällarna. Zulut är ju så vitt jag förstår designat för att användas i extrema förhållanden.

I mitt fall trall-tvätt..
image.jpg
Intressant, låter mycket rimligt! Tänkte att det skulle ha något med kraftfördelning att göra men kom inte så långt.

Tack för att du delade med dig! :)
 

DwightSchrute

Omega
2-Faktor
Borde inte det funka på ett vanligt nato med då? För 5-ringars zulu är väl bara ett grövre nato-band eller är jag helt off nu?
 

HolyCrap

Omega
Intressant info! Jag har ett 5-rings Zulu (som jag visserligen inte använder så mycket) men jag har heller aldrig fattat vad den extra ringen ska vara bra för.
Detta måste testas.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Alltid haft så:
image.jpg


Men provar nu så:
image.jpg


Första i trycket efter ca 2min: hemskt. Ska dock ge det dagen och kvällen (dubbeljobb idag så beatern är på)!
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Alltid haft så:
image.jpg


Men provar nu så:
image.jpg


Första i trycket efter ca 2min: hemskt. Ska dock ge det dagen och kvällen (dubbeljobb idag så beatern är på)!

Jag tycker faktiskt det sitter bekvämare med den "riktiga" varianten. Följsammare på nått sätt. Mitt zuluband är iof väldigt mjukt.
 
Topp