• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är jag snål?

Är jag snål?

  • Ja du är en RIKTIGT snål jävel!

    Röster: 22 15.7%
  • En tusenlapp är inga pengar, var glad det inte kostade fem tusen.

    Röster: 25 17.9%
  • Du är inte snål, tusen kronor för ett gummi band ska inte uppmuntras.

    Röster: 61 43.6%
  • Det är fredag, jag super nu. Jag skiter i dig och ditt gummiband!

    Röster: 32 22.9%

  • Totala väljare
    140

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag är lite kluven i den här frågan.. Å ena sidan är det åt helvete för dyrt med >1000kr för gummibitar. Å andra sidan känns det fel att grina för en prisskillnad på 1000kr när det ska användas till en klocka som i många fall kostar en eller flera månadslöner. Då borde bara det bästa var gott nog

Det var hursomhelst så jag motiverade rubber b köp :) och en kraftig kvalitetsskillnad är det ju faktiskt mot 200-kronors-banden
Det blir svårare att motivera mitt Isofrane på Seikon. Skiljde några hundralappar i pris mellan gummit och klockan...
 

ScubaKing

Audemars
Det ÄR vansinnigt, men de är ju bra. :D
Har haft tre st från timefactors och jag tycker de duger gott, men de är inte utseendemässigt exakt likadana. Håller med dig om att det tar emot att lägga den summan på ett gummi, men jag lär ju sitta med ett rubberb till våren och de är ju ännu dyrare.


Så dem är bra dem från TimeFactors? Läste dem drog till sig smuts och damm som en magnet och satt dåligt. Har du bilder på dina band på klockorna?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Funderade du så när du köpte klockan också?
Strinhart eller vad dom heter ser nästan ut som rolex men är ändå inte rolex. :)

Handlar om känslan.
 

ScubaKing

Audemars
Funderade du så när du köpte klockan också?
Strinhart eller vad dom heter ser nästan ut som rolex men är ändå inte rolex. :)

Handlar om känslan.


Ja jag funderar precis så när jag köper klockor med. Det ska vara prisvärt. Jag skulle utan tvekan kunna köpa mig en Steinhart idag, och då äger jag redan Rolex. Jag funderar faktiskt på deras Vintage Diver. Känslan du talar om är ett resultat av god marknadsföring.
 

ScubaKing

Audemars
Några bilder på TimeFactors band (vilket jag inte köpte men vad sugen på p.g.a priset) som är snarlikt med Isofrane, dock tillverkas detta band i "polyurethane", någon kunnigare får förklara skillnaden på detta och gummi :D .

Dock så ska dem vara riktiga damm och smutsmagneter och inte sitta lika skönt. Men att bruka då och då och korta stunder ska dem tydligen vara utmärkta till.

Något jag verkligen gillar på dessa som inte finns på Iso är ståltuberna för sprintarna. Finns som sagt bara i svart.

Priset är ju guld med lite under 200 kr ink frakt från UK.

Här finns mer att läsa om TimeFactors band Vs originalet Isofrane för den som är intresserad..

http://forums.watchuseek.com/f74/time-factors-isofrane-style-strap-505837.html


USN_TF_4.jpg


USN_TF_3.jpg


TF_spring_tube.jpg


USN_TF_5.jpg
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ja jag funderar precis så när jag köper klockor med. Det ska vara prisvärt. Jag skulle utan tvekan kunna köpa mig en Steinhart idag, och då äger jag redan Rolex. Jag funderar faktiskt på deras Vintage Diver. Känslan du talar om är ett resultat av god marknadsföring.

Måste säga att känslan med rubber b på en klocka mot ett billigare gummi är en otrolig skillnad.
Så det är inte bara marknadsföring som får priset att gå upp.
Sen är jag inte sen att hålla med att just rubber b är oskäligt dyra! 499kr hade varit ett mer lagom pris.
 

ScubaKing

Audemars
Måste säga att känslan med rubber b på en klocka mot ett billigare gummi är en otrolig skillnad.
Så det är inte bara marknadsföring som får priset att gå upp.
Sen är jag inte sen att hålla med att just rubber b är oskäligt dyra! 499kr hade varit ett mer lagom pris.


Skulle Rubber B kostat 499 kronor skulle jag faktiskt köpt ett redan. Håller med dig om att priset är löjligt rent ut sagt. 2395 kronor på Rob Engström ink montering (hur svårt kan det vara? :D) sist jag kollade, det är det inte värt enligt mig.
 

ScubaKing

Audemars
ScubaKing , det finns inga ståltuber i timefactorsbanden. De där är ditsatta i efterhand.


Saxat från deras sida..

Each strap is fitted with stainless steel tubes where the springbar passes through to prevent tearing at the edge of the strap. If the gap between the springbar holes in the lugs and the watch case is short, the tubes should not be used to allow greater flexibility when fitting the strap.
IMPORTANT: The tubes should not be used when fitting the strap to a watch which does NOT have drilled lugs. You will have to cut the springbar and tube to remove the strap if you do. Not suitable for watches with short or hooded lugs.
This strap is now available with a flat end at the lugs and will fit watches with short lugs. To order this, please select "flat" version: the flat version does not have tubes.
 

jabla

Sarlacc
Saxat från deras sida..

Each strap is fitted with stainless steel tubes where the springbar passes through to prevent tearing at the edge of the strap. If the gap between the springbar holes in the lugs and the watch case is short, the tubes should not be used to allow greater flexibility when fitting the strap.
IMPORTANT: The tubes should not be used when fitting the strap to a watch which does NOT have drilled lugs. You will have to cut the springbar and tube to remove the strap if you do. Not suitable for watches with short or hooded lugs.
This strap is now available with a flat end at the lugs and will fit watches with short lugs. To order this, please select "flat" version: the flat version does not have tubes.
Förstår inte vad de skall tillföra jämfört med ett stålbandstift i passande storlek?
Röret sliter väl lika mycket.
 

carlanton

Audemars
Rätta mig om jag har fel, men har inte rågummipriset ökat extremt mycket de senaste åren? De vill väl gardera sig för framtida prisökningar så att de slipper höja. Eller så är det bara för att målgruppen inte är särskilt priskänslig...
 

Rivalen

Rolex
Du svarade väl själv. Du valde bort kopian för du hört så mycket illa om den och ev också för att du avskyr kopior? Nu har du köpt originalet som är i hög kvalite och du klagar på priset. Stig upp på andra sidan av sängen i morgon, så kommer detta att klarna. Hade du haft ett val "småsnål gnällspik" så hade det fått min röst i denna fråga.
 

ScubaKing

Audemars
Du svarade väl själv. Du valde bort kopian för du hört så mycket illa om den och ev också för att du avskyr kopior? Nu har du köpt originalet som är i hög kvalite och du klagar på priset. Stig upp på andra sidan av sängen i morgon, så kommer detta att klarna. Hade du haft ett val "småsnål gnällspik" så hade det fått min röst i denna fråga.


Jag ska utöka svarsalternativen med "småsnål gnällspik" till nästa tråd...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
The tubes should not be used when fitting the strap to a watch which does NOT have drilled lugs
Exakt, läste det, och man måste klippa bort det :) Det jag egentligen menar är att en ståltub förhindrar att bandet hakar i eventuella "skuldror" på bandstiften, vid en sidledes åverkan, som annars kan göra att stiftet poppar ut och klockan tappas. Tycker dock att de TF med tub ser lite bulkiga ut, oftast inte lika snyggt, vid ändarna.
 
Topp