• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är klockservice verkligen så billig i Hong Kong?

Johanw

Cartier
Letar delar till min Tudor Jumbo och hittar denna bild där någon renoverat sin Tudor. Visserligen 4 år sedan men ändå. Krona, tavla, glas, visare och hals för 832 SEK i dagens kurs? Framgår inte om arbetet är med i kostnaden men kan tolkas så när man ser kontrollerna längst ner. Blir ju nästan billigare med flygbiljetter än göra samma jobb hemma.

2522111_DSC-0202-001-.jpg
 

Bilagor

  • 2522111_DSC-0202-001-.jpg
    2522111_DSC-0202-001-.jpg
    223.1 KB · Visningar: 76

Ministern

Founder
2-Faktor
Letar delar till min Tudor Jumbo och hittar denna bild där någon renoverat sin Tudor. Visserligen 4 år sedan men ändå. Krona, tavla, glas, visare och hals för 832 SEK i dagens kurs? Framgår inte om arbetet är med i kostnaden men kan tolkas så när man ser kontrollerna längst ner. Blir ju nästan billigare med flygbiljetter än göra samma jobb hemma.

2522111_DSC-0202-001-.jpg

Skulle nog anse att det var ett korrekt pris.
 

Johanw

Cartier
Skulle nog anse att det var ett korrekt pris.

Tycker också det är korrekt pris om det varit här i Sverige. Men att det var så sjukt stor skillnad. Gissar motsvarande skulle lagt till en nolla på slutet om jag lämnat den till en AD här hemma. Själva klockorna skiljer inte sig så markant i pris mellan länder men att då reservdelar gör det var en upptäckt. Får hör med brorsan som regelbundet åker till Asien om han kan agera serviceombud.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tycker också det är korrekt pris om det varit här i Sverige. Men att det var så sjukt stor skillnad. Gissar motsvarande skulle lagt till en nolla på slutet om jag lämnat den till en AD här hemma. Själva klockorna skiljer inte sig så markant i pris mellan länder men att då reservdelar gör det var en upptäckt. Får hör med brorsan som regelbundet åker till Asien om han kan agera serviceombud.

Nu förstår jag inte, priset på den servicen är korrekt givet HK:s löneläge och skatt. Den servicekostnaden i Sverige hade inneburit svartjobb och outbildad urmakare.
 

Johanw

Cartier
Nu förstår jag inte, priset på den servicen är korrekt givet HK:s löneläge och skatt. Den servicekostnaden i Sverige hade inneburit svartjobb och outbildad urmakare.

Men varför kostar då en Tudor eller Rolex nästan samma som i Sverige givet HK:s löneläge och skatt? Arbete kanske är billigare men delar borde vara i paritet med klockpriset? Statuspris på klockor men sen låglönelandspris på service?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men varför kostar då en Tudor eller Rolex nästan samma som i Sverige givet HK:s löneläge och skatt? Arbete kanske är billigare men delar borde vara i paritet med klockpriset? Statuspris på klockor men sen låglönelandspris på service?

Nu förstår jag inget.. Klockorna tillverkad i SCH, varför skulle det minska priset i HK?
 

Johanw

Cartier
Druckit en del men försöker ändå ;)
En Tudor/Rolex kostar nästan lika mycket i HK som i Sverige?
Men reservdelar kostar en spottstyver (om man tittar på kvittot)?
Arbetskostnad förstår jag men totalen borde ändå inte vara så markant?
 

gurta_g

Cartier
Druckit en del men försöker ändå ;)
En Tudor/Rolex kostar nästan lika mycket i HK som i Sverige?
Men reservdelar kostar en spottstyver (om man tittar på kvittot)?
Arbetskostnad förstår jag men totalen borde ändå inte vara så markant?


Här är en till som är drucken, men intressant. Om ditt service kvitto stämmer är det intressant att återförsäljarna i HK kan hålla så lågt pris på "reserv delar" men samma pris på klockorna som på resterande delar av kontinenten!
 
Topp