• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Är min nya Seiko SKX defekt?

rarr

Breitling
Hej!
Beställde hem en Seiko SKX009k2 från creationwatches och fick hem den för någon vecka sedan. Jag har lite problem med den tvåspråkiga dagfunktionen. Ställer jag klockan t.ex FRI 26, står det under hela lördagen (arabiska) 27. Under hela söndagen står det sedan SAT 28. Jag vet att dag och datum ändringen på en SKX är en långsam process som tar ett par timmar runt midnatt, men på min klocka så vrider sig dagfunktionen bara ett snäpp istället för två som den ska (?). Klockan ska alltså gå två snäpp under natten, från eng - arabisk - eng för att visa rätt dag på rätt språk. Just nu ställer jag om klockan varje morgon...

Gör jag en manuell dag/datum cykel med hjälp av visarna så ser jag att runt 02:30, när dag ska gå från arabiska tillbaka till engelska, så börjar ”daghjulet” snurra knappt märkbart för att sedan knäppa tillbaka till det arabiska läget.

Jag har:
-Alltid haft visarna på 18:30 när jag manuellt ställer dag/datum.
-Testat att ”ladda klockan full med energi” med hjälp av winder.
-Läst manualen.

Är min SKX defekt eller är det något jag missat helt?

Mycket tacksam för svar.
Rarr.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej!
Beställde hem en Seiko SKX009k2 från creationwatches och fick hem den för någon vecka sedan. Jag har lite problem med den tvåspråkiga dagfunktionen. Ställer jag klockan t.ex FRI 26, står det under hela lördagen (arabiska) 27. Under hela söndagen står det sedan SAT 28. Jag vet att dag och datum ändringen på en SKX är en långsam process som tar ett par timmar runt midnatt, men på min klocka så vrider sig dagfunktionen bara ett snäpp istället för två som den ska (?). Klockan ska alltså gå två snäpp under natten, från eng - arabisk - eng för att visa rätt dag på rätt språk. Just nu ställer jag om klockan varje morgon...

Gör jag en manuell dag/datum cykel med hjälp av visarna så ser jag att runt 02:30, när dag ska gå från arabiska tillbaka till engelska, så börjar ”daghjulet” snurra knappt märkbart för att sedan knäppa tillbaka till det arabiska läget.

Jag har:
-Alltid haft visarna på 18:30 när jag manuellt ställer dag/datum.
-Testat att ”ladda klockan full med energi” med hjälp av winder.
-Läst manualen.

Är min SKX defekt eller är det något jag missat helt?

Mycket tacksam för svar.
Rarr.
Låter som något är galet tyvärr.
 

Omega87

Rolex
Hej!
Beställde hem en Seiko SKX009k2 från creationwatches och fick hem den för någon vecka sedan. Jag har lite problem med den tvåspråkiga dagfunktionen. Ställer jag klockan t.ex FRI 26, står det under hela lördagen (arabiska) 27. Under hela söndagen står det sedan SAT 28. Jag vet att dag och datum ändringen på en SKX är en långsam process som tar ett par timmar runt midnatt, men på min klocka så vrider sig dagfunktionen bara ett snäpp istället för två som den ska (?). Klockan ska alltså gå två snäpp under natten, från eng - arabisk - eng för att visa rätt dag på rätt språk. Just nu ställer jag om klockan varje morgon...

Gör jag en manuell dag/datum cykel med hjälp av visarna så ser jag att runt 02:30, när dag ska gå från arabiska tillbaka till engelska, så börjar ”daghjulet” snurra knappt märkbart för att sedan knäppa tillbaka till det arabiska läget.

Jag har:
-Alltid haft visarna på 18:30 när jag manuellt ställer dag/datum.
-Testat att ”ladda klockan full med energi” med hjälp av winder.
-Läst manualen.

Är min SKX defekt eller är det något jag missat helt?

Mycket tacksam för svar.
Rarr.

Låter som klockan är defekt. Kontakta CW och meddela dem om problemet men förvänta dig ingen hjälp. De är ganska oseriösa om du frågar mig.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Köpte en 013 till damen. Den gjorde också något liknande, fast med 12 timmars förskjutning om jag minns rätt.
Löstes genom att jag ställde klockan en för,middag och sedan gick de "symmetriskt " igen.

Så prova att ställa om klockan före och efter 12 och se om det hjälper.
I mitt fall blev damen sur för hon ville ha på franska halva dagen....
 

rarr

Breitling
Låter som klockan är defekt. Kontakta CW och meddela dem om problemet men förvänta dig ingen hjälp. De är ganska oseriösa om du frågar mig.

Om jag skulle åka till närmsta Seikohandlare, vad kan jag förvänta mig för svar då? Med tanke på att jag har internationell garanti på klockan.
 

rarr

Breitling
Köpte en 013 till damen. Den gjorde också så, fast med 12 timmars förskjutning om jag minns rätt.
Löstes genom att jag ställde klockan en för,middag och sedan gick de "symmetriskt " igen.

Så prova att ställa om klockan före och efter 12 och se om det hjälper.
I mitt fall blev damen sur för hon ville ha på franska halva dagen....
Tack för svaret, ska testas!
 

Omega87

Rolex
Om jag skulle åka till närmsta Seikohandlare, vad kan jag förvänta mig för svar då? Med tanke på att jag har internationell garanti på klockan.

Att de nekar garantin är min erfarenhet. Är garantinkortet korrekt ifyllt? Det är en bra början men då CW är en gråhandlare så kan och brukar Seiko ofta eller kanske numera neka garantin. Tråkigt men kanske förståeligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att de nekar garantin är min erfarenhet. Är garantinkortet korrekt ifyllt? Det är en bra början men då CW är en gråhandlare så kan och brukar Seiko ofta eller kanske numera neka garantin. Tråkigt men kanske förståeligt.
De borde neka garantin eftersom VW inte är officiell återförsäljare men läste på TZUK att SEIKO UK behandlar garantiärenden på klockor sålda av CW. Så man får väl helt enkelt testa.
 

Omega87

Rolex
De borde neka garantin eftersom VW inte är officiell återförsäljare men läste på TZUK att SEIKO UK behandlar garantiärenden på klockor sålda av CW. Så man får väl helt enkelt testa.
Ja, testa skall man ju såklart göra. Vet du varför bara Seiko UK hedrar garantin från gråhandlare eller CW som detta ärendet gäller?
 

rarr

Breitling
Var idag och lämnade in klockan hos en Seikoförsäljare. Tjejen som tog emot mig kunde inte svara på om garantin gällde utan lämnade den biten till sin chef som inte jobbade helg. Jag kommer bli kontaktad under veckan med besked om det går på garanti eller ett eventuellt prisförslag för att åtgärda felet. Att kontakta CW för att eventuellt skicka tillbaka klockan för en ny (+ betala tull för den nya) kändes mer besvärligt än denna lösningen. Får se vad jag får för svar i veckan.

Förövrigt så är jag besviken. Letade efter en beater för att avlasta min Rolex Sub vid tillfällen och aktiviteter där klockan kan ta stryk. Har hört och läst så mycket bra om SKX så det blev det självklara valet. Vart det har gått fel, om det är CW som är boven och säljer defekta klockor eller om det är kvalitetskontrollen hos Seiko som tabbat sig låter jag vara osagt. Återkommer när jag får svar från urmakaren.
 

JohnDoe

Rolex
Rekommenderar att söka lite här på KS om Creation watches. Att köpa billigt hos cw och förvänta sig förstklassig service kan bli spännande. Har för mig att det i andra trådar nämnts att just CW inte har rätt att erbjuda seikos internationella garanti på sin gråhandel.
 

Omega87

Rolex
Rekommenderar att söka lite här på KS om Creation watches. Att köpa billigt hos cw och förvänta sig förstklassig service kan bli spännande. Har för mig att det i andra trådar nämnts att just CW inte har rätt att erbjuda seikos internationella garanti på sin gråhandel.
De har dem inte. Jag har blivit nekad av Seiko och Citizen dock så löste sig ärendet med Citizen efter lite argumentation.
 

Norrman

Cartier
Att köpa på cw är billigt men man kan absolut inte förvänta sig någon topp service. Har själv köpt klockor därifrån och varit i kontakt med deras kundcenter och fått hjälp med mina problem som rörde leveranser. (Här ej stämplade cert på de klockor som är därifrån) Men många andra har ju haft problem med defekta klockor, så kort och gott man får vad man betalar för ;)
 

Omega87

Rolex
Visst, CW är säkert shady. Det som förvånar mig är att en defekt klocka har lämnat Sekios fabrik för försäljning. Jag är mer besviken på Seiko än CW.
Förvånar inte mig i den bemärkelsen att klockorna massproduceras så att några blir kassa eller lägger av får man ju förvänta sig i det segmentet. Har dock aldrig haft problem med någon Seiko och då har jag ägt 8-10 st.
 

rarr

Breitling
Förvånar inte mig i den bemärkelsen att klockorna massproduceras så att några blir kassa eller lägger av får man ju förvänta sig i det segmentet. Har dock aldrig haft problem med någon Seiko och då har jag ägt 8-10 st.
Har endast haft en Seiko innan och det var en Astron GPS Solar, den var jag mycket nöjd med. Denna SKX åker i bingen.
 

Omega87

Rolex
Har endast haft en Seiko innan och det var en Astron GPS Solar, den var jag mycket nöjd med. Denna SKX åker i bingen.
Deras Aston är grymma! Har en polare som har en. Förstår det, tråkigt dock. Det är annars en extremt bra och vettig klocka. Du har bara råkat ut för ett måndagsex. Vad har CW sagt eller urmarkare/AD?
 

Sinn104

Breitling
Har själv en SKX007K, om du vill ha 100% kvalite rekommenderar jag att du köper SKX009J som tillverkas i Japan, om det är K tillverkas den i Malaysia (vad jag vet).
 

rarr

Breitling
Har själv en SKX007K, om du vill ha 100% kvalite rekommenderar jag att du köper SKX009J som tillverkas i Japan, om det är K tillverkas den i Malaysia (vad jag vet).

Ja precis, köpte en SKX att ha som slit och släng. Hade jag köpt en SKX som ”klockan jag ska använda varje dag i 10 år” hade jag köpt en J! :)
 

rarr

Breitling
Deras Aston är grymma! Har en polare som har en. Förstår det, tråkigt dock. Det är annars en extremt bra och vettig klocka. Du har bara råkat ut för ett måndagsex. Vad har CW sagt eller urmarkare/AD?
Haha, vet inte om jag ska skratta eller gråta. Urmakaren i stan, som också säljer Seiko, kunde inte få tag på delar :D
 
Topp